Sök på tagg
Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.
Antal träffar: 14
-
Han har gjort elbilsbatterier bättre
Allt för höga temperaturer är en av de största säkerhetsriskerna för litiumjonbatterier i el- och hybridfordon. Temperaturförhållandena har även stor inverkan på hur batteriet åldras. KTH-forskaren Henrik Lundgren har tillsammans med Scania tagit fram en modell som effektiviserar utvecklingen av olika kylkoncept för dessa batterier.
-
De har uppfunnit mjuk elektronik
Ett fluffigt tredimensionellt batteri som tål stötar och slag. Det är vad forskare vid KTH och universitetet i Stanford konstruerat med hjälp av cellulosa från träd. Förutom att elektroniken och batteriet är elastiskt och formbart finns det ytterligare en ny egenskap: Det går att lagra betydligt mer energi på mindre plats än i konventionella batterier.
-
Upptäckten som kan gynna svensk ekonomi
Forskare vid KTH och Uppsala har tillsammans med kollegor vid synkrotronljuslabbet ESRF i Grenoble lyckats mäta hur atomerna vibrerar i den kollapsade metallfasen i den sällsynta jordartsmetallen cerium. Detta kan få positiva effekter för så väl utsläpp av bilavgaser som för Sveriges ekonomi.
-
Ett steg närmare lösningen på råvarukrisen
Sällsynta jordartsmetaller, en kritisk komponent i högteknologiska tillämpningar som batterier, magneter, solceller, lågenergilampor och optiska fibrer, har blivit en bristvara. Nu har forskare vid KTH och Uppsala universitet kommit ett steg närmare en situation där betydligt vanligare metaller på sikt kan ersätta de sällsynta och mycket dyra jordartsmetallerna.
-
Appen som visar hur elbilsbatteriet mår
KTH-forskare har utvecklat en metod för att ta reda på hur elbilsbatterier mår. Metoden ersätter dyra och komplicerade labbtester av batterierna då den kan bäddas in i en mobilapp. Den visar bland annat körsträcka per laddning för elbilsbatterier, och kan vara ett stöd för de som ska köpa en begagnad elbil.
-
De gör batterier mer effektiva
Forskare vid KTH har tagit fram en ny metod för att studera batterier. Metoden möjliggör betydligt bättre batteriet i framtiden,vilket bland annat kan komma innebära ett lyft för elbilar.
-
De gör batterier av kolfiber
Hittills har batteriers främsta syfte varit att innehålla elektrisk energi. Nu ska det bli ändring på det. I ett stort samarbete har forskare vid bland annat KTH arbetat med så kallade strukturella batterier och förbättrat dess egenskaper. Tanken är att dessa batterier förutom att de är energibärare också är en del av konstruktionen. Materialet forskarna använt för detta är kolfiber.
-
Billigare batterier ger elbilen bättre konkurrenskraft
Ett samarbete mellan forskare på KTH och Stockholm Environment Institute (SEI) visar att elbilar kan komma att konkurrera ekonomiskt med bensindrivna fordon tidigare än vad experter hittills trott. Kostnaden för elbilsbatterier har nämligen sjunkit betydligt snabbare under det senaste årtiondet än vad analytiker förutspått.
-
Tystare och billigare tunnelbana
35 procent lägre energiförluster och sänkt ljudnivå om 19 decibel är några av resultaten från tester som gjorts på gröna linjen i Stockholms tunnelbana. När den kanadensiska tåg- och flygplanstillverkaren Bombardier nu offentliggör nya forskningsresultat har KTH varit med och bidragit till dem.
-
Batteriforskare kommenterar årets kemipris
Hallå där, Rakel Wreland Lindström och Göran Lindbergh, batteriforskare och lektor respektive professor vid avdelningen för tillämpad elektrokemi på KTH. Årets Nobelpris i kemi går till John B. Goodenough, M. Stanley Whittingham och Akira Yoshino för utvecklingen av litiumjonbatteriet. Skulle du kunna kommentera deras forskning och varför den är så betydelsefull?
-
Världsledande batteriforskare får KTH:s stora pris
Det är kemiprofessorn och den världsledande batteriforskaren Kristina Edström som får KTH:s stora pris 2018. Genom hennes forskning har världen kommit närmare en lösning när det gäller energilagring. Hon har också ett stort engagemang när det gäller att inspirera och vägleda unga och lovande forskare.
-
Framsteg för forskning runt batteriåtervinning
Forskare vid KTH har effektiviserat processen för återvinning av batterier. Detta med hjälp av vanliga cellulosafibrer som kan separera batterimetaller från övriga material.
-
Sex ton batterier i bostadshus på KTH
Ett större gäng batterier har installerats i ett forskningsprojekt i KTH Live-In Lab där KTH, Northvolt och Einar Mattsson forskar tillsammans och bland annat testar lagring av överskottsel från solceller. En av många problem som forskarna ska arbeta med är att vår elkonsumtion varierar både över årstiderna och från timme till timme.
-
Se upp! Brandsäker batterilagring saknar regler
Intresset för olika typer av batterilagring ökar, eftersom det innebär stora möjligheter för en fastighetsägare. Men hur är det med säkerheten? Regelverket släpar efter, och Einar Mattsson deltar i flera projekt där brandsäkerheten hamnat i fokus.