De slänger ut universitetens anslagstavlor

NYHET

Publicerad 2012-11-14

Studenternas mejllådor fylls med skräppost, studentföreningarna budgetar dras med stora och onödiga reklamkostnader och företagen når inte fram till studenterna. Så har situationen sett ut fram till idag. Nu har en grupp med KTH-studenter löst problemet med hjälp av en helt ny tjänst: Studentity.

Joakim Edenholm, Johan Ström och Susanna Berggren, KTH-studenterna bakom Studentity.

– Året är 2012. Ändå använder så väl studenter och studentföreningar fortfarande flyers och affischer för att marknadsföra olika tillställningar. Det är varken särskilt effektivt ur ett tidsperspektiv eller billigt. Dessutom rivs vanligtvis affischerna ner även på anslagstavlor efter en kort tidsperiod för att ge plats åt nya, och det är inget vidare ur ett miljöperspektiv eller rent ekonomiskt, säger Susanna Berggren, vd på Studentity som delar namn med sin produkt.

Hon har varit med och startat företaget och säger att Studentity som webbtjänst och app i mobilen har som målsättning att koppla ihop tre målgrupper: Sveriges cirka 300 000 högskole- och universitetsstudenter, Sveriges studentföreningar och så företagen.

– Om vi börjar med studenterna så innebär Studentity att de enkelt i sin dator, smartphone eller via surfplatta kan hitta studentfester och andra evenemang som intresserar dem. Detta istället för att sitta med en full mejlboxen där egentligen det sista mejlet är det som har störst chans att pocka på uppmärksamhet, säger Susanna Berggren.

Hon tillägger att möjligheten att hitta studentfester långt ifrån är det enda som ingår i Studentity. Tjänsten är snarast att betrakta som en studentportal där studenter vid Sveriges samtliga lärosäten kan hitta information om examensjobb, praktikplatser, jobbtillfällen (från att hjälpa en elev med matteläxan till heltidsarbete), stipendier och så vidare. Det är också här det blir tydlig var de andra två målgrupperna - företag och studentföreningar - kommer in i bilden.

– Epostmarknadsföring dras med många problem. Via Studentity blir det betydligt enklare att koppla ihop studenternas och företagens behov genom att studenterna själva anger vad de är intresserade av. Företag når sin eller sina målgrupper direkt. Samma sak gäller studentföreningarna. De gör jättemånga bra och intressanta evenemang, men de har svårt att hitta fram till de som är intresserade, säger Susanna Berggren.

Studentity lanserades på allvar i somras, och har fått hjälp av KTH:s studentinkubator Student Inc. Bakom företaget står förutom Susanna Berggren även Johan Ström och Joakim Edenholm som utvecklat tjänsten via Googles datormolntjänst App Engine. Studentity fungerar på alla plattformar, så väl PC som Mac, Android, Windows Mobile och Iphone.

På bara några månader har Studentity fått tusentals användare, och inom en klart överskådlig framtid hoppas de tre bakom tjänsten att 20 procent av studenterna på var och ett av Sveriges högskolor och universitet ska vara aktiva användare.

Varför uppfinna hjulet på nytt då, och inte använda de sociala medier som redan är etablerade?!

– Det första som skiljer oss från exempelvis Facebook och Twitter är att Studentity riktar in sig enbart mot studentrelaterade händelser och erbjudanden. Vi ger kontrollen åter till studenterna då de kan filtrera bort områden de inte är intresserade av istället för att vara "levande måltavlor" för oönskad reklam. Facebook har ett problem med marknadsföring och det är att du konkurrerar med söta kattbilder, upprörda kommentarer, middagsbeskrivningar, födelsedagar och en mängd andra typer av evenemang, säger Susanna Berggren.

Hon lägger till att Studentity inte heller säljer e-postadresserna vidare till andra företag, som många andra tjänster gör. Allt sker endast genom Studentity.se. Genom ett avancerat matchningssystem ser Studentity till att studenterna endast får information i de kategorier som studenterna själva väljer ut, och företagen/föreningarna i sin tur filtrerar marknadsföringen utefter den målgrupp de vill nå.

Framtidsplaner finns det samtidigt gott om.

– Vår tanke är att expandera utomlands inom två år. Vi har också en del idéer om framtida funktionalitet i Studentity, till exempel kopplat till smarta mobiler. Just nu jobbar vi med en funktion som gör att studenten ska kunna se om det pågår något studentfest eller annan aktivitet för tillfället i närheten av där studenten befinner sig, säger Susanna Berggren.

Hon tillägger att marknaden ser fin ut.

– Vi har inga direkta konkurrenter. Skulle väl vara anslagstavlorna då, skrattar Susanna Berggren.

Studentity hittar du här: www.studentity.se

För mer information, kontakta Susanna Berggren på 070 - 999 14 89 eller suzylu@kth.se

Peter Larsson