Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Presentation av kursen
Examensarbetet är den sista kursen i programmet Civilingenjör och Lärare. Innehållet i denna kurs skiljer sig dock ganska mycket från andra kurser samt från examensarbeten på andra KTH-program. Målet med denna kurs är att du skall lära dig att planera, genomföra, dokumentera och redovisa ett självständigt arbete samt opponera på en annan students arbete.
Du gör detta genom att identifiera ett forsknings- och utvecklingsområde inom både matematik/kemi/fysik/teknik och lärande. Inom dessa områden väljer du sedan flera frågeställningar, dvs. något som du skall undersöka/utreda samt utveckla. Själva arbetet består sedan av att läsa in dig på området, systematiskt samla material, analysera och bearbeta frågeställningarna med vetenskaplig metodik samt att redovisa detta arbete. Examensarbetet genomförs antingen enskilt eller i par med en annan student på Civilingenjör och lärare.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen innefattar att självständigt formulera och genomföra ett arbete med tillhörande dokumentation. Det innebär att välja, systematiskt samla material, analysera och bearbeta en frågeställning med vetenskaplig metodik samt att redovisa detta arbete. Arbetet skall visa prov på förmågan att metodiskt reflektera över kunskaper som är relaterade till den kommande yrkesverksamheten.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten ha förmåga att självständigt, i dialog med handledare:
• visa kunskap om det valda ämnesområdets vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet, fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, samt fördjupad metodkunskap.
• visa förmåga att med helhetssyn, kritiskt och systematiskt, söka, samla och integrera kunskap samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap.
• visa förmåga att identifiera, analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information.
• visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt att utvärdera detta arbete.
• visa förmåga att utveckla och utvärdera produkter, processer, system, metoder eller tekniska lösningar med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling.
• visa förmåga att muntligt och skriftligt i dialog med olika grupper klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa.
• visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
• visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Läraktiviteter
Kursens pedagogiska upplägg
Ett examensarbete går normalt igenom tre faser. Dessa är uppstartsfasen, genomförandefasen och redovisningsfasen:
Uppstartsfasen (terminen före själva arbetet genomförs)
Uppstartsfasen är det första steget i examensarbetet och är det som sker innan själva undersökningen börjar. Observera att detta görs terminen före själva arbetet skall genomföras. Ingående delar är att studenten skall:
komma fram till vilket område och vilken undersökning/utredning hen vill utföra sitt arbete inom (möjlighet till handledning finns),
söka upp eventuell uppdragsgivare för ditt arbete,
ansöka om att läsa examensarbetskursen (via länk i Canvas),
skapa en exjobbsspecifikation för arbetet och lämna in den till kursansvarig (på Canvas)
Efter att studenten har ansökt om att gå kursen och lämnat in uppgiftsbeskrivningen kommer förkunskapskraven kontrolleras och kursansvarig kommer matcha arbetet med handledare.
Genomförandefasen
Genomförandefasen är den längsta fasen och består av själva undersökningen /utredningen. Ingående delar är:
skapa arbetsplan (inkl. tidsplan) för arbetet,
Inläsning av ämnesområdets litteratur (t.ex. forskningsartiklar, böcker och rapporter),
Inläsning av vetenskapliga metoder
genomförande av undersökning/utredning,
skriva en examensarbetsrapport (dvs. en akademisk uppsats).
Redovisningsfasen
Arbetet presenteras muntligt vid ett ventileringsseminarium,
Studenten opponerar på en annan students arbete vid ventileringsseminariet
Efter ventileringen korrigerar studenten rapporten baserat på ventileringsseminariet (opponenten och examinators kommentarer)
därefter lämnas uppsats in till examinator för slutlig bedömning.
Undervisningsspråk
Svenska - kunskaper i svenska krävs, undervisningsspråk och kursinformation är huvudsakligen svenska, kurslitteratur på svenska eller engelska, examination på svenska; engelsk terminologi kan dock tas upp och övas i kursen.
Förberedelser inför kursstart
Särskilda förberedelser
Handledare
Handledarna utses av kursansvarig: På Civilingenjör och lärare har varje examensarbete två handledare där den ena handledaren har ämnes- och handledarkompetens inom teknik/matematik/kemi/fysik och den andra inom lärande. Dessa handledare är oftast anställda av KTH eller Stockholms universitet. Sedan kan man om man vill ha en s.k. extern handledare som är en anställd av ev. uppdragsgivare. Den externa handledaren besitter ofta en stor kompetens inom området för din uppgift men har ingen formell roll i examensarbetskursen. Handledarna utses av kursansvarig.
Examinator
Krav på examinator är att den skall inneha läraranställning på KTH och anses ha examinatorskompetens inom både teknik och lärande. Examinatorn skall grunda sin bedömning på kursplanens mål och KTH:s centrala mål (se ovan). Bedömningen skall baseras på den skriftliga exjobbsrapporten, ventileringsseminariet, studentens opposition av annat arbete samt processen vid examensarbetet (vilken inhämtas via handledarna). Vid godkännande skall examinatorn fylla i blanketten resultatrapport enligt anvisningar på blanketten.
Kurslitteratur
Bestäms i samråd mellan student, handledare och examinator och består av för ämnesområdet relevanta vetenskapliga publikationer och rapporter samt litteratur om vetenskapliga metoder.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Informera dessutom kursledaren om du har särskilda behov. Visa då upp intyg från Funka.
Examination och slutförande
Betygsskala
P, F
Examination
XUPP - Examensuppgift, 30 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examination sker genom skriftlig rapport, muntlig presentation samt opposition på annan students examensarbete. Vid bedömning av examensarbetet kommer hänsyn att tas till nedanstående punkter:
Genomförandeprocess, inklusive förståelse av den förelagda uppgiften och dess relevans för kommande
yrkesverksamhet, samt självständighet och förmåga att hålla den fastställda tidsplanen för arbetet.
Ingenjörsmässigt och vetenskapligt innehåll; även kunskap om den teoretiska bakgrunden.
Presentation, dvs. skriftlig och muntlig redovisning inklusive tolkning och analys av resultat, samt opposition på annat examensarbete.
Student som inte har avslutat sitt examensarbete inom åtta månader riskerar, efter bedömning av examinator, att bli underkänd på kursen.
För att studenten skall betygrapporteras på kursen skickas blanketten resultatrapport och exjobbsrapporten till kursansvarig. Examinatorn är ansvarig för att upprätta detta dokument.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.