Visa version
Visa
< föregående
|
nästa >
Jämför
< föregående
|
nästa >
Kursanalys
Kursanalys: DD1390 och DD1391 Programsammanhållande kurs i datateknik, prosam12 och prosam12s
Kursen är obligatorisk för D i årskurs 1-3. DD1390 går alla tre åren medan DD1391 är till för den som antas i högre årskurs och därför saknar första året.
Kursdata per 1 juli 2016
Tid: augusti 2012-juni 2015, dvs tre hela läsår
Antal högskolepoäng: 6 (varav 2 i årskurs 1, 3 i årskurs 2 och 1 i årskurs 3)
12 reflektionsseminarier, ett etikmoment och en datorhistoriauppsats ingick i kursen.
Kursledare: Viggo Kann
Mentorer: Mads Dam, Johan Karlander, Stefan Nilsson, Douglas Wikström, Viggo Kann, Hedvig Kjellström, Linda Kann, Karl Meinke, Olle Bälter, Carina Edlund, Örjan Ekeberg, Petter Ögren (2014/2015), Jens Lagergren (2014/2015).
Övriga medverkande i kursen: Alicja Lissenko (valinfo), Hélène Hermansson och Niklas Möller (etik), Nina Wormbs (datorhistoria), Henrik Eriksson (gästföreläsare datalogihistoria).
DD1390 prosam12 | DD1391 prosam12s | totalt | |
antal registrerade (kvinnor) | 176 (24) | 30 (5) | 206 (29) |
prestationsgrad (kvinnor) | 81% (90%) | 63% (50%) | 79% (85%) |
examinationsgrad (kvinnor) | 73% (79%) | 53% (20%) | 70% (69%) |
Det är alltså större andel av antagna i högre årskurs som inte går klart kursen.
Eftersom kursen går över tre år och många slutar under sitt första år blir prestations- och examinationsgraderna konstlat låga. Intressantare är att titta på momenten som är ett per årskurs:
STATISTIK efter kursens slut, 1 juli 2016 Moment Antal Betygsfördelning Medelbetyg UPP1 154 UPP2 169 5 x E 43 x D 68 x C 38 x B 15 x A 3,1 UPP3 153 skötsamhetsbetyg 4 x E 0 x D 1 x C 2 x B 140 x A 4,9 slutbetyg 150 0 x E 4 x D 5 x C 96 x B 45 x A 4,2
Det var 161 aktiva studenter på slutet av kursen (som deltog i något av vårens seminarier). Av dom är 11 inte klara med kursen.
Ändringar införda till kursomgången prosam12
Ett nytt seminarieteman har införts: Minoriteter och likabehandling
Några mentorer har slutat och andra har tillkommit. Etikmomentet har haft ny föreläsare. Betygskriterierna för datorhistoriamomentet har reviderats.
Sammanställning av kursenkäten i maj 2015
Kursenkäten genomfördes parallellt i årskurs 1, 2 och 3 i samband med seminariet i period 4. Dom flesta frågorna var påståenden som skulle besvaras på en skala mellan 1 och 7, där
1 = nej, jag tar helt avstånd från påståendet
4 = jag varken instämmer eller tar avstånd från påståendet
7 = ja, jag instämmer helt i påståendet
Det fanns också ett alternativ X = jag kan av något skäl inte ta ställning till påståendet, som mycket få svarande valde. I tabellen nedan anges medelsvaret (där alternativet X inte räknats in) per årskurs och totalt. Vissa frågor var inte med för alla årskurser.
Påstående | åk 1 | åk 2 | åk 3 | totalt |
antal svarande | 155 | 160 | 155 | 470 |
andel av aktiva studenter i årskursen som svarade | 98% | 94% | 96% | 96% |
Jag känner till syftet med prosamkursen | 6,0 | |||
Jag tycker att den inledande föreläsningen har varit givande | 5,2 | |||
Jag tycker att temat studiemotivation och studieteknik i period 1 var givande | 5,2 | |||
Jag tycker att temat masterprogram i period 1 var givande | 5,2 | 5,1 | 5,2 | |
Jag tycker att temat plugga och jobba utomlands för reflektionsseminariet i period 2 var givande | 5,1 | 5,2 | 5,0 | 5,1 |
Jag tycker att etikmomentet i december var givande | 4,4 | |||
Jag tycker att temat minoriteter och likabehandling för reflektionsseminariet i period 3 var givande | 4,7 | 4,6 | 4,9 | 4,7 |
Jag tycker att temat kvalitet i utbildningen för reflektionsseminariet i period 4 var givande | 4,8 | 4,6 | 4,3 | 4,6 |
Det har varit intressant och givande att få höra studenter från andra årskurser vid seminarierna | 5,8 | 6,0 | 5,6 | 5,8 |
Jag upplever att jag är bättre på att skriva reflektioner nu än när jag började på D-programmet | 4,0 | 4,6 | 5,0 | 4,6 |
Jag har fått inspiration av att (tidigare seminarier) ha läst de andra studenternas reflektioner när jag själv ska skriva mina egna reflektioner | 3,8 | 3,8 | 3,8 | 3,8 |
Jag har bra koll på vad de fyra reflektionsnivåerna i kursen står för | 4,9 | 5,2 | 5,0 | |
Jag tycker att det går bra att reflektera på nivå 3 och 4 | 5,3 | 5,8 | 5,5 | |
Jag har förtroende för att Prosam ger mig tillräckligt med stöd för att jag ska kunna göra ett informerat master- och kursval 15 maj | 4,9 | |||
Jag tycker att det är givande med alumnföreläsningar | 4,2 | |||
Som helhet har Prosamkursen varit givande | 4,5 | 5,0 | 5,3 | 4,9 |
Vilka tre teman tycker du som helhet varit mest givande? Kryssa i exakt tre teman. (endast åk 3)
Prokrastinering | 55% |
Studiemotivation och studieteknik | 50% |
Masterprogram | 40% |
Minoriteter och likabehandling | 31% |
Plugga och jobba utomlands | 30% |
Min framtida roll som D-civilingenjör | 25% |
Egenutveckling under en yrkeskarriär - livslångt lärande | 23% |
Plagiering och eget ansvar | 18% |
Mål och examination | 16% |
Studentinflytande | 7% |
Kvalitet i utbildningen - vad är det? | 6% |
Har Prosam bidragit till att du analyserat och anpassat dina studievanor?
åk 1 | åk 2 | åk 3 | totalt | |
Ja, i hög grad | 5% | 2% | 10% | 6% |
Ja, i viss grad | 58% | 65% | 67% | 63% |
Nej, inte alls | 30% | 28% | 18% | 25% |
Vet inte | 8% | 5% | 5% | 6% |
Vad gäller D-programmet: Hur tycker du att kurserna hänger ihop och bygger på varandra?
åk 1 | åk 2 | åk 3 | totalt | |
Mycket bra | 20% | 21% | 19% | 20% |
Ganska bra | 61% | 63% | 68% | 64% |
Varken bra eller dåligt | 12% | 10% | 8% | 10% |
Ganska dåligt | 5% | 4% | 3% | 4% |
Mycket dåligt | 0% | 1% | 0% | 0% |
Vet inte | 2% | 2% | 1% | 2% |
Har du planer på att studera utomlands inom D-utbildningen?
åk 1 | åk 2 | åk 3 | totalt | |
Ja, har redan gjort det/gör det just nu | - | - | 7% | 2% |
Ja, det ingår (läser språkprofil) | 1% | 11% | 8% | 7% |
Ja, mycket troligt | 19% | 7% | 15% | 14% |
Ja, ganska troligt | 16% | 18% | 8% | 14% |
Det är en möjlighet som jag överväger | 41% | 36% | 32% | 36% |
Nej | 19% | 24% | 28% | 24% |
Vet inte | 5% | 5% | 3% | 4% |
Det gjordes många fritextkommentarer. Här är ett litet urval:
Jag tycker att den inledande föreläsningen har varit givande (åk 3)
Jag tycker att temat studiemotivation och studieteknik i period 1 var givande (åk 1)
Jag tycker att temat masterprogram i period 1 var givande (åk 2 och 3)
Jag tycker att temat plugga och jobba utomlands för reflektionsseminariet i period 2 var givande
Jag tycker att temat minoriteter och likabehandling för reflektionsseminariet i period 3 var givande
Jag tycker att temat Kvalitet i utbildningen - vad är det? för reflektionsseminariet i period 4 var givande
Det har varit intressant och givande att få höra studenter från andra årskurser vid seminarierna
Jag upplever att jag är bättre på att skriva reflektioner nu än när jag började på D-programmet
Har Prosam bidragit till att du analyserat och anpassat dina studievanor?
Är det något tema du skulle vilja ändra på eller något nytt tema du skulle vilja införa i kursen? (åk 3)
Vad var det bästa med kursen? (åk 3)
Vad skulle kunna förbättras med kursen? (åk 3)