Mina kurser i Valencia

¡Hola!

Så i det här inlägget ville jag dela med mig om vilka kurser jag har läst under utbytet. Så att ni som ska åka till UPV kan göra ett klokt val innan utbytet. Viktigt att tänka på här är att jag läser dessa under hösten år 5 för mastersprogrammet medicinsk bioteknologi (TMBIM). Sedan är dom 3 första på engelska och den sista 4 på spanska.

Jag har också haft många överlapp vilket inte alls är rekommenderat av UPV, men jag har varit tvungen av att ha haft det eftersom jag har behövt få ihop kursen även från andra fakulteter.

Hoppas ni får bra insyn i plugget! 🙂

Data quality and Interoperability

En av mina favoritkurser på UPV. Kursen handlar om att jobba med datasets och applicera olika kvalitetssäkringar/analyser på dom. För att göra det använder vi programmeringsspråket R för att göra just dessa analyser.

Kursen passar nybörjare och mer erfarna i ämnet, så man slipper känna sig helt lost. Professorn Carlos är också väldig duktig och tålmodig, samt har ett gott humör. Det sköna är också att det inte finns någon tenta i kursen, utan bara inlämningar.

Analysis of Genomic Data

Intressant kurs som var något mer inriktad på genetiska varianter och tankesätt/filosofi när det kommer till genomik. Vi använde en del R och SQL vilket jag tyckte var kul. Men jag var väldigt oense med läraren eftersom jag tyckte att han tillämpade en del härskartekniker på lektionerna.

Annars var tentan enkel skriven så man behöver inte vara särskilt orolig för att inte klara den.

Innovation and investigation in medical technology

Den här kursen var ganska lik dom företagskurserna som man brukar ha i början eller slutet av sin kandidat, med Canvas business model och SWOT analys. Men den här kursen går även mycket in på patent och hur man kan analysera marknaden för en produkt utifrån den kunskapen. Vilket jag fann intressant.

Föreläsningarna var ganska irrelevanta och det räcker med att man skummar igenom den och gör uppgiften som hör ihop med föreläsningen. Annars gillade jag ämnena som vi stötte på och tillsammans med allt annat så komplementerade den här kursen andra kurser som business and economy och Data quality and Interoperability.

Biomedical images

ES: Imágenes Biomédica

En av fyra kurser som jag läste på spanska. Jag skulle rekommendera att du försöker läsa alla dina kurser på UPV på engelska och sen tar en spanska lektion, det känns som det bästa kombinationen. För om du inte redan är spansktalande så kan det vara väldigt svårt att hänga med i lektionerna.

Den här kursen är som Matlab fast på steroider. Du förväntas kunna skriva flera A4:or av funktioner för att få något att fungera på labben. Men tentorna är snällare.

Innehåller handlar mycket om hur datorer processerna och behandlar bilder inom medicin och hur man kan använda datorn och AI för att få ut medicinsk kunskap vilket leder en till personaliserad medicin.

Väldigt intressant kurs, men helt klart den svåraste kursen jag har tagit här på UPV. Jag skulle försöka undvika den här om man inte är jätteduktig på Matlab. Själv är jag snarare van med R/Python.

Business and economy

ES: Empresa y Economía

Bra ekonomikurs och väldigt bra lärare. Dessvärre läses den här kursen av andraårselever, så lektionerna var ganska stökiga.

Men man förstår innehållet bra och man lär sig delar från makroekonomi, mikroekonomi, investering och företagande.

Systems biology

ES: Biología de Sistemas

Bra kurs och lärare, om man förstår spanska på akademisk nivå. Materialet var på engelska, så det var lättare att förstå än i Biomedical Images. Jag vet inte hur nära den är systembiologi på KTH, men vi gick igenom systemlära och hur man kan tänka.

Här fanns också en kort, men lätt labbdel i R där jag fick lära känna Kaggle för första gången, vilket är en bra hemsida för dataset som man kan ladda ner.

Bioinformatics

ES: Bioinformática

Antagligen likt bioinformatiken som vi läser på KTH, en del labbar där vi får lära oss olika typer av pipelines för att analysera sekvensdata, medan på föreläsningarna blir det mer teori om hur dessa funkar.

I allmänhet bra kurs. En del av föreläsningarna var på engelska och då gick det bättre att hänga med. Men labbarna var på spanska trots att det stod engelska i schemat…

¡Ciao!

Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!