Mitt boende i Tokyo

Hej alla!

Såhär bor jag! Området jag bor i heter Jiyugaoka och är väldigt lugnt men också fullt av restauranger och dyra klädbutiker. Jag cyklar till skolan på en kvart och det finns två stora livsmedelsbutiker 5 minuters gång från mitt boende. Jag trivs <3

Mitt rum är i japansk stil med tatamimattor, rispappersskydd för fönsterna, trätak, träbalkar och ett lågt bord att sitta på golvet vid. Jag har gott om förvaring med inbyggda garderober i väggen och ACn har varit en lifesaver de första veckorna när det var ösregn och 28 grader.

Huset har två våningar och på den övre våningen finns det 6 rum, kök och badrum som de som bor där delar på. Här på nedre våningen där jag bor finns det 4 rum, kök och badrum som vi delar på. Just nu är vi dock bara 3 st som bor här så det känns väldigt lyxigt då Anna är en av dem. Lite som att jag och Anna har en egen lägenhet.

Det som är ett minus är att tjejen som bor över mig kommer hem sent och går upp supertidigt. Hade det varit ett nybyggt hus hade jag kanske inte märkt det men det knakar och dunsar väldigt mycket när hon går runt i sitt rum och öppnar garderober. Öronproppar hjälper en del men ibland låter det som att hon är i mitt rum..

Min hyra är 69’900 Yen vilket blir ca 5400 kr och det är inklusive ’utilities’ och ’supplies’.

Masterstudent på KTH Arkitekturskolan som studerar sitt fjärde år på Tokyo City University via KTHs utbytesprogram.