Brown Bag Seminarier

KTH Environmental Humanities Laboratory Brown Bag seminarieserie hösten 2023

Välkommen till höstens EHL Brown Bag seminarium. Dessa hålls på Avdelningen för Historiska studier av Teknik, Vetenskap och Miljö på KTH.

Höstens gäster hos EHL kommer att presentera sin pågående forskning, med fokus på planetarisk hälsa och energi, särskilt på planetarisk mental hälsa, planetarisk lagring av energi och effekterna av energikriser på energipolitiken och människa-hav relationer.

Seminarierna följt av diskussion hålls under lunchen, från 12 till 13. Du är dock välkommen att komma redan 11:45 för att ta din macka och hänga med oss innan seminariet startar!

Samtliga seminarium ges på engelska.

James Dunk – miljö/planetarisk mental hälsa och det ekologiska jaget

Tid: Torsdag 7:e September 12.00-13.30

Deltagare: James Dunk, Research Fellow, The University of Sydney, Australia

Mer info hittar ni här!

Thomas Turnbull - Planetbatteriet: om fallgroparna med att lagra energi

Tid: Torsdag 21:e September 12.00-13.00

Plats: Stora seminarierummet, Teknikringen 74D (plan 5)

Deltagare: Thomas Turnbull, Research Scholar, Max Planck Institute for the History of Science, Tyskland

Mer info hittar ni här!

Henrik Ernstson & Gianfranco Selgas: Arkiv för den planetariska gruvan: Utgrävning av politiska ekologier för naturutvinning och energiförbrukning i den globala södern

Tid: Fredag 6:e oktober, 12:30 - 13:30 (OBS! Notera att tiden är annorlunda än den vanliga tiden för Brown Bag Seminarium!)

Deltagare: Henrik Ernstson, professor på SEED, KTH och Gianfranco Selgas, Postdoc vid Univerity College London

Mer info och registrering hittar ni här!

Patrick Kupper - En missad chans? Att hantera miljö- och energikrisen på 1970-talet

Tid: Tisdag 24:e Oktober 12.00-13.00

Plats: Stora seminarierummet, Teknikringen 74D (plan 5)

Deltagare: Patrick Kupper, Professor of Economic and Social History, University of Innsbruck, Österrike

Mer info och registrering hittar ni här!

Oscar Hartman Davies - Provtagare av den marina miljön: sjöfåglar och den livliga känslan av havets rymd

Tid: Torsdag 16:e november 12.00-13.00

Deltagare: Oscar Hartman Davies, Oxford University