Utflykt till Cartagena!

¡Bienvenidos a Cartagena!

Nu har vi kommit fram till den gamla romerska staden Cartagena!

Det är en kommun och hamnstad i sydöstra Spanien som tillhör Murcia provinsen. Det är en stad präglad av historiska eror och epoker. Staden grundades ursprungligen av dom gamla Kartagerna som sedan föll till Romarriket efter de puniska krigen. Efter Romarrikets fall gick det över till Bysantinerna, därefter Morerna och till slut de spanska kungadömena.

Idag är det en stad med stark anknytning till sin hamn, historia, turism och marin produktion, speciellt ubåtar.

Jag och Carmen från Nederländerna som jag hade lärt känna sedan Gandia har båda intresse av historia och ville båda gärna åka på någon mer utflykt innan slutspurten innan jul börjar.

Cartagena var en fin liten stad, själv tyckte jag att det roligaste var att se så mycket historia som likt Rom också är byggd runt kullar. Det fanns inte jättemycket att göra mer än att gå runt och kolla på saker. Bussturen tog också 3 timmar. Men det var klart värt en kort visit!

¡Hasta luego!

Lite posering från Castillo de la Concepción med den gamla akropolen i bakgrunden.
Trots en del regn i början var jag och Carmen taggade på att utforska staden!
Klart största julspelet jag har sett i mitt liv.
En relativ välbevarad amfiteater med den gamla katedralen sammanvävd.
Utsikt över inloppet till Cartagena. Rakt över vattnet har vi staden Oran i Algeriet.
Ayuntamiento de Cartagena
Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!