Världens bästa stad: Valencia!

¡Hola!

Själv fick jag höra det här igår när jag satt och fikade med mina klasskamrater och min lärare när vi slutade lite tidigare. Helt plötsligt fick jag höra att någon hade rankat Valencia som den bästa staden i världen.

Som gammal mölndalsbo tänkte jag ”har dom aldrig hört talas om Göteborg?”. Men icke!

Såhär är det, tydligen har Forbes, en ganska högt respekterad tidning lagt ut en rankning på de bästa städerna i världen, där Valencia är etta (Stockholm på plats 36). För kontext brukar Forbes för övrigt vara den tidningen som man hänvisar till när Forbes500 skriver om de mest förmögna personerna på jorden.

På den länkade listan står det att Valencia är bland annat den bästa staden för just så kallade expatriate (eng.). Man skulle då kunna påstå att det är särskilt bra för en utbytesstudent som jag likt många andra är.

Det som påstås då vara bra med Valencia (förutom för inkommande personer) är just dom är etta i livskvalitet, har bra och billig kollektivtrafik, bra möjligheter för sport och att det känns väldigt säkert att leva där.

Med dom höga poängen som Valencia får, kan jag stämma in på många av dom. Helt klart är det en jättebra stad om man är en ERASMUS student. Men mer än så vet jag inte. Jag vet folk som har fått saker och ting stulna ute på gatan, men det finns klart många andra bra saker som väger upp allt.

¡Ciao!

Jag skulle säga att Valencia är en väldigt bra stad och otroligt fin. Särskilt solnedgångarna!

Läs artiklarna här:

18. Lausanne, Switzerland
  19. Toronto, Canada
  20. Zurich, Switzerland

Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!