Spårningsteknik ska stoppa spridning av kräksjukan

Spårningstekiken ska stoppa spridning av smittsamma virus.
Det här sensorburna instrumentet ska i framtiden stoppa spridningen av smittsamma virus som vinterkräksjukan och influensan. Foto: Niklas Sandström
Publicerad 2010-12-14

Prosit. Någon nyser högt och ljudligt i bussen. Man riktigt ser hur virusdropparna pepprar luften åt olika håll. Alla håller andan och försöker att minimera luftintaget i nästa andetag, i hopp om att viruset inte ska få fäste. Förkylningstiderna är här och allt verkar smitta.

Tänk om vi i framtiden inte skulle behöva oroa oss för smittsamma virus i de offentliga rummen? Och om sjukhus, dagis och äldreboende kunde stoppa spridningen av t. ex. vinterkräksjukan innan den bryter ut? Det är doktoranden Niklas Sandströms förhoppning.

Han utvecklar spårningsteknik som ska ge snabba svar på vem som bär på oerhört smittsamma virus. Tillsammans med andra forskare på Mikrosystemteknik tar Niklas Sandström fram ett instrument som kan identifiera virus som cirkulerar i luften omkring oss. Instrumentet laddar upp viruspartiklarna i luften och attraherar dem till en sensor som kan mäta partikelnivåer ner till ett fåtal nanogram. På sensorn sitter antikroppar som har förmågan att fånga in och hålla fast viruset, medan övriga partiklar sorteras bort. På bara några minuter kan man på detta sätt avgöra om det rör sig om den oerhört smittsamma vinterkräksjukan. Forskarna testar just nu denna spårningsteknik för kräksjukans virus i projektet ”Rapid Pathogen Analyzer”.

Niklas Sandström, doktorand Mikrosystemteknik

– Testet skulle exempelvis kunna göras på ett sjukhus. Personalen kan då snabbt vidta åtgärder för att begränsa spridningen och förhindra ett större utbrott, förklarar Niklas Sandström. Annars tvingas man stänga flera avdelningar och det blir kostsamt eftersom sjukhuset då inte kan fungera som vanligt.

Andra tänkbara användningsområden är äldreboenden, skolor eller förskolor. I dagsläget kan forskarna samla in viruspartiklar från luften i ett rum men snart hoppas de även kunna spåra viruset direkt till en person. Instrumentets sensor mäter då de viruspartiklar som finns i utandningsluften.

– Influensan är en annan luftburen virussmitta som vi kan tänka oss att testa med samma metod i framtiden, säger Niklas Sandström. Att snabbt kunna detektera en så smittsam sjukdom, som för vissa grupper kan vara livshotande, skulle ha stor samhällsnytta.

Det han ser framför sig är hur våra sjukhus, äldreboende och förskolor i framtiden är försedda med dessa sensorer som kontinuerligt tar prov på luften, eller gör stickprov.

– I framtiden kanske vi inte behöver oroa oss så mycket när vi befinner oss på allmänna platser ifall dessa är kontrollerade för smittsamma sjukdomar. Då kanske vi också själva lätt kan ta reda på om vi har fått en virusinfektion och således stanna hemma eller bli sjukskriven av en doktor för att minska smittspridning. Men det blir först aktuellt när det är billigare att utveckla tekniken, säger Niklas Sandström.

Läs mer om projektet Rapid Pathogen Analyzer här

För mer information, kontaka Niklas Sandström, 08-790 92 31, niklas.sandstrom@ee.kth.se.