Iron Cages; Liquid Scholars
Exploring the valuable coordination of higher education scholarships in the international knowledge society
Tid: Fr 2025-11-28 kl 14.00
Plats: Kollegiesalen, Brinellvägen 8, Stockholm
Videolänk: https://kth-se.zoom.us/j/68859811566
Språk: Engelska
Ämnesområde: Teknik och lärande
Respondent: Kieve Stone Saling , Lärande i Stem, Higher Education Organization Studies (HEOS)
Opponent: Professor Jeroen Huisman, Ghent University, Ghent, Belgium
Handledare: Professor Lars Geschwind, Lärande i Stem; Senior lecturer Rebecca Ye, Stockholms universitet; Associate professor Kristina Edström, Lärande i Stem
Abstract
Denna avhandling breddar rådande förståelser av stipendier och deras systematiska användning inom internationell högre utbildning genom att introducera en ny uppsättning teoretiska verktyg för att undersöka sådana satsningar. Med fokus på organisationer i Mexiko och Indonesien samt de studenter de sponsrade till svenska masterprogram mellan 2013 och 2020, utforskar studien värderingsprocesser, samordningsproblem och etiska utmaningar kring internationell studentmobilitet (ISM) med utvecklingsinriktade mål för det gemensamma bästa.
Studien utvecklar en central förståelse av ”stipendier” som ett utbrett verktyg för samordning i samhällen. Den hävdar att stipendiebaserad internationell studentmobilitet bör betraktas utifrån den trefaldiga och ofta formaliserade relationen mellan sponsrade studenter, sponsorer och mottagande universitet. Ur detta perspektiv tillämpar studien verktyg från en nypragmatisk rörelse inom ekonomisk sociologi, känd som “the economics and sociology of conventions”. Därigenom synliggörs en rad faktorer som nyanserar, stärker eller belastar dessa program i deras socialt situerade sammanhang. Detta gör det möjligt för studien att utforska konflikter, spänningar samt situationer av stabilitet eller kris kopplade till ”stipendier” i de samhällen som använder och understöder sådana strukturer.
Vidare och i ett övergripande perspektiv reflekterar studien över globala faktorer som påverkar mönster och motiv för sponsrad internationell studentmobilitet. Genom en kritisk granskning av samspelet mellan internationell och nationell nivå – och hur dessa interaktioner påverkar olika inhemska situationer där ”stipendier” ingår – lyfter studien fram inkonsekvenser relaterade till programmens dominerande användning av humankapitalteoretiska motiveringar. Resultaten visar att teorins ouppfyllda löften om jämförbarhet har lett till osäkerheter och oklara ansvarsförhållanden för dessa program.
Detaljerade resultat antyder att programmen kan klara sig bättre om de medvetet anpassar sig till inhemska konflikter och tillhandahåller tydliga bevis på alumners värdefulla bidrag till det gemensamma bästa. Samtidigt belyser studien aktuella utmaningar kopplade till instrumentella nationella mål för internationell studentmobilitet i en tid av globalisering och transnationalism. Dessa utmaningar rör bland annat att alumner inte återvänder, fall av ”frustrerad hemkomst” samt etiska problem som uppstår när stater försöker säkerställa att stipendiater återvänder hem, trots att deras värdering av utbildningen skiljer sig från statens.