Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Visa version

Version skapad av Viggo Kann 2016-07-15 18:04

Visa < föregående | nästa >
Jämför < föregående | nästa >

Kursanalys

Kursanalys: DD1390 och DD1391 Programsammanhållande kurs i datateknik, prosam12 och prosam12s

Kursen är obligatorisk för D i årskurs 1-3. DD1390 går alla tre åren medan DD1391 är till för den som antas i högre årskurs och därför saknar första året.

Kursdata per 1 juli 2016

Tid: augusti 2012-juni 2015, dvs tre hela läsår
Antal högskolepoäng: 6 (varav 2 i årskurs 1, 3 i årskurs 2 och 1 i årskurs 3)
12 reflektionsseminarier, ett etikmoment och en datorhistoriauppsats ingick i kursen.
Kursledare: Viggo Kann
Mentorer: Mårten Björkman, Mads Dam, Johan Karlander, Stefan Nilsson, Douglas Wikström (inte 2014/2015), Viggo Kann, Hedvig Kjellström, Per Austrin (inte 2014/2015), Linda Kann, Karl Meinke, Olle Bälter, Carina Edlund, Örjan Ekeberg, Petter Ögren (2014/2015), Jens Lagergren (2014/2015). 
Övriga medverkande i kursen: Alicja Lissenko (valinfo), Hélène Hermansson och Niklas Möller (etik), Nina Wormbs (datorhistoria), Henrik Eriksson (gästföreläsare datalogihistoria).

DD1390 prosam12 DD1391 prosam12s totalt
antal registrerade (kvinnor) 176 (24) 30 (5) 206 (29)
prestationsgrad (kvinnor) 81% (90%) 63% (50%) 79% (85%)
examinationsgrad (kvinnor) 73% (79%) 53% (20%) 70% (69%)

Det är alltså större andel av antagna i högre årskurs som inte går klart kursen.

Eftersom kursen går över tre år och många slutar under sitt första år blir prestations- och examinationsgraderna konstlat låga. Intressantare är att titta på momenten som är ett per årskurs:

STATISTIK efter kursens slut, 1 juli 2016

Moment   Antal   Betygsfördelning                              Medelbetyg
UPP1      154
UPP2      169      5 x E   43 x D   68 x C   38 x B   15 x A       3,1
UPP3      153
skötsamhetsbetyg   4 x E    0 x D    1 x C    2 x B  140 x A       4,9
slutbetyg 150      0 x E    4 x D    5 x C   96 x B   45 x A       4,2

Det var 161 aktiva studenter på slutet av kursen (som deltog i något av vårens seminarier). Av dom är 11 inte klara med kursen. 

Ändringar införda till kursomgången prosam12

Ett nytt seminarieteman har införts: Minoriteter och likabehandling 

Några mentorer har slutat och andra har tillkommit. Etikmomentet har haft ny föreläsare. Betygskriterierna för datorhistoriamomentet har reviderats.

Sammanställning av kursenkäten i maj 2015

Kursenkäten genomfördes parallellt i årskurs 1, 2 och 3 i samband med seminariet i period 4. Dom flesta frågorna var påståenden som skulle besvaras på en skala mellan 1 och 7, där
1 = nej, jag tar helt avstånd från påståendet
4 = jag varken instämmer eller tar avstånd från påståendet
7 = ja, jag instämmer helt i påståendet
Det fanns också ett alternativ X = jag kan av något skäl inte ta ställning till påståendet, som mycket få svarande valde. I tabellen nedan anges medelsvaret (där alternativet X inte räknats in) per årskurs och totalt. Vissa frågor var inte med för alla årskurser.

Påstående åk 1 åk 2 åk 3 totalt
antal svarande 155 160 155 470
andel av aktiva studenter i årskursen som svarade 98% 94% 96% 96%
Jag känner till syftet med prosamkursen 6,0
Jag tycker att den inledande föreläsningen har varit givande 5,2
Jag tycker att temat studiemotivation och studieteknik i period 1 var givande 5,2
Jag tycker att temat masterprogram i period 1 var givande 5,2 5,1 5,2
Jag tycker att temat plugga och jobba utomlands för reflektionsseminariet i period 2 var givande 5,1 5,2 5,0 5,1
Jag tycker att etikmomentet i december var givande 4,4
Jag tycker att temat minoriteter och likabehandling för reflektionsseminariet i period 3 var givande 4,7 4,6 4,9 4,7
Jag tycker att temat kvalitet i utbildningen för reflektionsseminariet i period 4 var givande 4,8 4,6 4,3 4,6
Det har varit intressant och givande att få höra studenter från andra årskurser vid seminarierna 5,8 6,0 5,6 5,8
Jag upplever att jag är bättre på att skriva reflektioner nu än när jag började på D-programmet 4,0 4,6 5,0 4,6
Jag har fått inspiration av att (tidigare seminarier) ha läst de andra studenternas reflektioner när jag själv ska skriva mina egna reflektioner 3,8 3,8 3,8 3,8
Jag har bra koll på vad de fyra reflektionsnivåerna i kursen står för 4,9 5,2 5,0
Jag tycker att det går bra att reflektera på nivå 3 och 4 5,3 5,8 5,5
Jag har förtroende för att Prosam ger mig tillräckligt med stöd för att jag ska kunna göra ett informerat master- och kursval 15 maj 4,9
Jag tycker att det är givande med alumnföreläsningar 4,2
Som helhet har Prosamkursen varit givande 4,5 5,0 5,3 4,9

Vilka tre teman tycker du som helhet varit mest givande? Kryssa i exakt tre teman. (endast åk 3)

Prokrastinering 55%
Studiemotivation och studieteknik 50%
Masterprogram 40%
Minoriteter och likabehandling 31%
Plugga och jobba utomlands 30%
Min framtida roll som D-civilingenjör 25%
Egenutveckling under en yrkeskarriär - livslångt lärande 23%
Plagiering och eget ansvar 18%
Mål och examination 16%
Studentinflytande 7%
Kvalitet i utbildningen - vad är det? 6%

Har Prosam bidragit till att du analyserat och anpassat dina studievanor?

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Ja, i hög grad 5% 2% 10% 6%
Ja, i viss grad 58% 65% 67% 63%
Nej, inte alls 30% 28% 18% 25%
Vet inte 8% 5% 5% 6%

Vad gäller D-programmet: Hur tycker du att kurserna hänger ihop och bygger på varandra?

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Mycket bra 20% 21% 19% 20%
Ganska bra 61% 63% 68% 64%
Varken bra eller dåligt 12% 10% 8% 10%
Ganska dåligt 5% 4% 3% 4%
Mycket dåligt 0% 1% 0% 0%
Vet inte 2% 2% 1% 2%

Har du planer på att studera utomlands inom D-utbildningen?

åk 1 åk 2 åk 3 totalt
Ja, har redan gjort det/gör det just nu - - 7% 2%
Ja, det ingår (läser språkprofil) 1% 11% 8% 7%
Ja, mycket troligt  19% 7% 15% 14%
Ja, ganska troligt 16% 18% 8% 14%
Det är en möjlighet som jag överväger 41% 36% 32% 36%
Nej 19% 24% 28% 24%
Vet inte 5% 5% 3% 4%

Det gjordes många fritextkommentarer. Här är ett litet urval:

Jag tycker att den inledande föreläsningen har varit givande (åk 3)

 

Jag tycker att temat studiemotivation och studieteknik i period 1 var givande (åk 1)

Jag tycker att temat masterprogram i period 1 var givande (åk 2 och 3)

 

Jag tycker att temat plugga och jobba utomlands för reflektionsseminariet i period 2 var givande

 

Jag tycker att temat minoriteter och likabehandling för reflektionsseminariet i period 3 var givande

 

Jag tycker att temat Kvalitet i utbildningen - vad är det? för reflektionsseminariet i period 4 var givande

Det har varit intressant och givande att få höra studenter från andra årskurser vid seminarierna

 

Jag upplever att jag är bättre på att skriva reflektioner nu än när jag började på D-programmet

Har Prosam bidragit till att du analyserat och anpassat dina studievanor?

 

Är det något tema du skulle vilja ändra på eller något nytt tema du skulle vilja införa i kursen? (åk 3)

 

Vad var det bästa med kursen? (åk 3)

 

Vad skulle kunna förbättras med kursen? (åk 3)

 

Vilket råd skulle du vilja ge till framtida kursdeltagare? (åk 3)