Portfolio

Som ni alla förstår så är det en hel del som ska göras inför ett utbyte. Det är lite olika processer för KTH:s utbildningar men vi Arkitekturstudenter söker främst med vår Portfolio. I vår portfolio samlar vi våra projekt och arbeten under åren på skolan. Portfolion skickas sedan in med ett formulär där vi rankar fem stycken skolor och dess kurser. Allt detta görs på höstterminen (portfolion skickas in lite senare i Januari om jag minns rätt). Lärare på arkitektursektionen rankar sedan portfolion och det är utefter den poängen som man hamnar i turordning. Senare under vårterminen får man besked av KTH att/om man blivit nominerad.

När man förbereder sin portfolio gör man oftast två, om man tänkt göra utbyte. En för utbyte och en för praktik och jobb. Utbytes läggs oftast upp i kronologisk ordning och jag valde att ta med endas projekt-kurserna, alltså inga mindre kurser så som teknik eller konstveckor. Detta är väldigt individuellt, jag vet flera av mina klasskompisar som tog med annat och även plockade bort vissa projekt, som också sedan fick höga poäng på portfolion. Så gör det som din magkänsla säger, det viktigaste är att du är stolt och nöjd över det som du väljer att ta med. Jag visste redan i årskurs 1 att jag ville till ett av de bästa och mest populära universiteten, så jag valde att redan från start ha höga krav och mål med min utbildning (framför allt projekt kurserna). Hur tråkigt och klyschigt det än är så är det viktigt att börja i tid med sin portfolio, det tar tid och det är svårt att sitta med sina projekt utan att bli blind. Så utöver allt jag la in i portfolion efter varje redovisat projekt valde jag och en klasskompis att sitta en eftermiddag i veckan från start i september tills portfolion skulle skickas in i januari. Dels för att få rutin och dels för att inte prioritera bort den tiden till något annat. Det funkade väldigt bra, så det är ett tips att teama upp med någon som också vill åka iväg. Både hon och jag fick bra poäng och blev tilldelade våra förstaval, så känner att något rätt gjorde vi ju. Är det någon som har mer frågor eller tips får ni jättegärna kommentera eller kontakta mig så ska jag försöka hjälpa till så gott jag kan.

Nu efter min inlämning till utbytet försöker jag lägga upp min portfolio på annat lite annat sätt. På mastern har man lite mer frihet och kan styra mer vad man vill göra. På så sätt kan man fylla i “luckor” i sin portfolio och lägga krut på de saker som fattats eller varit svaga i tidigare projekt. Till exempel så har jag känt att jag inte har haft jättemycket projekt som kommit ner på mindre skala, så första projektet på mastern valde jag att verkligen försöka hålla mig på detaljerad nivå så mycket som det gick och lägga krut på det. Det är också skönt att nu känna att allt i projektet inte måste var skitbra. Utöver inlämningskraven kan jag välja vilka ritningar jag kan lägga krut på och vilka som jag redan innan inlämning vet vad som inte kommer behöva vara med i portfolion. Det är lite annorlunda här i Delft såklart, eftersom vi här har en betygsstege och inte bara Pass/Fail. Men som utbytesstudent så översätts inte betygen till KTH utan oavsett hur höga eller låga betyg så översätts de till Pass/Fail. Så eleverna här i Delft har kanske inte riktigt samma flexibilitet på det sättet som vi utbytesstudenter har.

Som sagt, har ni några funderingar över vad som behövs lämnas in som arkitektstudent eller funderingar på er portfolio så får ni bara hojta till!

Ha det bäst!

Linnéa heter jag och pluggar nu fjärde året på arkitekturprogrammet. Jag kommer vårterminen 23 göra utbyte på TU Delft och flytta till Holland. Häng med på mitt äventyr!