Hoppa till innehåll

Projekt med SVT

Idag ska du få höra om ett supercoolt projekt Gil gjorde i samarbete med SVT! Gil läser till civilingenjör i medieteknik på KTH och blir nu klar med sitt fjärde år. Förutom att plugga jobbar han deltid på SVT med teknisk support. Gil ville lära mig mer om videokodning och streamingstjänster och eftersom det inte finns några kurser som fokuserar på just detta valde han att läsa en individuell kurs i medieteknik där man får göra ett projekt inom ämnet. Detta sa Gil om projektet han fick göra: 

”Jag kontaktade SVT:s Video Forskning och Utvecklingsteam som jag fick samarbeta med på jobbet tidigare. De visade intresse på en helt ny videokodningsalgoritm som släpptes i somras. Algoritmen kan minska kraftigt datamängden som krävs för streaming medan kvaliteten bevaras, något som kan bidra till minskning av utsläppen som görs av streaming samt ge möjligheten att använda streamingstjänster i länder där internet inte är lika snabb som i Sverige.

Det var en del vetenskapliga forskningar som gjordes om algoritmen i labbmiljö men jag ville ta det så nära verkligheten som möjligt och kolla hur det skulle se ut om SVT hade använt algoritmen idag i SVT Play genom att jämföra den med de befintliga lösningarna. 

Under mitt arbete upptäckte jag en bugg i ’encodern’, alltså mjukvaran som användes för att koda videor med den nya algoritmen. Denna ’encoder’ utvecklas av Fraunhofer, ett tyskt företag som utvecklade stora delar av den nya algoritmen och erbjuder just nu mjukvaran i vetenskapliga sammanhang (algoritmen släpptes inte kommersiellt och i dagsläget finns inga videospelare som kan spela upp videor som kodas med algoritmen ). Tack vare projektet fick Fraunhofer en buggrapport från mig och SVT och fixade buggen, vilket innebär att mitt projekt bidrog till en förbättring i arbetet med algoritmen.

Det var alltså ett dubbelsamarbete med industrin som tog videotekniken framåt – både genom en studie som kan upprepas i framtiden och genom att fixa buggar i tekniken. Jag gjorde allt det här som en del av utbildningen och fick högskolepoäng för detta – så det är ett bra exempel på att även vanliga studenter kan göra något spännande med större påverkan utan att behöva vara med i speciella labbar eller delta i speciella program utanför studietiden.”

bild på Gil framför två skärmar med kod och bolibompadraken

Hur coolt är inte Gils projekt? Vill du läsa hans rapport om detta kan du läsa den här! Kramar /Aleks