Att finansiera utbytet – del 1

Hej gänget!

Just nu är tentaplugget i full gång och flera inlämningar ligger och ropar efter min uppmärksamhet. Istället för att mata dem med min tid väljer jag att kika in här på bloggen – som den klassiska prokastineraren jag är! Vad är det som är så spännande att berätta att det till och med får gå före alla uppsatser om diverse städer för en stund?, undrar ni säker nu. Jo, idag tänkte jag berätta om vad som kan vara bra att tänka på gällande finansiering av ett evetuellt utbyte. Detta blir del 1 av 2 gällande kostnader, där jag i del två tänkte dyka in mer på vad saker kostar i just Milano.

Gällande övergripande kostnader vill jag först och främst slå ett slag för Erasmus-stipendiet för alla som ska plugga inom EU, det är så enkelt att söka och ger en generös tillökning i studentplånboken. Du kan läsa mer om vad det finns för möjligheter gällande stipendier här. Vidare erbjuder CSN merkostnadslån samt andra lån vid utbytesstudier, vilket går att läsa mer om här. Utöver detta är det bra att så tidigt som möjligt göra en individuell plan för finansiering av utbytet, där olika kostnader såklart skiljer sig mellan olika länder. Angående detta vill jag verkligen slå ett slag för att läsa reseberättelser, eftersom alla tidigare utbytesstudenter har ombetts skriva om finansiering av sina specifika utbyten.

Vidare är det viktigt att fundera över vad en vill göra och hur en vill leva under utbytet. När det kommer till att leva och studera i Milano räcker CSN och Erasmus-stipendiet gällande vardagliga kostnader samt för att finansera lite aktiviteter på fritiden. Med utgångspunkt i mina egna erfarenheter kände jag dock att det var alldeles för lite, eftersom jag redan innan jag åkte ner visste att jag skulle vilja göra så mycket som möjligt. För den som vill resa runt mycket, delta i många event, äta ute ofta och evetuellt vara mer flexibel gällande boende skulle jag rekommendera att spara ihop en del pengar innan, om möjligheten finns. Som sagt är det inget måste och heller inte en förutsättning för att kunna åka på ett bra utbyte!

I nästa del kommer jag knyta ihop säcken med fokus på vad allt kostar i just Milano. Ät en extra pepparkaka eller drick ett extra glas julmust för de i Italien fram tills dess!

Ciao!

Hej! Mitt namn är Anja och jag läser femte året på Civilingenjörsprogrammet Samhällsbyggnad. I höst intar jag sista året på min master inom Hållbar samhällsplanering och stadsutformning genom att för en termin byta ut KTH mot Politecnico di Milano i Italien. Under den här terminen kommer jag försöka leva ”La dolce vita” – med allt vad det innebär! Jag tänker fråga Italien vart den bästa pizzan, pastan och Gelaton egentligen finns, vilka stadsdelar som bevarat mest inspiration och historia, hur livet som student är och vad Milanos systerstäder har att erbjuda. Och de svar jag får kommer jag förmedla här på bloggen, i form av skilda inlägg och massvis med bilder. Hoppas ni vill följa med på min resa!