Mina kurser på ETH Zürich HT21

Hallo!

Som fortsättning på min guide om hur man gör kursval inför utbytet tänkte jag tipsa om kurserna jag valde. Dessa nio kurser läser jag just nu under min utbytestermin på ETH:

• Advanced Environmental, Social and Economic Assessments | 5 ECTS, varav:
    • Advanced Environmental Assessments | 3 ECTS
    • Implementation of Environmental and Other Sustainability Goals | 2 ECTS
  • Advanced Environmental Assessments (Computer Lab I) | 1 ECTS
  • Advanced Environmental Assessments (Computer Lab II) | 2 ECTS
  • Climate Policy | 6 ECTS
  • Ecological Assessment and Evaluation | 3 ECTS
  • Carbon Mitigation | 3 ECTS
  • Readings in Environmental Thinking | 3 ECTS
  • ETH Week | 1 ECTS

Som ni märker är kurserna här på ETH mycket ”mindre” än KTH, i alla fall i antal credits/kurs, men jag vet inte om jag tycker att arbetsbelastningen faktiskt är mindre och stämmer överens med antal credits om man jämför med KTH. Dessutom läser jag åtta (ETH Week var en intensivkurs innan terminen började) olika kurser parallellt under hela terminen, och inte uppdelat över två perioder, vilket gör det hela lite tuffare. Däremot är kurserna schemalagda färre gånger i veckan, så oftast har man bara en föreläsning i veckan/kurs.

För er som räknat ihop mina credits och märkt att det ”bara” blir 24 ECTS – ja det stämmer. ETH rekommenderar själva att läsa mellan 20-26 credits som heltid under en termin, och alltså inte 30 credits. Så jag valde faktiskt att ta bort två av de elva kurser jag hade sökt och kommit in på från början, och istället tillgodoräkna mig en sommarkurs jag läst tidigare som är relevant för min master.

Jag trivs än så länge bra med mina kurser, alla är väldigt intressanta och relevanta för min master, så jag kan rekommendera allihopa! Men några kurser jag vill tipsa lite extra om är:

• Advanced Environmental, Social and Economic Assessments + Advanced Environmental Assessments (Computer Lab I) + (Computer Lab II) – Dessa tre (fyra) kurser tillsammans är vad jag har fått godkänt att motsvara min obligatoriska kurs AL2608 Life Cycle Assessment på KTH. Vilket kan vara bra att veta om någon av er också vill/behöver läsa den och ska åka på utbyte till ETH. Det är något rörigt med fyra kurser i en, men examinationsmomenten delar upp det bra: de två datalabbarna är examinerade genom ett större datalabsprojekt, där man får göra en LCA-studie med hjälp av olika LCA-program och skriva en tillhörande rapport, och de andra två kurserna är examinerade genom en kombinerad muntlig tenta i slutet av jan/början på feb.
  • Readings in Environmental Thinking – Oj vad jag är positivt överraskad av denna kurs! Jag tog denna kurs för jag tyckte det lät intressant att få läsa litteratur om miljö och hållbarhet utifrån andra perspektiv än de vetenskapliga och tekniska ingenjörsperspektiven som jag främst fått under min studietid. Men de öppna diskussioner om litteraturen, som lektionerna går ut på, har gett mycket mer än förväntat. Det är riktigt spännande och utvecklande att diskutera och höra hur andra studenter resonerar och reflekterar efter att ha läst samma texter och hur de relaterar till dagens situation och problem i världen. Dessutom ger kursen ett trevligt avbrott i form av en egen lässtund i veckan och en diskussionslektion varje fredag eftermiddag, och kursen har ingen tenta utan endast en kortare inlämning varje vecka plus obligatorisk närvaro på lektionerna.
  • ETH Week – En rolig och lärorik projekt- och innovationsbaserad intensivkurs som pågick under en vecka innan officiella terminen började. Ni kan läsa mer om den i mitt inlägg här.

Ciao!

Hej! Jag heter Victoria och påbörjar precis mitt femte och sista år på KTH på civilingenjörsprogrammet Energi och miljö där jag läser mastern Teknik och hållbar utveckling. Under hösten kommer jag att åka på utbyte till ETH Zürich i Schweiz där jag ska läsa Environmental Engineering. Förutom att jag brinner för miljön och hållbarhet älskar jag att dansa. Innan jag började på KTH gick jag en fyraårig dansutbildning, så jag har jobbat en del som dansare parallellt med mina studier på KTH. Utöver det älskar jag musik, träning i alla dess former och att vara ute i naturen. Hoppas ni ska tycka det är kul att följa mig på mitt äventyr i Schweiz under höstterminen 2021!