Vardagen i Zürich

Hallo!

Som Anja skrev i sitt inlägg här, så är det lätt att skriva och berätta om äventyren under utbytet, men utbytet består ju faktiskt till störst del utav vardagen. Men det är ju inte samma vardag som hemma, så det blir också ett äventyr i sig! En vanlig vecka för mig här i Zürich ser ungefär ut såhär:

Måndag till fredag består mina dagar såklart främst utav plugg. Jag har blandat med föreläsningar på plats och online varje dag. Mån, ons och fre är jag på campus i Zentrum, medan tis och tors är jag på Hönggerberg, så det är skönt med byte av miljö varje dag. Mån och fre är mina långa dagar med schemalagda föreläsningar från tidigt till sent, medan tis-tors har jag bara schemalagda föreläsningar på förmiddagarna. Så eftermiddagarna tis-tors brukar bestå av eget plugg, antingen här hemma på mitt rum, nere i allrummet, eller på någon av alla de trevliga platser på campus jag skrivit om tidigare.

Utöver plugget blir det alltid några träningspass i veckan, det är bästa endorfinboosten och samtidigt lite utav en meditation när kroppen får arbeta istället för hjärnan. Träningspass på gymmet tillsammans med kompisar eller själv, varvas med löpning längs med floden. Jag har även hittat till en bra dansstudio här som erbjuder proffsklasser och som ligger nära där jag bor: Tanzwerk 101.

Mina vardagkvällar varierar väldigt mycket: det kan bli sena kvällar med plugg, träningspass på gymmet, middagar tillsammans med kompisar här i huset, promenader med kompisar längs med floden, eller apéros på campus eller på stan. Något utav det bästa med mitt utbyte är ju att jag bor där jag bor. Det är så enkelt att vara social och umgås med kompisar även under vardagar när man alla bor i samma hus: man kan spontant hänga när som helst, laga/äta middag, dricka te, gå en promenad, ta en springtur eller bara något så enkelt som att gå till matbutiken och handla tillsammans.

Helgerna dagtid har på den senaste tiden också bestått av en hel del plugg tyvärr, men annars är helgerna då det är dags för äventyr. När det fortfarande var vandringssäsong så var jag ju iväg med kompisar och vandrade varje helg och upptäckte andra delar av landet. Numera blir det helgäventyr här i stan i form utav: turer på stan, apéros med kompisar på härliga barer/uteställen, fest här i huset som oftast slutar med utgång varje fredag eller lördag, och mysiga middagar med kompisar.

Ikväll är det en sen pluggkväll som gäller, så nu ska jag återgå till det och göra klart min inlämning till min lektion imorgon, ciao!

Hej! Jag heter Victoria och påbörjar precis mitt femte och sista år på KTH på civilingenjörsprogrammet Energi och miljö där jag läser mastern Teknik och hållbar utveckling. Under hösten kommer jag att åka på utbyte till ETH Zürich i Schweiz där jag ska läsa Environmental Engineering. Förutom att jag brinner för miljön och hållbarhet älskar jag att dansa. Innan jag började på KTH gick jag en fyraårig dansutbildning, så jag har jobbat en del som dansare parallellt med mina studier på KTH. Utöver det älskar jag musik, träning i alla dess former och att vara ute i naturen. Hoppas ni ska tycka det är kul att följa mig på mitt äventyr i Schweiz under höstterminen 2021!