Snabbare åtkomst till artiklar med LibKey

Publicerad 2022-03-18

Genom vår nya tjänst LibKey får du nu snabbare åtkomst till KTH Bibliotekets artiklar.

LibKey gör att du med färre antal klick i Primo får fram artikeln som du vill läsa som pdf. Du kan också se artikeln i sitt sammanhang i tidskriften där den publicerades genom att klicka på ”View Issue Contents”. Du skickas då till tidskriftstjänsten BrowZine. LibKey är även aktiverat i flera av våra databaser.

Läs mer om BrowZine

LibKey i sökresultatet i Primo
Nya länkar via LibKey i sökresultatet i Primo.

LibKey Nomad

För att få ännu mer nytta av LibKey finns ett webbläsartillägg som heter LibKey Nomad . Tillägget är aktivt på sajter som forskare och studenter ofta besöker, såsom förlagssidor, PubMed och Wikipedia. Det är endast aktivt då och lagrar ingen information om användaren. En pop up-ruta dyker upp på skärmen när artiklar som KTH Biblioteket har tillgång till har hittats eller om det finns open access-versioner. Särskilt användbart är tillägget om du sitter utanför campus och därför inte har automatisk åtkomst till resurserna. Tillägget styr automatiskt om din webbläsare för inlogging med ditt KTH-konto och du kommer sedan åt det abonnerade innehållet.

Installera LibKey Nomad

1. Ladda ner webbläsartillägget.

2. Välj KTH Royal Institute of Technology i listan med organisationer.

Referenslista hos wikipedia med LibKey Nomad-länkar.
Om du besöker Wikipedia med LibKey Nomad installerat skapas direktlänkar i referenslistan till artiklar som du har tillgång till via KTH Biblioteket.
Innehållsansvarig:biblioteket@kth.se
Tillhör: KTH Biblioteket