Första veckan på ETH Zürich

Hallo!

Nu är jag klar med min första riktiga vecka på ETH! Veckan började i måndags med en informations- och välkomstpresentation i Audi Max i ETHs huvudbyggnad med rektorn, utbyteskoordinatorerna och några olika studentföreningsansvariga. Där fick vi all nödvändig information inför kommande studier på ETH samt lite inspirerande peptalk, men också vilka förväntningar de har på oss att prestera på ETH-standard – lite skräckblandad förtjusning! På tisdagkvällen var det även ett välkomstevent för alla nya utbytesstudenter, där det bjöds på gratis middag och öl i kvällssolen på Polyterrasse – väldigt trevligt!

Mitt schema första veckan har varit väldigt lugnt då jag har de flesta av mina kurser på måndagar med ett fullspäckat schema från kl.9-20, så eftersom det var introduktionsdag i måndags hade jag inga vanliga klasser den dagen. Tis-fre är mitt schema ganska lugnt med 1-2 klasser/dag, och än så länge känns alla väldigt intressanta. De första två veckorna brukar ETH-studenter ”prova på” och hoppa runt lite på de olika kurserna de har valt, för att sedan hoppa av/byta några av dem de inte vill läsa längre. Jag har fått plats på alla mina kurser förutom en som jag är väntlistad på. Så hur mitt schema slutligen kommer att se ut återstår fortfarande att se om det är så att jag måste hitta en ny kurs att läsa och testa på denna vecka istället.

Schemat här på ETH, till skillnad från KTH, är fast och ser likadant ut varje vecka, med vanligtvis en föreläsning/session per kurs per vecka. Ganska skönt tycker jag då det känns lättare att få in rutiner på när jag kan plugga, träna och hitta på andra saker. Men vi får väl se om jag känner likadant efter min första långa och intensiva måndag imorgon…ciao!

Hej! Jag heter Victoria och påbörjar precis mitt femte och sista år på KTH på civilingenjörsprogrammet Energi och miljö där jag läser mastern Teknik och hållbar utveckling. Under hösten kommer jag att åka på utbyte till ETH Zürich i Schweiz där jag ska läsa Environmental Engineering. Förutom att jag brinner för miljön och hållbarhet älskar jag att dansa. Innan jag började på KTH gick jag en fyraårig dansutbildning, så jag har jobbat en del som dansare parallellt med mina studier på KTH. Utöver det älskar jag musik, träning i alla dess former och att vara ute i naturen. Hoppas ni ska tycka det är kul att följa mig på mitt äventyr i Schweiz under höstterminen 2021!