Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Ändringar mellan två versioner

Här visas ändringar i "Etikmoment" mellan 2020-01-09 15:00 av Jesper Ahlin Marceta och 2020-01-10 09:28 av Jesper Ahlin Marceta.

Visa < föregående | nästa > ändring.

Etikmoment

Generell information OBS! All information nedan gäller VT19 och kommer att uppdateras för VT20 inom kort!

---

Etikmomentet består av fyra föreläsningar och två seminarier. VT19 har de två seminarierna slagits ihop till en workshop (19/2 8-12). För godkänt betyg fordras utöver ett godkänt tentamensresultat slutförda seminarieuppgifter inför båda seminarierna, samt studentens aktiva deltagande på dem båda. Se läsanvisningar och instruktioner inför seminarierna nedan.

Om studenten inte kan närvara vid ett eller båda seminarietillfällena krävs för godkänt betyg i stället skriftliga kompensationsuppgifter. Kontakta då ansvarig lärare i förväg för mer information.

Lärare Barbro Fröding, docent: barbro.froding@abe.kth.se

Jesper Ahlin Marceta, doktorand: jahli@kth.se

Anna Wedin, doktorand: annawed@kth.se

Schema Tid Aktivitet Lärare 43 feb kl 10-12 Föreläsning 1: Introduktion till etik Barbro Fröding 74 feb kl 815-107 Föreläsning 2: Djurförsök Jesper Ahlin Marceta 85 feb kl 138-150 Föreläsning 3: Bör vi ähindra på människor med hjälp av bioteknik? Barbro Fröding 19 feb kl 8-12 Workshop: Etiska aspekter av genmodifierade grödor (seminarium 1) och Designer babies – etiska aspekter (seminarium 2) Jesper Ahlin Marceta (1) och Anna Wedin (2) 20åldrande? Jesper Ahlin Marceta 7 feb kl 15-17 Seminarium 1: Etiska aspekter av genmodifierade grödor Jesper Ahlin Marceta 14 feb kl 159-171 Föreläsning 4: Bör vi hiändra åldrande? Jesper Ahlin Marceta 22på människor med hjälp av bioteknik? Barbro Fröding 17 feb kl 10-12 Seminarium 2: Barbro Fröding 21 feb 89-10 Tentamen 7 juni kl 10-11TBA Omtentamen: sal FB51

Föreläsningsslides Föreläsning 1: Introduktion.pdfFöreläsning 2: Djurförsök.pdfFöreläsning 3: Enhancement.pdfFöreläsning 4: Åldrande.pdf

Slides till föreläsning 4 innehåller längre diskussionsfrågor. Dessa speglar olika moraliska skäl som har med den här tekniken att göra. Gå igenom slidesen och reflektera över vad som faktiskt utgör ett moraliskt skäl i sammanhanget.

Instruktioner inför seminarierna På seminarierna diskuteras utvalda texter som deltagarna har studerat på förhand. För godkänt betyg krävs aktivt deltagande i diskussionen.

Inför varje seminarium ska studenten slutföra följande uppgift:


* Besvara dessa frågor i löpande text (det vill säga inte i punktform):
* Mycket kort: vad handlade texterna om?
* Vilka är texternas starkaste argument? Varför?
* Vilka är texternas svagaste argument? Varför?
* Blev du övertygad? Varför/varför inte?

* Totalt 500-700 ord på svenska eller engelska.
* Skriv namn, e-postadress och fullständigt datum för seminariet i sidhuvudet.
* Lämna till läraren vid seminariets början eller i förväg via e-post. Inlämningar som sker vid ett senare tillfälle eller helt uteblir ger underkänt betyg.

Följande är tips på hur en seminariedeltagare kan förbereda sig:


* Läs texterna två gånger, en gång översiktligt och en gång noggrant.
* Notera vad författaren ämnar genomföra och vilka de centrala argumenten är.
* Använd en markeringspenna för att stryka över viktiga passager.
* Använd en blyerts- eller bläckpenna för att skriva ned tankar och kommentarer i marginalen.
* Försök att sammanfatta texten på 100 ord.
* Tänk ut och formulera tre punkter att ta upp för diskussion på seminariet.
* Tänk igenom hur du formaterar dina texter: https://jahlinmarceta.com/for-students/formatting-a-text-document/

Kompensationsuppgift för seminarium 1

Studenter som inte deltog i seminarium 1 måste slutföra följande kompensationsuppgift. De måste också slutföra den ordinarie inlämningsuppgiften. Resonera självständigt med stöd i etiska begrepp och teorier.


* Borde GMO-teknik begränsas av vissa villkor, som exempelvis att alla GMO-produkter borde vara tillgängliga på ett visst sätt eller för vissa aktörer eller att tekniken bara får användas till vissa typer av produkter på vissa sätt? Om så: Vilka villkor bör gälla? Om inte: Varför borde användandet av GMO-teknik vara helt villkorslöst? 500 ord.
* Är allmänhetens uppfattning om GMO lika värdefull som vetenskapens, även när det är välkänt inom vetenskapen att allmänhetens uppfattning är felaktig? 500 ord.
Maila den färdiga uppgiften till Jesper Ahlin Marceta. Skriv namn, kurskod och vad uppgiften gäller både i dokumentet och i mailet.

Kompensationsuppgift för seminarium 2

Studenter som inte deltog i seminarium 2 måste slutföra följande kompensationsuppgift. De måste också slutföra den ordinarie inlämningsuppgiften. Resonera självständigt med stöd i etiska begrepp och teorier.

Om man har ett sjukt barn som skulle kunna gå att bota med stamcellsoperation eller vävnadstransplantation är en möjlighet att genomgå en HLA-PGD-behandling. Det innebär att föräldrarna gör en IVF-behandling där de väljer ett embryo som är en genetisk matchning för det sjuka storasyskonet. När det nya barnet föds kan det donera stamceller från navelsträngen som i bästa fall kan rädda storasyskonet, och de kallas därför ofta för ”saviour siblings”.

Bör detta vara tillåtet eller ej? Varför? Vilka villkor bör gälla? Tänk bland annat på vad detta kan innebära för barnets autonomi, för syskonens framtida relation, och i ett större perspektiv, och om ett första steg på en ”slippery slope” mot designer babies? Ta gärna hjälp av ytterligare källor på internet, sök t.ex. på saviour siblings. (700-100 ord)

Maila den färdiga uppgiften till Anna Wedin. Skriv namn, kurskod och vad uppgiften gäller både i dokumentet och i mailet.

Läsanvisningar Föreläsning 1 Sven Ove Hansson: Några etiska teorier

Föreläsning 2

Anders Nordgren: For Our Children: The Ethics of Animal Experimentation in the Age of Genetic Engineering

Malin Ideland: Different views on ethics: how animal ethics is situated in a committee culture

Föreläsning 3 Francis Fukuyama: Transhumanism

Ingmar Persson & Julian Savulescu: Moral Transhumanism

Föreläsning 4 Larry S. Temkin: Is Living Longer Living Better?

Workshop: Seminarium 1 Bjørn K. Myskja: The Moral Difference Between Intragenic and Transgenic Modification of Plants

Albert Weale: Ethical arguments relevant to the use of GM crops

Skicka hemuppgiften till Jesper Ahlin Marceta

Seminarium 2 Michael Sandel: The Case Against Perfection

Guy Kahane: Mastery Without Mystery: Why There is no Promethean Sin in Enhancement

Skicka hemuppgiften till Anna Wedin

Annan litteratur Fröding, B. & Peterson, M. (2013). "Why computer games can be essential for human flourishing". Journal of Information, Communication and Ethics in Society 11:2, pp. 81-91 (ladda hem)

"Researchers may have finally found an antidote to biased thinking about science", The Washington Post, 3/8 2016

Kahan, D.M., Landrum, A., Carpenter, K., Helft, L., Hall Jamieson, K. (2017). "Science Curiosity and Political Information Processing". Political Psychology 38, pp. 179—99 (länk)

Film: "Eternal sunshine of the spotless mind" (2004) med Kate Winslet och Jim Carey