Lina Bertling Tjernberg blir vice skolchef vid EECS

porträttbild av kvinna
Foto: Moa Hörnquist KTH.
Publicerad 2024-04-17

Tidigare i veckan presenterades EECS nya ledning. Där tar Lina Bertling Tjernberg plats som vice skolchef med inriktning mot forskningens förutsättningar samt impact. Den nya ledningen leds av skolchef Ann Lantz.

– Det är ett stort förtroende och ära att ta denna roll. Med mina erfarenheter från ledningen av energiplattformen , flera internationella och nationella forskningsvistelser, samt engagemang i olika rådgivande roller, ser jag fram emot att bidra till KTH:s framgång.

Lina Bertling Tjernberg kvarstår som föreståndare vid energiplattformen tills halvårsskiftet då alla plattformar vid KTH läggs ner. Något som meddelades i december. Annika Borgenstam sa då: Plattformarna har tjänat KTH väl, men nu ska vi pröva något nytt där vi kan öppna upp för nya mer snabbfotade initiativ och satsningar i linje med vår vision, KTH:s uppdrag och vad som är aktuellt i omvärlden. Läs hela artikeln här.

Framåt hoppas Bertling Tjernberg bidra till KTH:s vision att ta ledning för en hållbar samhällsutveckling. Där både teknik och människa är i centrum, genom forskning som revolutionerar dagens samhällsutveckling.

– Vad jag kommer bidra med är att: synliggöra vår forskning, uppmuntra dialoger och samverkan inom våra forskningsmiljöer liksom med externa, och bidra till att vi positionerar oss på strategiska arenor. Jag vill bidra till att vi driver nationell och internationell utveckling inom våra strategiska forskningsområden och stödja forskare från forskning till företagsamhet. Jag kommer även representera EECS exempelvis i olika center och kommittéer.

Läs hela nyheten om EESC nya ledning.