Välkommen till nya Newton!

Publicerad 2022-02-10

Det här läsåret har KTH Biblioteket haft ett projekt för att undersöka hur en ny studiemiljö kan samskapas ihop med studenter. Vår ambition är att det vi lär oss under denna samskapandeprocess ska kunna användas i andra salar och utrymmen i biblioteket. På så sätt kan vi tillsammans skapa ett bibliotek som möter användarnas – studenternas – behov.

Under höstterminen hade studenterna möjlighet att vara med och skapa en ny kollaborativ studiemiljö i Newton, ett av rummen i huvudbiblioteket. Genom att rösta och lämna kommentarer var studenterna delaktiga i att bestämma hur rummet ska användas, och hur det ska vara inrett.

Newton med sin nya inredning i form av kontorsstolar och sittbollar

Vad är nya Newton?

Det är en studiemiljö för grupparbeten och samverkan, tillgängligt för alla på KTH, och det går också att boka för olika evenemang.

Målet

Att skapa en rum där studenterna kan diskutera och arbeta tillsammans. Där inredningen är flexibel och lätt att flytta runt för att främja samarbete. Där studenterna kan välja om de vill stå upp eller sitta ner när de studerar. Där det finns gott om eluttag för att ladda en dator eller telefon, och där det är lätt att koppla sin dator till en stor skärm.

Vad är nytt?

Rummet har utrustats med 15 nya bekväma kontorsstolar, 2 whiteboards på hjul och tre sittbollar. Allt detta har köpts in som en direkt följd av hur studenterna röstat och kommenterat. Vi jobbar fortfarande på att förbättra eluttagen och annan elektrisk utrustning, och förhoppningsvis kommer borden snart att vara flexibla både vad gäller höjd och möjlighet att flyttas runt i rummet.

Anslag på väggen där studenter fått rösta om inredningen i Newton