Hoppa till innehåll

En utmaning: Grupparbeten

Sist jag beskrev en utmaning jag haft under KTH pratade jag om programmering (här kan ni läsa det inlägget). I detta inlägg tänkte jag prata om grupparbeten.

I det perfekta grupparbetet tänker man kanske att alla bidrar lika mycket och att samarbetet rullar lättsamt på. Och visst kan det likaväl vara just så, men oftast upplever man en del svårigheter när det kommer till grupparbeten, åtminstone till en början.

Ett bra grupparbete behöver inte nödvändigtvis innebära att varje person i gruppen gör lika mycket utan precis som Aleks skrev i detta inlägget kan ett bra grupparbete även betyda att alla infinner sig i en roll som passar extra bra för respektive person.

När jag läste en projektledningskurs i årskurs 2 utgjordes kursen till största del av ett stort grupparbete. Jag och min kompis hamnade med tre internationella studenter som vi inte kände sedan tidigare. Till en början var dessa tre inte alls mån om att införskaffa kursboken som hela arbetet i princip skulle grunda sig på. Vi försökte gång på gång förklara att vi inte kommer lyckas med projektet om inte alla har boken. Och efter ungefär 2 veckor kändes det hopplöst och jag och min kompis var rätt inställda på att vi skulle behöva göra allt. Men sedan från ingenstans hade alla tre fixat boken och därifrån tog arbetet en vändning till det bättre.

Det är naturligtvis utmanande att hamna i en grupp där man upplever att vissa inte riktigt hjälper till. Det jag har lärt mig, det är att det är väldigt viktigt att våga säga till! Och att göra det så tidigt som möjligt. Tro mig, den enda det drabbar i slutändan är en själv tyvärr.

Grupparbeten kan vara komplicerade och utmanande, de kan vara hur bra som helst, de kan vara roliga, men allra viktigast; de är lärorika. På ens framtida arbetsplats kommer man behöva infinna sig i en grupp med olika människor där alla har olika synsätt, olika kompetenser och olika viljor. Man kan därför se grupparbetena man kommer ha på KTH som förberedande till arbetslivet.

/Maha