Viseisei

I måndags och tisdags besökte vi byn Viseisei och höll intervjuer med några av invånarna. Viseisei var mycket större än Abaca. Det fanns 125 hushåll (i Abaca fanns det 25) och byn var lite mer välutvecklad. De hade tillgång till el från elnätet och många hade lite större hus. Återigen tyckte vi att det var intressant att få prata med byborna. Dock hade vissa lite svårt att förstå våra frågor så det blev lite missförstånd ibland. Ett tips till andra studenter som ska hålla intervjuer är att gå igenom frågorna noggrant innan. Både vår handledare på KTH och University of Fiji hade läst våra frågor och godkänt dem men nu i efterhand tänker jag att det hade varit bra om man även provat att hålla intervjun med någon man känner. Då märker man nog om det är någon fråga som är svår att förstå och så får man lite mer tid på sig att hitta på en ny formulering.

Hej! Mitt namn är Ellinor och jag läser mitt femte och sista år på civilingenjörsprogrammet Energi och miljö. Mastern jag läser heter Hållbar energiteknik med inriktning hållbar kraftproduktion. Under vårterminen gör jag och min kompis Erika vårt examensarbete i Fiji. Här på bloggen kommer ni få läsa om min vardag på andra sidan jorden samt information om hur man går tillväga om man vill göra ett examensarbete utomlands. Hoppas ni vill följa med på min resa!