Mochi-festen

Hej!

Den 28 december var det mochi-fest hemma hos Tezuka. Jag och Boris anlände lite senare då starttiden var kl 9 och då börjar riset kokas så bättre att anlända lite mer utsövda när bankandet satt igång…

Mochi är en seg deg gjord av klibbigt ris. Den tillverkas med maskin men familjen Tezuka har en traditionell mochi-fest varje år, dock har de inte haft festen på 3 år då det varit pandemi. Så det var många på plats för att testa att banka mochi. Träsläggorna var väldigt tunga och kräver en viss teknik för att man inte ska slå fel så vi är rätt möra nu dagen efter. Varje omgång är en kastrull med ris och det bankades nog igenom säkert ett 20-tal kastruller.

När mochin är färdigbankad så delas den upp i portionsbollar som antingen toppas med salta tillbehör så som natto, nori, sesamsås etc eller fylls med den söta bönröran anko, en hel jordgubbe och pudras med florsocker.

En mysig dag med mycket öl och mochi.

Masterstudent på KTH Arkitekturskolan som studerar sitt fjärde år på Tokyo City University via KTHs utbytesprogram.