Hoppa till innehåll

Kvalitet föder talang i effektivt kretslopp

Den kanske vanligaste frågan jag får, som vicerektor för globala relationer, är: Varför ska vi rekrytera internationella studenter? Det förväntade svaret är att det ger en betydande intäkt, förra året över 110 Mkr. Det är naturligtvis inte oväsentligt, men det är absolut inte det enda och inte det avgörande skälet.

För två veckor sedan var jag på ett lunchseminarium arrangerat av IVA:s näringslivsråd. Temat var talanger till svenskt näringsliv och frågan ställdes om Sverige var en avgångshall eller en ankomsthall. Inledningsvis fick vi oss till livs en hel del av de gamla vanliga förväntningarna på Sverige som säkert, fungerande välfärdssystem, icke hierarkiska organisationer, bra skolor, ren miljö och att svenskar är bra på engelska. Frågor som naturligtvis är högst relevanta om man ska flytta till Sverige men är frågorna så relevanta för talangerna?

Ett intressant inspel från Sveriges Ingenjörer var hur duktiga ABB i Ludvika är på att rekrytera kvalificerade ingenjörer, och vara ett världsledande högteknologiskt företag, trots sämre geografiska förutsättningar.

Nu föll det så väl ut att jag veckan innan var inbjuden till just ABB Power Grids i Ludvika för att presentera KTH:s verksamhet vid Avdelningen för elkraftteknik. Salen var full av doktorer, mastrar och civilingenjörer från KTH (och Chalmers), många hade kommit hit som internationella studenter. Uppenbarligen är en utbildning på KTH ett väldigt effektivt sätt att rekrytera talangfulla ingenjörer, något som även bekräftades på IVA-mötet av vd:n från ett mellanstort medicintekniskt företag.

Men, för att locka de bästa studenterna krävs att KTH är högt rankat vilket också är viktigt för att locka de bästa forskarna som också lockas av nära samverkan med svensk industri som sen anställer våra studenter. Ett väldigt effektivt kretslopp som lockar talanger till Sverige och skapar rätt förutsättningar för både etablerade och nya företag. Svårare är det inte. Var ser vi dessa tankegångar i svensk utbildningspolitik?