3 tips för att hantera stress

Tentaperioden är äntligen över! Denna tentaperiod har jag dock varit mer stressad än vanligt. Efter fyra år på KTH skulle man kunna tro att jag skulle vara van vid stressen i tentaperioder, men den är svår att vänja sig vid. Trots att jag inte lärt mig undvika stressen under de här fyra åren så har jag ändå utvecklat sätt för mig att hantera stressen. Här är mina tre bästa tips.

  1. Skapa en plan: Det finns en anledning till att jag säger att en av mina hobbies är att planera. Genom att planera och göra ett ordentligt schema så slipper man det här överväldigande känslan av det är mycket att göra men man inte vet vad man ska ta tag i. När jag planerar försöker jag vara så specifik som möjligt. Jag skriver jag upp tider jag ska sitta och planerar in pauser, jag skriver upp vilka sidor jag ska läsa/vilka uppgifter jag ska göra.
  2. Gå ut och spring: Stress är ju väldigt mycket en fysisk reaktion och ibland kan jag tycka att det är skönt att bara få handla baserat på det. Jag har kommit fram till att det fungrar allra bäst för mig att bara springa för det kräver inte så mycket tankekraft däremot så får jag användning av all den extra stressenergin som finns i kroppen.
  3. Analysera stressen: Jag upplever att den del av min stress handlar om att jag målar om skräckscenarier, så som att jag skulle få ett hjärnsläpp under tentan och därför inte kunna skriva någonting. Därför behöver jag ibland stanna upp och bara tänka igenom stressen. Det handlar om att komma fram till att jag är på KTH för att lära mig och det är OK om inte alla tentor går bra.

//Malin

En kommentar till “3 tips för att hantera stress”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.