Boktips Internationella kvinnodagen 8 mars

Publicerad 2024-03-08

Vi som arbetar på biblioteket är engagerade i att främja många olika slags röster inom litteratur och forskning. Idag på Internationella kvinnodagen uppmärksammar vi prestationer och bidrag från kvinnor. Här nedan får du personalens boktips med koppling till kvinnor och jämställdhet.

Temasamling Internationella kvinnodagen

Utforska och uppmärksamma jämställdhet genom att besöka vår temasamling, där du hittar en blandning av biografier om kvinnor inom naturvetenskap, teknik, ingenjörskonst och arkitektur, feministiska klassiker samt betydelsefulla skönlitterära verk.

Gå till tematisk samling: Internationella kvinnodagen 8 mars

Boktips av personalen

Medarbetare Naher läser Inne i spegelsalen

Naher tipsar: I grafiska romanen Inne i spegelsalen, beskriver Liv Strömqvist vår fixering vid skönhet, både i nutid och historiskt. Hon tar upp exempel som illustrerar hur mycket av våra liv som styrs av vårt utseende och hur skönhet har blivit en konsumtionsvara.

Inne i spegelsalen, Liv Strömqvist

Medarbetare Miritt läser Handmaid's tale

Miritt tipsar: The handmaid's tale av Margaret Atwood utforskar det dystopiska samhället Gilead, en fiktiv stat i New England där kvinnor lever under en brutal förtryckarregim. De reduceras till förlossningsmaskiner för den styrande klassen och har förlorat alla rättigheter och självbestämmande. Men mitt i detta patriarkala styre, kastar berättelsen också ljus över kvinnors motstånd och skildrar deras kamp för egenmakt.

The handmaid's tale, Margaret Atwood

Medarbetare Aruna läser The Power

Aruna tipsar: Naomi Aldermans bok The Power belyser vilken betydelse fysisk makt haft genom mänsklighetens historia, och leker med tanken på vad som skulle hända om maktbalansen skiftar. Genom att ställa saker på ända blir det tydligt hur absurda våra strukturer kan vara, och hur makt kan korrumpera oss alla.

The Power, Naomi Alderman

Medarbetare Lotta läser Estrid Ericson

Lotta tipsar: Estrid Ericson är en förebild som designer och entreprenör. Det här är en biografi om hennes samarbeten med en rad svenska framstående arkitekter och om hennes eget skapande. Det är inspirerande att läsa om hennes tankar om hur föremål, mönster och form från alla världens hörn kan mötas i något nytt som håller lika bra nu som för 100 år sedan.

Estrid Ericson, Hedvig Hedkvist

Lenita läser Almarina

Lenita tipsar: Elisabetta Maiorano, en matematiklärare på en ungdomsvårdsskola, kämpar med sorgen över sin bortgångne make och den gemensamma längtan efter de barn de aldrig fick. Men när hon blir vän med Almarina, en av eleverna på skolan, börjar saker att förändras. Deras band fördjupas när Elisabetta lär Almarina att simma och visar henne världen utanför ungdomsvårdsskolans isolerade tillvaro. Genom sin vänskap finner de tröst och kraft att börja om.

Almarina, Valeria Perrella

Piah och Pontus läser två böcker

Piah tipsar: I Att uppfinna världen (Engelsk titel: Mother of Invention: How Good Ideas Get Ignored in an Economy Built for Men), beskriver Katrine Marçal vilka uppfinningar som betraktas som tekniska och hur vår uppfattning om vad som är "tekniskt" är sammanvävt med vår syn på könsroller.

Att uppfinna världen, Katrine Marçal

Pontus tipsar: Kvinnosaker av Karin Carlsson går igenom 50 föremål som har förändrat kvinnors liv från tidigt 1900-tal fram till idag. Författaren skriver om vetenskapliga innovationer som cyklar, mikrovågsugnar och löparskor och den påverkan de har haft på kvinnors vardagsliv under det senaste århundradet.

Kvinnosaker, Karin Carlsson

Melissa läser A room of one's own

Melissa tipsar: Denna tidlösa klassiker är baserad på två – vid den tiden mycket progressiva – föreläsningar hållna av Virginia Woolf vid Cambridge University år 1928. Woolf pratar om vikten av tillgång till utbildning, till pengar och, åtminstone metaforiskt sett, ett eget rum, för att kunna vara kreativ och självständig

A room of one's own, Virginia Woolf

Viveka läser L'amant

Viveka tipsar: Älskaren är en modern klassiker som publicerades för första gången 1984. Handlingen utspelar sig i Indokina på 1930-talet. En 15-årig flicka från en fransk familj på ruinens brant blir älskarinna till en förmögen ung kines. Deras förhållande ogillas på grund av deras olika bakgrunder; etnicitet, ålder och pengar. Det är en på samma gång drömsk och omstörtande roman om passion och kärlek som inte får finnas. Tillgänglig på KTH Biblioteket på franska och svenska.

L'amant, Margurite Duras

Anna Karin läser Norrtullsligan

Anna Karin tipsar: En viktig bok om unga arbetarkvinnor i Stockholm i början av 1900-talet. Det är en engagerande läsupplevelse med rapp dialog som är rakt på sak.

Norrtullsligan, Elin Wägner