Köpa cykel i Tokyo

Hej!

Livet flyter på i Tokyo! Jag har köpt mig en cykel!

Egentligen ville jag köpa en begagnad cykel både för miljön och min plånbok men det visade sig, efter många eftersökningar, att en ny cykel är betydligt billigare än en begagnad.

Hemsidor är inte super i Japan så det var svårt att googla sig fram till lokala butiker och se deras priser men Anna passerade en cykelaffär på väg till skolan som hade helt okej priser så vi satsade på den.

När du köper cykel i Tokyo måste du räkna med en process på ca 40 min efter att du bestämt dig för vilken du vill ha. Cykeln måste registreras på dig och detta görs med papper och penna. Tokyo må vara en stad i framkant inom mycket, men definitivt inte inom pappersarbete.

All väntan var dock värt det. Jag har aldrig sett en cykel bli så grundligt testad inför ett köp; alla funktioner och mojänger kollades, drogs åt och justerades grundligt. Japan är bäst på service.

Masterstudent på KTH Arkitekturskolan som studerar sitt fjärde år på Tokyo City University via KTHs utbytesprogram.