Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

UKÄs utvärdering av D-programmet

Universitetskanslersämbetet (UKÄ), tidigare Högskoleverket (HSV), har 2012-2013 utvärderat Sveriges ingenjörsutbildningar, däribland Datateknikprogrammet. Utvärderingsresultatet blev överraskande "Bristande kvalitet". I denna text förklaras utvärderingsprocessen och vad detta utvärderingsresultat betyder. Dessutom spekulerar författaren om hur omdömet kunde bli så.

I mars 2015 beslutade UKÄ att Datateknikprogrammet nu håller hög kvalitet.

Utvärderingsprocessen

(Citerat från UKÄ-utvärderingsrapporten 2013-10-28.)

Universitetskanslerämbetets (sic!) system för utvärdering av måluppfyllelse utgår från utbildningarnas resultat snarare än utbildningens förutsättningar och processer.

Processen vid utvärderingen har varit att först välja ett urval av högskoleförordningens mål att granska, definierat kriterier samt tillämpat dessa vid granskning och därefter gjort bedömningar av självvärderingarna kompletterad med intervjuer.

Kombinationen av att först granska självständiga arbeten och sedan självvärderingarna tillsammans med det faktum att omdömena till överväldigande del ska baseras på de självständiga arbetena ger denna utvärdering sin speciella karaktär. Det förtjänar dessutom att påpekas att de självständiga arbetena inte granskas på samma sätt som inför examination. Snarare ska de ses som underlag för att granska måluppfyllelse av de valda examensmålen i högskoleförordningen.

Som stöd för gränsdragning mellan bristande och hög måluppfyllelse för bedömning av underlaget självständiga arbeten har Universitetskanslersämbetets riktlinjedokument ”Stöddokument för gränsdragning mellan bristande och hög måluppfyllelse i matriser för självständiga arbeten” (reg. Nr 111-5-13) används som utgångspunkt. Om andelen självständiga arbeten med bristande måluppfyllelse överstiger en tredjedel så erhåller målet omdömet bristande måluppfyllelse. För gränsdragningar mellan hög och mycket hög kvalitet har riktlinjen varit att om minst hälften av bedömningarna för ett mål visar på mycket hög kvalitet ges omdömet mycket hög kvalitet. Samma utgångspunkter har använts av samtliga kluster. Viktigt att påpeka är dock att detta har setts som just utgångspunkter och att om fördelningen av bristande arbeten ligger närmare gränsvärdet har även självvärdering och intervjuer använts för att komma till en säkrare bedömning.

Ingen viktning har skett mellan de olika examensmålen utan alla har bedömts lika viktiga. Däremot har viss viktning skett på delmålsnivå. När det gäller bedömningen av skriftlig och muntlig förmåga har den skriftliga förmågan vägt tyngre än den muntliga förmågan. Delmålen som inbegriper att ta hänsyn till samhälleliga och etiska aspekter har överlag varit svåra att kunna bedöma utifrån de självständiga arbetena men ibland även utifrån självvärderingarna. Självvärdering och intervjuer har därför generellt spelat en viktig roll i bedömningen av dessa delmål. Bedömargruppen har lämnat förslag till samlat omdöme för varje utbildning på en tregradig skala. Av förslaget har framgått hur väl studenterna bedöms ha nått de mål som utbildningen utvärderas mot med följande formulering:

  • Omdömet bristande kvalitet ska ges om underlagen visar på bristande måluppfyllelse för något av examensmålen.
  • Omdömet hög kvalitet ska ges om underlagen inte visar på bristande måluppfyllelse för något av examensmålen och förutsättningar saknas för att ge omdömet mycket hög kvalitet.
  • Omdömet mycket hög kvalitet ska ges om underlagen visar på mycket hög måluppfyllelse för minst hälften av examensmålen och på hög måluppfyllelse för de övriga examensmålen.

Material som bedömdes i utvärderingen

Styrgruppen för utvärderingen valde ut sex stycken av högskoleförordningens mål för civilingenjörsutbildningen (mål 1, 2, 3, 7, 9 och 11) att utvärdera. Övriga sex mål har inte utvärderats.

Ett antal exjobb (samma sak som självständiga arbeten) utförda närmaste året före utvärderingens början har slumpats ut, anonymiserats och därefter granskats av expertbedömare, en bedömare per exjobb. Varje bedömare har fått avgöra för varje mål om det i exjobbet finns belägg för att det målet uppfyllts eller inte. Om minst en tredjedel av bedömningarna av ett mål blivit bristande kvalitet har hela målet fått omdömet bristande kvalitet. Om det har varit svårt att utläsa kvaliteten för något mål har en självvärdering gjord av lärosätet använts som komplement till exjobbsbedömningarna.

Utvärderingsresultat för civilingenjörsprogrammet Datateknik vid KTH

För D-programmet valdes 19 exjobb ut. För första målet fick sju stycken omdömet bristande kvalitet, alltså precis en tredjedel, vilket exakt var nivån för att bristande kvalitet skulle ges för målet. Övriga fem mål fick omdömet hög kvalitet.

Det föranledde bedömargruppen att avge följande omdöme:

Bedömargruppens förslag till samlat omdöme: Bristande kvalitet

Sammantaget visar underlagen på bristande måluppfyllelse för målen:

  • visa kunskap om det valda teknikområdets vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete;

Vad gäller övriga mål visar underlagen på hög måluppfyllelse. Den samlade bedömningen är att utbildningen håller bristande kvalitet. Utvärderade examensmål:

1 För civilingenjörsexamen skall studenten visa kunskap om det valda teknikområdets vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
Urvalet av självständiga arbeten visar på bristande måluppfyllelse avseende studenternas kunskap om teknikområdet. Det förekommer dock en stor variation bland de självständiga arbetena och en del arbeten visar på mycket hög måluppfyllelse medan flera visar på brister vad gäller kunskaper om teknikområdets vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet men framför allt vad gäller insikt om aktuellt forsknings och utvecklingsarbete. Flera självständiga arbeten saknar helt eller i stor grad koppling till en vetenskaplig grund och litteratur även när så vore påkallat. Självvärderingen indikerar dock att måluppfyllelsen är hög avseende studenternas kunskap och förståelse inom teknikområdets vetenskapliga grund. Programmet följer ACMs riktlinjer för uppbyggnad av en utbildning i ämnet, vilket är tydligast för de tre första åren. En god grund ges genom datalogiska och matematiska kurser. Men trots detta visar de självständiga arbetena på en annan bedömning. Intervjuerna föranleder heller ingen annan bedömning.
Sammantaget bedöms måluppfyllelsen vara bristande.

Viggos spekulationer

Urvalet av dom 19 exjobben var inte representativt för den utbildning som utvärderades, alltså det femåriga datateknikprogrammet som startade 2007. Av dom 19 exjobbarna var bara tre stycken antagna 2007 eller senare. Övriga 16 var antagna till det gamla 4,5-åriga programmet som hade ganska annorlunda mål. Speciellt fanns då inget mål om "insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete", alltså det som bedömargruppen i första hand klagade på. Till exempel har en kurs i vetenskapsteori och forskningsmetodik lagts till i den femåriga utbildningen, varför antagna efter 2007 har blivit tränade i detta.

Den som antogs 2006 eller tidigare har kunnat välja en ograderad exjobbskurs med lägre krav än den som antagits till det femåriga programmet. I urvalet tillhörde bara ett exjobb den nya graderade exjobbskursen i datalogi och 14 tillhörde det gamla ograderade exjobbet. Fyra exjobb var gjorde på andra skolor än CSC och i andra ämnen än datalogi. Urvalet var snett även med tanke på den totala mängd exjobb som fanns till förfogande att välja bland. Sannolikheten för att ett korrekt slumpat urval skulle bli så snett är bara en på tusen, se konferensartikeln Blir exjobbsurvalet representativt?.

Det finns alltså inga belägg i utvärderingen för att exjobben gjorda av D-teknologerna på det nuvarande femåriga programmet skulle ha bristande kvalitet.

Vad händer nu?

Ett år efter att utvärderingsresultaten presenterades, alltså i slutet av oktober 2014, kommer UKÄ att vilja veta vilka åtgärder KTH har satt in för att komma tillrätta med "kvalitetsproblemen". Programansvarig för Datateknik och Grundutbildningsansvarig för CSC kommer att ta fram ett "åtgärdspaket" som kan presenteras och genomföras. Det är bara bra och naturligt att man arbetar med utveckling av kvaliteteten i programmet. UKÄ kommer i slutet av 2014 att avgöra ifall bedömningen ska ändras till "hög kvalitet", och om den gör det kommer allt att vara bra igen. Sannolikheten för ett nytt snedurval av samma dignitet skulle jag säga är försumbar.

Denna text är skriven av Viggo Kann 7 november 2013. Spekulationer och åsikter i texten är författarens egna.

Tillägg i mars 2015

UKÄ har efter att ha låtit granska åtgärdspaketet kommit fram till att Datateknikutbildningen håller hög kvalitet. Länk till beslutet.

Lärare Viggo Kann skapade sidan 7 november 2013

Viggo Kann taggade med UKÄ-utvärderingen. 7 november 2013

Lärare Viggo Kann ändrade rättigheterna 8 november 2013

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
kommenterade 21 november 2013

Det var så ensidig kritik av UKÄ inför vårt seminarium att jag måste ge dig lite mothug. Jag tycker helt enkelt inte att ditt resonemang om varför programmet fått bristande kvalité håller riktigt. Det är möjligt att det är mina kunskaper om vad som vägs in vid en examination av utbildningen som brister eller helt enkelt något jag missförstått?

Hela ditt resonemang bygger på att de gamla ograderade exjobben inte är representativa för nuvarande programmet. Slutsatsen jag drar av detta resonemang är att de ograderade exjobben måste ha bedömts efter andra krav än de nya graderade exjobben, men om jag förstått rätt så får alla med godkänt exjobb, graderat som ograderat, ut samma examen?

  1. Om så är fallet så tycker jag att det är ett problem att de som valt ograderade exjobb får ut en examen som ska motsvara krav överenskomna på europeisk nivå, men att deras exjobb bedömts efter lägre krav enligt tidigare svensk modell. Det blir minst sagt missvisande, både mot andra lärosäten men även mot arbetsgivare. Utifrån sett är alla dessa exjobb examensbevis för samma examen, är det då inte rimligt att dessa ska bedömas enligt samma krav såsom UKÄ gjort? 
  2. Om så inte är fallet, dvs. alla exjobben bedöms efter samma krav, så undrar jag varför dessa bör sorteras bort? Varför bedömer du inte dessa som representativa? De har trots allt godkänts som exjobb enligt de krav som gäller för de nya graderade exjobben.

Den tolkning jag gör av resultaten är att CSC-skolan har släppt igenom, godkänt, exjobb som inte nått upp till tillräcklig nivå enligt nuvarande högskoleförordning. I och med att bedömningsformen ser ut som den gör så resulterar en sådan brist i att hela programmet får ett bristande omdöme.

Angående de sneda fördelningen: nu var det ett tag sen jag läste den här typen av statistik, men om jag inte minns helt fel så ska man vara försiktig med att uttala sig om "konstiga" mönster i slumpmässiga urval. För att ta en liknelse: om vi gör en vanlig opinionsundersökning (utan stratifiering, som väl är normalt att göra) helt slumpmässigt och sen börjar jämföra ålder, kön, akademisk nivå, geografiskt ursprung, osv. osv. så är sannolikheten stor att minst en av dessa aspekter är skev. Dvs sannolikheten för att få ett mer eller mindre perfekt urval är liten. Misstänker att du endast har tittat efter ett mönster i det här fallet, men jag vill ändå påpeka detta. Dock kan man som du säger göra stratifierade urval, men då måste man argumentera varför urvalet ska delas upp i stratan och då återkommer vi till punkt 1 och 2 ovan. Någon sådan argumentation har jag inte sett - eller möjligtviss inte missförstått?

Vill bara avsluta med att säga att jag har all respekt för dig och den utbildning du  med flera har drivit igenom här på KTH, jag är grymt imponerad av din pedagogiska medvetenhet vad gäller hela programmet. Jag misstänker att ADKn (som jag läser nu) kommer vara den kurs som jag kommer ha mest användning av i mitt framtida yrkesval. Jag har också högsta möjliga förtroende för utbildningen som helhet - åtminstone om man väljer att ta vara på den! Så jag hoppas att du fortsätter att utveckla utbildningen - även om jag tycker det är synd att ni alltmer går ifrån matematiken (!).

Med förbehåll för att jag är ute på hal is nu :) Som sagt var kritiken alldeles för ensidig inför seminariet.

/Erik

Lärare kommenterade 21 november 2013

Det är bara roligt att du kommer med lite mothugg. En kort replik:

Dom två olika exjobbskurserna har olika syfte och bedöms på olika sätt. Den ograderade kursen är till för den som ska ha den gamla 4,5-åriga civilingenjörsexamen och kan inte följas av den som är antagen till 5-årig civilingenjörsexamen.

Det är inte exjobbskursen som ska utvärderas utan utbildningen. Det är därför ytterst relevant vad den som gjort exjobbet har gått för utbildning.

CSC har uppenbarligen godkänt några ograderade exjobb som brister i förankringen till aktuell forskning. Men eftersom den gamla civilingenjörsexamen hade andra lärandemål så är det acceptabelt för den som tar ut den gamla examen.

Jag kritiserar utvärderingens metod och hävdar att den inte på ett rättvisande sätt mäter kvaliteten av det utbildningsprogram som vi nu ger och som ni går. Jag vill att Datateknikprogrammet ska vara så bra som möjligt och mitt bidrag är prosamkursen och ADK-kursen. Alla som har synpunkter på programmet är välkomna att föra fram dom inom prosamkursen eller vid programkollegiet som kommer att vara i början av nästa år.

kommenterade 21 november 2013

"Det är bara roligt att du kommer med lite mothugg."

Vad bra! Hade lite kvar...

I din konferensartikel skrev du:

"Den som hade för avsikt att ta ut nya examen skulle välja det nya exjobbet, men eftersom studenter under 2007 tillåtits ta ut nya examen med det gamla (då enda existerande) exjobbet så kunde KTH av likabehandlingsskäl inte kräva att studenter antagna före 2007 i fortsättningen måste göra det graderade exjobbet för att få nya examen."

Men i responsen skrev du nu:

"CSC har uppenbarligen godkänt några ograderade exjobb som brister i förankringen till aktuell forskning. Men eftersom den gamla civilingenjörsexamen hade andra lärandemål så är det acceptabelt för den som tar ut den gamla examen."

Det första tolkar jag som att man kan ta ut den nya examen med det ograderade exjobbet (vilket innebär 1. i mitt första resonemang). Men som jag tolkar det i din respons nu så kan de endast ta ut den gamla examen? Eller missförstår jag något nu? Om de får ut nya examen så gäller min punkt 1 som sagt, då tycker jag att CSC-skolan lite får skylla sig själva enligt tidigare resonemang. 

Det är inte exjobbskursen som ska utvärderas utan utbildningen. Det är därför ytterst relevant vad den som gjort exjobbet har gått för utbildning.

Men jag vill hävda att om samma krav ställs vid examination så spelar det ingen roll vilken utbildning man har gått, exjobbet svarar mot högskoleförordningens krav oavsett. Och gör den inte det så borde den inte heller generera någon examen (av åtminstone det nyare slaget).

En annan sak som slog mig är att det är modigt att ifrågasätta en påstådd randomisering utifrån ett resultat, eller du kanske har flera? En bristande randomisering genererar systematiskt för många osannolika resultat, men detta är svårt att bedöma utifrån ett resultat? Även om randomiseringen brister så bör det inte ha någon betydelse (dvs urvalet kan ändå betraktas som randomiserat) så länge ingen vet vari bristen ligger, ni har ju försett UKÄ med excelfilen så ordningen i den måste spela roll. Det är ju en helt annan sak om någon på UKÄ försöker sabortera bedömningen, men det är minst sagt modigt att påstå i nuläget :) För att vara säkra vid en ny utvärdering kan ni ju alltid själva randomisera ordningen av uppsatserna (om ni inte redan gjort det?), dubbelt randomiserat kan ju aldrig vara fel...

Kanske skulle ta mig tiden att närvara vid programkollegiet, jag skulle gärna se lite semantik och argumentationsanalys under första året. Jag vill mena att dessa är verktyg som har stor betydelse i alla ämnen och yrken! Kanske framför allt för den akademiska kvalitén, är minst sagt bra att i sådana sammanhang kunna uttrycka sig tydligt och bygga upp en saklig och relevant argumentation.

/Erik

Lärare kommenterade 21 november 2013

Kort svar till Erik:

Det finns en speciell övergångsregel som säger att den som började sin utbildning före 2007 kan läsa extra kurser och sedan ansöka om att få den nya 300 hp-examen. I examensbedömningen kommer deras kunskaper och förmågor att bedömas efter den nya utbildningens lärandemål. Den som bytt på det sättet kan ha gjort ett ograderat exjobb. Men den som gjort på det sättet har fortfarande inte läst den nya utbildningen.

Men jag vill hävda att om samma krav ställs vid examination så spelar det ingen roll vilken utbildning man har gått, exjobbet svarar mot högskoleförordningens krav oavsett.

Högskoleförordningen ställer inte krav på exjobbet utan på examen. Det går inte att bedöma ett programs kvalitet genom att studera hur studenter på andra program utför exjobb som skulle kunna ingå i en examen i det förstnämnda programmet!

Det slumpade urvalet är skevt även för andra program. Jag har inte förstått vad det beror på, men jag har absolut ingen anledning att tro att det är något sabotage.

kommenterade 21 november 2013

Tack för svar Viggo! Får känslan av att vi pratar om varann nu. Jag har nog inte alla begrepp helt klara för mig.

Man kan rikta en del kritik mot sättet som programmen utvärderas nu, det håller jag med om. Som programmen utvärderas nu med det starka fokuset på exjobben så blir det i praktiken mer eller mindre synonymt. Det var med den bakgrunden jag talade om krav på examen.

Jag förstår den kritiken, men det är mycket du kritiserar i din artikel. Vissa saker gäller endast bedömningen av vårt program medan andra riktas mot utvärderingen som helhet. Jag har försökt begränsa det till just utvärderingen av vårt program. Jag tror det är lättare om jag formulerar det som en rak fråga istället:

Varför tror du att just vårt program (och Lund) fick bristande kvalité när de övriga inte fick det? De måste ha haft liknande problematik med gamla studenter?

/Erik

Assistent kommenterade 22 november 2013

Jag tror de allra flesta är överens om att metodiken i utvärderingen är under all kritik -- för att inte säga bristande i vetenskaplig grund -- inklusive problemet att slumpurvalet var för litet för att man ska kunna dra några trovärdiga slutsatser.  Men det betyder samtidigt att man inte bör överanalysera urvalet.  Som Erik sade i sin första kommentar är det inte förvånande att man kan hitta diverse konstiga skevheter i det eftersom det är så litet.

slumptalsgenerator

UKÄs slutsats kan mycket väl vara felaktig (och den kan ju också vara korrekt -- blinda hönor kan också hitta korn).  Hur det än är kan vi inte påverka den, och jag tror det är mer konstruktivt att blicka framåt och passa på att ta vara på den här möjligheten att göra D-programmet och speciellt exjobben bättre.

Viggo Kann flyttade sidan från Programsammanhållande kurs i datateknik (DD1390) 31 oktober 2016