Vad gör du om du får hemlängtan?

¡Buenas!

En annan sak som säkert händer alla när man är på utbyte är att man kan få en dos hemlängtan då och då. För vissa är det värre, för andra gör det inte lika mycket. För mig har det kommit lite i omgångar, men under den senaste veckan har jag haft något mer.

I början när jag kom hit till Spanien tänkte jag inte så mycket på det. Antagligen för att det inte fanns tid annat än att försöka lära känna nya kompisar och gå på aktiviteter. Jag behövde inte heller oroa mig så länge eftersom jag visste att inom en månad skulle min flickvän och några av mina kompisar komma ner och hälsa på från Sverige. Knappt en vecka efter det skulle min familj komma på besök också.

Men efter att dom hade varit här så började jag sakta gå tillbaks till mina  rutinerna här. Det var efter som alla hade åkt hem igen som jag började längta till en svensk fika, en stor kopp kaffe, IKEA, osv. Detta förstod min familj när dom väl var här. Så medan jag var på lektioner så åkte dom bort till IKEA där dom köpte hem lingonsylt, brunsås, glögg, pepparkakor, m.m.

Ni kanske redan har sett/läst mitt inlägg om när jag och min familj bakade och åt kanelbullar och drack kaffe till kanelbullens dag. Så ni kanske kan se var just det här inlägget är påväg mot 😛

Mitt botemedel mot hemlängtan den här gången var att göra en klassisk köttbullar med potatis, ärtor, brunsås och rårörda lingon. Varken jag eller min familj kunde hitta frysta vegobullar, så jag köpte vanliga köttbullar från Mercadona, eller som man säger på spanska, albóndigas. Resultatet blev fantastiskt! Men det var svårt att veta när köttbullarna blev klara eftersom de aldrig riktigt blev särskilt bruna (förens jag doppade dom i brunsås, dvs.).

10 tips som kan hjälpa mot hemlängtan under utbyte:

1. Spendera mer dig med kompisar. Effektivt, du behöver inte tänka på något annat!
  2. Skaffa rutiner. Ofta anspelning på att lägga tankarna på något annat och vara ockuperad med saker du behöver göra. Du är ju på utbyte trots allt för att plugga? Eller?
  3. Turista i staden du är i och ta en massa foton. Kul sätt att spendera sin tid på och känna att man har upplevt landet man har åkt till.
  4. Åk till IKEA. Inget är som att ha en liten bit av Sverige i närheten av där man är.
  5. Umgås med någon annan som är hemifrån. Ni kan prata om hur det är att bo i det andra landet och jämföra det med Sverige. Det finns gott om svenskar som pluggar här på UPV.
  6. Helt okej att gråta! Min mamma brukar säga att det renar själen.
  7. Planera vad du vill göra medan du är på utbyte.
  8. Ring hem någon gång ibland. Vid tillfällen kan det hjälpa att bara få höra någon annans röst.
  9. Träna. Enkelt sätt att koppla bort hjärnan från plugg och jobbiga tankar en liten stund.
  10. Kramas! Igen, min mamma brukar säga att man behöver minst tre kramar per dag.

¡Hasta luego!

Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!