Dagbok från vecka två

Hej vänner!

Nu har vi sprungit runt i sommarkläder på Milanos gator i något som känns som flera veckor, men i själva verket har knappt två passerat. Vi har verkligen tagit det självtilldelade uppdraget att anamma det italienska livet på fullaste allvar, och för er som läst tidigare inlägg så har vi till och med lyckats hitta vår prins. Eller han står i alla fall i farstun, vi väntar bara på att få flytta in. Så fort vi gör entré ska jag ska visa er det som ska vara vårt nya hem. Ett hem som förhoppningsvis kommer vara fullt av skratt, middagar och nya vänner, men även ett näste att återvända till när plugget kommer i kapp eller hemlängtan kommer på besök.

Vidare skulle jag vilja dela med mig av några av de saker vi hunnit göra den andra veckan. Men eftersom dagarna envisas med att flyta ihop, samtidigt som vi fyller dem med allt som tänkas kan så blir det långrandigt att inkludera allt. Därför kommer här i stället tre kategoriserade highlights av det vi hunnit med.

Vykort från Varenna

Förra helgen begav sig jag, Evelina (framöver kallad Eve) och vår vän Jonatan till fantastiska Varenna. En magisk liten pärla bland de höga bergen vid Comosjön, som jag kan rekommendera alla att åka till. Staden i sig är liten men full av färgglada hus, fina gränder, gömda små kryp-in restauranger och vackra vyer över sjön (speciellt om man får för sig att bege sig upp i bergen till slottet via snåriga stigar i sommarhettan). Förutom den dagens + 15 000 steg blev det även en och en annan apertivo och lite strand-häng. Det var dessutom fantastiskt att få skåla in solnedgången med restaurangens lokala vin i glasen, på en terrass med utsikt över sjön. Varenna är även ett hett tips till den som vill få pluspoäng i sina kärleksrelationer – vi skymtade hela tre bröllop och ännu fler mysiga platser som flaggade för romantik när vi var där.

Varenna

Polimi-pepp

Welcome week är i full gång på Politecnico (Polimi) och jag kan redan säga att skolan överträffat mina förväntningar. Förutom att överösa alla förvirrade nykomlingar med massor av värdefull information och turer, är campus fantastiskt mysigt, byggnaderna fina och som strössel på glassen har skolans sportanläggning nyligen renoverats. Där planerar vi att spendera en hel del tid på löparbanan, i gymmet och dessutom signa upp oss på en av alla de kurser som erbjuds. Vi har dessutom hunnit signa upp oss på Polimirun, vilket är ett lopp som går mellan skolans två campus om en vecka.

Utöver detta får jag nog säga att fortsättning följer. På måndag börjar nämligen skolan på riktigt.

Polimi

Milano by night

Förutom strosande i vackra Varenna och Polimi-pepp, har vi även utforskat stan på kvällarna. Just nu är det Design week i Milano, vilket innebär att staden är full av utställningar och event. Det är så roligt att Milano välkomnar oss med ett smörgåsbord av händelser. Vi har bland annat plockat en Dior-utställning och en party tram från buffén. Samtidigt har Polimis ESN (Erasmus Student Network) anordnat en del event, där vi tagit del av några. Exempelvis har vi varit med på deras citytour (som givetvis innebar att gå några tusen steg till).

Någonstans på Milanos gator i en party tram

Sammanfattningsvis så är det svårt att inte tycka om den här staden. Den känns så otroligt enkel att leva i, fin att titta på och erbjuder så mycket möjligheter och upplevelser att det kommer bli svårt att prioritera, vilket i slutändan ändå är rätt så fantastiskt.

Hoppas ni har det bra där hemma, jag hörde att sommaren varit på snabbvisit även hos er!

Vi hörs snart igen. 🙂

/Anja

Hej! Mitt namn är Anja och jag läser femte året på Civilingenjörsprogrammet Samhällsbyggnad. I höst intar jag sista året på min master inom Hållbar samhällsplanering och stadsutformning genom att för en termin byta ut KTH mot Politecnico di Milano i Italien. Under den här terminen kommer jag försöka leva ”La dolce vita” – med allt vad det innebär! Jag tänker fråga Italien vart den bästa pizzan, pastan och Gelaton egentligen finns, vilka stadsdelar som bevarat mest inspiration och historia, hur livet som student är och vad Milanos systerstäder har att erbjuda. Och de svar jag får kommer jag förmedla här på bloggen, i form av skilda inlägg och massvis med bilder. Hoppas ni vill följa med på min resa!