Arbetsbelastning

Idag har det varit heldag med plugg. Känner att jag måste steppa upp mitt game lite för känns som jag hela tiden ligger lite efter och jag är vanligtvis van att ligga lite före. Vilket gör att jag hela tiden har en underliggande stress/oro i kroppen. Så de kommande veckorna så blir det hårdkörning med skolan med bara en kväll/dag ledigt, resten ska spenderas i bibblan eller i skolan.

Tror det är jag själv som överdriver men pratade med min pojkvän i telefon och han frågade en ganska bra sak:

-Hade du pluggat mer om du läst på Harvard?
-Ja.

Det jag vill komma till är att min utbildning här är näst bäst i världen och det är lätt att man glömmer det när man är mitt i det. Harvard är ju Harvard och då vet man vad som förväntas av en men Delft är inte lika känt osv så ja, det är helt enkelt lätt att man glömmer eller som jag gör nu jämför med hur mycket tid jag behövde lägga ner hemma i Stockholm.

I mina tre seminariekurser som jag har nu är det också stor skillnad på nivån om man jämför med KTH. Vi har tre kurser samtidigt på 8 veckor. Förväntningarna från lärarna är höga och det är viktigt för eleverna här att få höga betyg i dessa med. Seminariekurserna på KTH kan man bara få G/IG i, vilket jag tror gör att de flesta bara vill ”dunka av de” på lättast möjliga sätt (eftersom vi har dessa samtidigt som projektkurserna och ej är superviktiga till portfolion).

Här är det tvärt om, dessa kurser är lika viktiga som projektkursen. I min ornamentikkurs kände jag direkt, yes här kan jag ”softa” lite, fokusera på att bygga modell och slippa läsa 50 sidor på engelska. Så tänker inte mina kursare hehe. Jag har på riktigt folk som uppfinner nya grejer, fattar helt ärligt inte hur de hinner med allt. Men det är sjukt coolt att få följa och se hur de tänker. I min Translations-kurs så har läraren markerat de viktigaste texterna vi måste läsa till kommande lektion, han har också skrivit upp några frivilliga. Jag hinner inte läsa mer (om jag ens förstår vad de handlar om) än de som är obligatoriska men det är självklart alltid flera som läst ALLT. Denna kursen är också väldigt filosofisk och abstrakt, vilket gör att jag personligen har en del problem med att förstå allt. I den sista kursen CRASH så går det ut på att analysera en byggnad. Grejen med denna kursen är att vi måste hitta allt material själva. INGENTING ges av läraren, riktigt märkligt upplägg men ja det är helt enkelt upp till oss. Därav blev det övernattning i Maastricht för vi var tvungna att besöka ett kontor för att få mer information. Så egentligen skulle vi börjat analysera byggnaden mycket tidigare men eftersom det har varit väldigt svårt att få tag på material så har de flesta panik då allt ska in om två veckor. Men det är bara att gilla läget. I denna kursen är det dock grupprojekt vilket är väldigt skönt då man kan hjälpas åt och stötta varandra.

Det jag försöker tänka för att lugna mig lite är att mina betyg här ifrån inte översätts till annat är G/IG. Så för mig personligen (förutom att lära sig så mycket som möjligt såklart) så behöver jag bara hamna på Godkänt-nivå här.

Jag gillar det dock. Älskar miljön man är i här, att omge sig med sjukt duktiga elever som är målinriktade och drivna till 1000%. Det finns såklart elever som är det på KTH med men här är alla det, det liksom bara förväntas av en. Jag har tävlat hela mitt liv och sen jag slutade med hanbollen och började plugga har jag saknat tävlingsmomentet eller ett verktyg som gör att man iaf kan mäta sig mot andras projekt i skolan. Det blir ju svårt på KTH eftersom att man bara kan få G/IG och det gör att man måste läsa mellan raderna och själv försöka sätta sig på skalan. Här känns det tydligare, man förstår direkt vilka elever som siktar på högsta betyg.

Summa summarum, åk ej hit om du inte är här för skolan eller inte vill lägga mer än 50h/veckan 🙂 Men om du vill få en kick ass utbildning så rekommenderar jag det alla dagar i veckan!

Ha det bäst!
/Linnéa

Linnéa heter jag och pluggar nu fjärde året på arkitekturprogrammet. Jag kommer vårterminen 23 göra utbyte på TU Delft och flytta till Holland. Häng med på mitt äventyr!