Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Projekt uppgiften

Projekt uppgift


Eran uppgift är att skapa en lego‐robot som ska sumobrottas med en annan robot.

Reglerna i robot‐sumo är ganska enkla, två robotar och 1 ring, första som nuddar utsidan av ringen förlorar. Vad som däremot inte är lika enkelt är att hitta en bra strategi för att få ut sin motståndare.
Ni får tillgång till en lego mindstorm 2.0 robot och får använda er av allt som finns i lådan. Det som framförallt kommer att avgöra om ni vinner eller inte är er algoritm för robotens beteende. Stor del av ert arbete kommer fokusera kring att hitta en bra strategi för hur roboten ska agera i ringen.

Varje grupp kommer ha en tilldelad handledare som kommer att delta i en del av era möten och vägleda er i ert arbete. Handledaren och examinator (Reine) ska även ha tillgång till alla mötesprotokoll, tidsplanering och mötestider.
Ni ska även skriva en projektrapport som beskriver ert projektarbete. Rapporten kommer till stor del att handla om hur ni kommit fram till er brottnings strategi. Den ska även innehålla hur ni jobbat för att komma fram till er lösning, problem som kan ha uppstått och dess lösning.


Projektet avslutas med en muntlig redovisning den 17e Oktober, ni ska dock lämna in rapporten senast torsdagen den 13 okt kl 12.00. Ni kommer sedan att till den muntliga redovisningen läsa igenom en av era kamraters rapporter och ge dem feedback senast till den muntliga redovisningen. Ni ska även kunna ställa frågor till gruppen vid den muntliga redovisningen.
Slutgiltig rapport (samt den feedback ni fick) ska sedan lämnas in till examinator senast 19e Oktober kl 12.00.

------------------------------------------

Kravspecifikation för roboten


Introduktion:
KTHs lego avdelning har bestämt att en tävling ska ske mellan legorobotar. En sumobrottnings turnering mellan robotar ska ske och er uppgift är att ta fram en vinnare!


Funktionskrav:
Roboten måste kunna detektera en svart ring kant och i se till att den håller sig i brottnigsringen.
Roboten måste kunna putta ut ett dött objekt (t.ex. en låda) ur ringen utan att själv gå utanför.
Roboten måste ha en (eller flera) utarbetad strategi för hur den ska få ut en motståndar robot ur ringen. (Tänk på att motståndaren inte är ett dött objekt!)

Produktionskrav:
Endast innehållet i en legorobotsats får användas.
Lämplig programvara tas fram i det C liknande språk som Lego använder sig av.
Verksamheten äger rum i KTH STH:s lokaler.

Dokumentationskrav:
Programvaran för robotstyrningen skall dokumenteras och förklaras.
Skriftlig förklaring och analys av robotens strategi.
Tester och provning av roboten skall dokumenteras.
Mantid och möten skall dokumenteras.

Tidskrav:
Projektrapport skall sammanställas och lämnas in torsdag 13/10 kl 12.00 och slutgiltig version senast onsdag 19/10 kl 12.00. Projektredovisning är måndagen den 17 Oktober.