Mottagningsvecka på NTNU

Hei hei!

I måndags började mottagningsveckan på NTNU, både för internationella studenter men också för nya norska studenter på universitetet. Det har verkligen varit helt fullt med folk, det börjar varje termin flera tusen nya studenter till Norges största universitet.

Jag är inte helt säker på vad jag förväntade mig exakt vad mottagningsveckan skulle innebära för oss internationella studenter, men tänkte kanske att det skulle vara lite som den mottagning jag själv hade på KTH när jag först började. Det är definitivt mycket planerade saker på schemat, men det är absolut inte lika mycket som när jag började min civilingenjörsutbildning. Det har varit väldigt mycket information, välkomnande och ceremonier, men kanske inte så mycket aktiviteter. Igår kväll var det en liten samling för alla Erasmus-studenter på en bar i stan, och där var det väldigt kul med att prata med massa studenter från en mängd olika länder! Det finns en del svenskar, men den nationalitet som jag stötte på mest var definitivt fransmän. Det verkar som att många har åkt till Norge för dess fina fjordar och natur; ungefär samma som jag.

Idag har vi inget planerat (kanske var det tänkt att låta oss vara lite bakfulla…), men imorgon ska vi ut på hike och på fredag är det BBQ! Framförallt ser jag fram emot att fortsätta lära känna det kompisgäng jag umgåtts med dessa dagarna 🙂 Utöver de planerade sakerna vi har från skolan har jag och ett gäng upptäckt staden mer de senaste dagarna, vilket har varit väldigt roligt.

Trondheim är verkligen vackert.

Introduktionceremoni för alla nya studenter på NTNU, både internationella och norska. Ganska mycket folk…
Trondheims gamla stad, gamlebyn.
Paraplygatan, populär shoppinggata i Trondheim. Väldigt Instagram-vänlig!
Nidradosdomen, Trondheims katedral som byggdes invigdes år 1300.
Vy över Nidälven.
Hej! Jag heter Alexander och kommer blogga om mina utbytesstudier i Trondheim. Häng med på mina resor!