Hur fungerar tentor vid NTNU?

Hejsan svejsan!

Igår hade jag min första tenta av tre på NTNU, så det är väldigt skönt att ha den avklarad. Det var i min kurs Macroeconomics for Managers, och jag tycker att det gick bra; inga direkta överraskningar!

Sättet som tentor fungerar här i Norge är ganska annorlunda jämfört med hur vi är vana vid att ha det i Sverige. Till en början så är tentasalarna inte vid det faktiska campuset, utan i en byggnad som ligger ganska långt därifrån, ungefär 15 min med buss. Det är vad jag vet en byggnad med flera våningar av datorsalar som endast används för att hålla tentor.

När man blir kallad till en tenta får man veta vilken våning man ska till. Eftersom att det är väldigt många studenter som skriver tenta samtidigt i samma sal (i den jag skrev var det säkert några hundra!) blir man tilldelad en zon i rummet där studenter som läser min kurs ska sitta. Zonerna är olika färger, så det är ganska enkelt att hitta. Man visar inte heller något ID när man går in i salen, utan man bara sätter sig i sin zon och har sitt ID på bordet. Man kan inte heller komma sent, på samma sätt som man kan på KTH där man blir insläppt efter 30 min; på NTNU låser de när tentorna börjar.

Alla tentor är också digitala, så alla frågor finns på datorn som finns vid varje bord. Vid varje bord finns även en motsvarande iPad med penna som man kan använda för att rita bilder eller skriva på för att svara på frågorna. Kändes väldigt modernt!

Jag vet inte riktigt vilket format jag föredrar. Jag gillar att det är så modernt på NTNU och så standardiserat, men samtidigt tycker jag att det hade varit skönt att inte vara lika många studenter i samma sal. Mycket ljud av tangentbord som skrivs på!

Hej! Jag heter Alexander och kommer blogga om mina utbytesstudier i Trondheim. Häng med på mina resor!