Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Visa version

Version skapad av Viggo Kann 2016-08-28 16:52

Visa nästa >
Jämför nästa >

Kurs-PM för DD1390 prosam16

Lärandemål och syfte

Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:

  • använda läsårsplaner, kursplaner, lärandemål och betygskriterier för att planera sina studier på både kort och lång sikt,
  • planera och utföra uppgifter inom stipulerad tid,
  • göra väl motiverade inriktnings- och kursval,
  • kritiskt granska och reflektera över såväl utbildningens upplägg och genomförande som den egna studieinsatsen,
  • följa den röda tråden i utbildningsprogrammet och se progressionen i både ämneskunskaper och generella färdigheter, i relation till utbildningens mål och den framtida yrkesrollen,
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens,
  • analysera och ta ställning till samhälleliga och etiska konsekvenser av datatekniska tillämpningar,
  • redogöra för några viktiga händelser i datorns och datalogins historia,
  • formulera en relevant frågeställning till ett historiskt material,
  • utföra en begränsad datorhistorisk studie och presentera den muntligt och skriftligt

för att

  • få en helhetsbild av utbildningen och därmed bättre förståelse för varje enskild kurs betydelse,
  • göra informerade val både under studietiden och därefter,
  • påverka programmets utveckling.

Lärare i prosam läsåret 2016/2017

Kursledare och examinator är Viggo Kann.

Det är tretton stycken datalärare som är mentorer och leder reflektionsseminarierna: Mads Dam, Mårten Björkman, Douglas Wikström, Johan Karlander, Stefan Nilsson, Örjan Ekeberg, Jens Lagergren, Viggo Kann, Christian Smith, Linda Kann, Carina Edlund, Olle Bälter, Monika Lundell. Etikmomentet ges av lärare från avdelningen för filosofi under ledning av Jesper Jerkert och datorhistoriamomentet ges av Nina Wormbs på avdelningen för teknik- och vetenskapshistoria på KTH.

Kurslitteratur

Lär för din framtid - så lyckas du med högskolestudier av Jannika Andersson Chronholm och Staffan Andersson, Studentlitteratur, ISBN 978-91-44-06652-3. Pris 280 kronor på kårbokhandeln och 260 kronor på Bokus och Adlibris Kursboken Lär för din framtid

Övrig litteratur
Inför varje reflektionsseminarium kommer ytterligare litteratur att läggas upp på seminariets webbsida på kurswebben.

Funktionsnedsättning

Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
https://www.kth.se/student/studentliv/funktionsnedsattning
Informera dessutom kursledaren om du har särskilda behov. Visa då upp intyg från Funka.