Sök på tagg
Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.
Antal träffar: 8
-
”Måste vi alla hamna på DN debatt?”
Universiteten har vikt ner sig för medias krav på enkla, slagkraftiga berättelser. Det anser forskaren Josef Pallas som efterlyser en självständigare kommunikation från universitetens sida – och modet att våga bjuda på en mer nyanserad bild av sin verksamhet.
-
TV-show lyfter fram forskarstjärnor
På torsdag är det dags för andra delen av den webbsända tv-showen Crosstalks. Här samlas kända och mindre kända internationella forskare för att diskutera aktuella frågor i timslånga samtal. Allt direktsänt över nätet och öppet för alla att delta via sociala medier. KTH och Stockholm universitet står bakom programmet.
-
Rektor: Roligt att vara på Twitter
Hallå där, rektor Peter Gudmundson, som nyligen gjorde sin debut på mikrobloggen Twitter, för att twittra om forskning, utbildning och KTH:s roll i samhället.
-
Nu kan Stockholmarna forma sin framtida stad
Från och med nu får du och jag vara med och säga vad vi anser om den framtida trafiksituationen i Stockholm, och därmed forma hur staden ska vara byggd och planerad. Ett nytt storskalig forskningsprojekt där experter så väl som intresserade är inbjudna drar har precis dragit igång, och bygger på så kallad crowdsourcing.
-
Ett Youtube för demokratin
Nu har forskare vid KTH tillsammas med kollegor från universiteten Delft University of Technology och Inria utvecklat en app för mobiltelefoner vid namn Tribler Mobile som ska vara in princip omöjlig att censurera.
-
Här är Sveriges största iPad-undersökning
Som den primära beståndsdelen i en kandidatuppsats i medieteknik har två KTH-studenter precis genomfört den största svenska iPad-undersökningen någonsin. 891 personer - alla iPad-användare - har deltagit, och resultatet visar bland annat att så många som 20 procent av respondenterna har betalat mer än 200 kronor för en app. Vidare lägger användaren i snitt 16,4 timmar i veckan på att kela med sin iPad.
-
De slänger ut universitetens anslagstavlor
Studenternas mejllådor fylls med skräppost, studentföreningarna budgetar dras med stora och onödiga reklamkostnader och företagen når inte fram till studenterna. Så har situationen sett ut fram till idag. Nu har en grupp med KTH-studenter löst problemet med hjälp av en helt ny tjänst: Studentity.
-
Därför twittrar polisen
Två KTH-studenter har gått till botten med varför polisen använder Twitter. Bland annat har studenterna utrett hur poliserna ser på sig själva som avsändare, vilka de tror är deras mottagare och vad deras syfte är med att använda Twitter.