Genomförda händelser

Mars 2024

Öppen föreläsning: Vrida Världen

Jonna Bornmark på Hägerstensåsens medborgarhus, 5 mars 2023

Tack alla som kom och lyssnade på Jonnas föreläsning om bland annat icke-vetande, sinnlighet, begär, fantasi och mörtar. Fler öppna föreläsningar kommer.

Bild från föreläsningen Vrida världen med Jonna Bornemark
Jonna Bornemark föreläste för fullsatt sal på Hägerstensåsens medborgarhus.

Öppen föreläsning med Julian Agyeman

Agyeman

I november 2023 arrangerades en öppen föreläsning med Julian Agyeman, hedersdoktor vid KTH. Agyeman är professor i urban- och miljöpolitik och planering vid Tufts University. Han är upphovsmannen till det alltmer inflytelserika konceptet 'Just Sustainabilities' - den medvetna integreringen av social rättvisa och miljömässig hållbarhet. Föreläsningen hölls den 11 november på KTH och går nu att se online här .

Genomförda kurser

Doktorandkurs: Teorier om hållbarhetsomställning

5 hp December 2023 - Mars 2024

Kurskod: FAG3189

Kursen behandlar teorier och perspektiv på målen för och hindren för hållbarhetsomställning samt strategier för omställning inom planeringsområdet. Kursen innehåller tre tematiska block med tillhörande föreläsningar, litteratur, inlämningsuppgifter och seminarier.

Kursansvariga lärare:

Kristina Boréus, professor, Uppsala Universitet, Institutet för bostads- och urbanforskning

Karin Bradley, professor, KTH, Institutionen för samhällsplanering och miljö

Doktorandkurs: Introduktion till hållbarhetsomställning i praktiken i samhällsplaneringens processer

2,5 hp Oktober 2023

Kurskod: FAG3188

En introduktionskurs som riktar sig till doktorander i forskarskolan TRANSPLACE. Kursen ger en introduktion till hållbarhetsomställning i skärningspunkten mellan transportplanering och urban utveckling, samt praktiknära forskningsmetoder. Kursen består utav tre tematiska block med tillhörande föreläsningar, panelsamtal, kurslitteratur och seminarium.

Kursansvariga lärare: Jonathan Metzger, KTH, Institutionen för samhällsplanering och miljö, och Sofia Wiberg, KTH, Institutionen för samhällsplanering och miljö.