Hoppa till huvudinnehållet

EA258X Examensarbete inom elektroteknik med inriktning mot ICT innovation, avancerad nivå 30,0 hp

Examensarbete, också benämnt självständigt arbete, syftar till att studenterna ska tillämpa och fördjupa kunskaper, förståelse, förmågor och förhållningssätt inom utbildningens sammanhang. Examensarbetet ska ligga i slutet av utbildningen och innebära en fördjupning och syntes av tidigare förvärvade kunskaper. I examensarbetet betonas både det tekniska/naturvetenskapliga innehållet och metodkunskaper.

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se information från rätt kursplan och kursomgång.

Rubriker med innehåll från kursplan EA258X (VT 2020–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Innan examensarbetskursen påbörjas identifierar studenten en lämplig examensarbetsuppgift och formulerar ett projektförslag, så att detta kan godkännas av examinator. Uppgiften ska väljas så att den innebär en naturlig progression av de kunskaper och färdigheter som förvärvats inom utbildningen och i en eventuell fördjupning inom utbildningen.

  • Studenten skriver en individuell plan för examensarbetet i vilken problembeskrivningen/uppgiften och förutsättningarna för genomförandet av arbetet preciseras. 
  • Studenten genomför en fördjupad förstudie inkluderande diskussion av metodval och teoretisk bakgrund med litteraturstudie som rapporteras som del av utkast till en preliminär version av den skriftliga examensarbetsrapporten.
  • Studenten genomför självständigt ett examensarbete där kunskaper och metoder från utbildningen tillämpas.
  • Studenten planerar och genomför muntlig presentation och försvar av det egna examensarbetet. 
  • Studenten genomför muntlig och skriftlig opposition på ett annat examensarbete på avancerad nivå.
  • Studenten skriver och presenterar en skriftlig examensarbetsrapport där studenten klart redogör för och diskuterar sina slutsatser i examensarbetet och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa.
  • Studenten utför en självvärdering av examensarbetet enligt fastställd mall.

Lärandemål

Efter godkänt examensarbete ska studenten kunna

  • visa fördjupade kunskaper inom huvudområdet/inriktningen för utbildningen, inkluderande fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
  • visa metodkunskap inom huvudområdet/inriktningen förutbildningen
  • delta i forsknings- och utvecklingsarbete och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen
  • med helhetssyn kritiskt, självständigt och kreativt identifiera, formulera, analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser och frågeställningar även med begränsad information
  • planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna ramar, samt utvärdera detta arbete
  • kritiskt och systematiskt integrera kunskap samt identifiera behovet av ytterligare kunskap
  • på svenska eller engelska muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser, samt den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa
  • inom examensarbetets ramar identifiera vetenskapens och ingenjörens roll i samhället
  • inom ramen för det specifika examensarbetet identifiera vilka frågeställningar som behöver besvaras för att relevanta dimensioner av hållbar utveckling ska beaktas
  • inom examensarbetets ramar bedöma och visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete vad avser metoder, arbetssätt och resultat av examensarbetet

i syfte att kunna delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet, enligt de nationella målen för civilingenjörsexamen och teknologie masterexamen i högskoleförordningen.

Kursupplägg

Ingen information tillagd

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Godkända kurser på avancerad nivå om minst 60 hp, innefattande kurser som är relevanta för examensarbetet, inklusive en kurs i vetenskapsteori och forskningsmetodik. 

Ifall studenten är inskriven på ett civilingenjörsprogram ska samtliga kurser som krävs för utfärdande av kandidatexamen vara avklarade.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 30,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

I PRO1 ingår

  • individuell plan för examensarbete
  • förstudie, diskussion av metodval och litteraturstudie
  • skriftlig rapport med sammanfattning/abstract på både svenska och engelska
  • självvärderingsrapport
  • muntlig presentation
  • skriftlig och muntlig opposition på annan students examensarbete på avancerad nivå
  • slutversion av rapporten.

Övriga krav för slutbetyg

Aktiv närvaro vid två muntliga presentationer av examensarbete på avancerad nivå.

Samtliga examinationsmoment ska vara godkända inom ett år från startdatum för examensarbetet. I annat fall avslutas examensarbetet med underkänt betyg om inte särskilda skäl föreligger.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Profile picture Robert Lagerström

Profile picture Robert Rönngren

Profile picture Mattias Hammar

Profile picture Mikael Östling

Profile picture Anders Hallén

Profile picture Elena Dubrova

Profile picture Håkan Olsson

Profile picture Rolf Stadler

Profile picture Hannu Tenhunen

Profile picture Mikael Johansson

Profile picture Danica Kragic Jensfelt

Profile picture Jan Ingemar Markendahl

Profile picture Jens Zander

Profile picture Gunnar Karlsson

Profile picture Hans-Peter Nee

Profile picture Slimane Ben Slimane

Profile picture Seif Haridi

Profile picture Emil Björnson

Profile picture Ingo Sander

Profile picture Ahmed Hemani

Profile picture Mark T Smith

Profile picture Gerald Quentin Maguire Jr

Profile picture Carl-Mikael Zetterling

Profile picture Ana Rusu

Profile picture Pontus Johnson

Profile picture Anders Västberg

Profile picture Markus Flierl

Profile picture Tobias Oechtering

Profile picture Peter Sjödin

Profile picture Johnny Öberg

Profile picture Viktoria Fodor

Profile picture Markus Hidell

Profile picture Zhonghai Lu

Profile picture György Dán

Profile picture Konrad Tollmar

Profile picture Saikat Chatterjee

Profile picture Johan Montelius

Profile picture Gunnar Malm

Profile picture Saul Rodriguez Duenas

Profile picture Mihhail Matskin

Profile picture Carlo Fischione

Profile picture David Broman

Profile picture Cicek Cavdar

Profile picture Panagiotis Papadimitratos

Profile picture Sarunas Girdzijauskas

Profile picture Jim Dowling

Profile picture Dejan Manojlo Kostic

Profile picture Arvind Kumar

Profile picture Tino Weinkauf

Profile picture Marina Petrova

Profile picture Elena Troubitsyna

Profile picture Marco Chiesa

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kurswebb

Ytterligare information om kursen kan hittas på kurswebben via länken nedan. Information på kurswebben kommer framöver flyttas till denna sida.

Kurswebb EA258X

Ges av

EECS/Datavetenskap

Huvudområde

Elektroteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övrig information

I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:

http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.