IKEA i Tokyo

Hej!

Jag har hittills varit på 3 olika Ikeor i Tokyo; IKEA Shibuya, IKEA Shinjuku, och IKEA Harajuku.

Innan jag åkte till Japan tänkte jag att jag absolut inte kommer gå till IKEA, varför skulle jag vilja gå dit när det finns hemma? Jo, just därför att det finns hemma. Att kunna köpa knäckebröd, mellanrostat bryggkaffe (de i livsmedelsbutikerna smakar bränt), vegetariska köttbullar, grönsaksbullar, lingonsylt och nu till jul; pepparkakor och glögg <3 är GULD.

Det finns en trygghet i smaker du är van vid. För att orka testa nytt med nyfikenhet och spänning behöver du en kyl och frys full med mat som är din back-up om det nya inte gick att få i sig. Då känns det inte jobbigt att middagen inte mättade för du har mat hemma som du kan äta sen. Mat som du vet hur den smakar.

Japaner älskar IKEA. De stilrena, välorganiserade och lättöversiktliga IKEA-butikerna är en kontrast till de billiga japanska butikerna som kryllar av reklamskyltar, olika jinglar som spelas samtidigt från olika hyllor och 100000 olika produkter som inte verkar vara placerade i någon specifik ordning.

Jag kommer äta på IKEA fler än de två gånger jag redan gjort det.

Masterstudent på KTH Arkitekturskolan som studerar sitt fjärde år på Tokyo City University via KTHs utbytesprogram.