Nytt år och nya möjligheter för Unite!

Ett tiotal personer som sitter och diskuterar runt ett mötesbord, alla med munskydd.
Publicerad 2022-01-21

I fokus för alliansen arbete under 2022 står bland annat en ny utlysning från Erasmus+, konsolidering av alliansens struktur tillskott av två nya partneruniversitet och fortsatt utveckling av alliansen många projekt.

I slutet av november presenterade Europeiska kommissionen en ny Erasmus plus-utlysning inom ramen för European Universities Initiative. Den nya utlysningen kommer att ge Unite! möjlighet att ta fram en handlingsplan för de kommande åren. Utlysningen syftar till att stödja befintliga institutionella internationella samarbeten. Målsättningen är att bygga vidare på det samarbete som hittills utvecklats inom Unite!, genom att fördjupa, intensifiera och bredda samarbetet. Det innebär att ta ytterligare steg i processen att utveckla europeisk högre utbildning mot fullfjädrade "europeiska universitet".

En framgångsrik ansökan kommer att göra det möjligt för Unite! att säkerställa fortsatt finansiering under en period av 4 + 2 år. Sista ansökningsdag är den 22 mars 2022 och islutet av juli väntas beslut.

—Den nya Erasmus plus-utlysningen innebär en ny målsättning för Unite! efter två års intensivt arbete inom de olika arbetsgrupperna i alliansen. Unite! har nu tagit de nödvändiga fram för att kunna utarbeta en långsiktig strategi för att skapany modell för ett europeiskt universitet inom innovation och teknik, säger Tanja Brühl, president för Unite!.

Unite! ska nu integrera två nya medlemmar: TU Graz (Österrike) och Politechnika Wroclawska (Polen). De är båda tekniska universitet i samma anda och med samma dynamiska förhållningssätt som Unite!. Processen kommer att genomföras under 2022 och de ska vara helt integrerade i alliansen vid slutet av året.

Ny agenda 2022

En rad viktiga händelser kommer att äga rum i år och börjar med att företrädare för alliansen deltar i det virtuella "universitetsforumet för Europas framtid" den 25:e och 26:e januari. Det var ursprungligen planerat att äga rum i Paris.

Inom ramen för det franska ordförandeskapet för Europeiska unionens råd kommer forumet att vara ett tillfälle att lyfta fram de europeiska universitetens roll för framtidens Europa och deras bidrag till dess uppbyggnad. Genom dialog mellan de olika aktörerna inom högre utbildning i Europa och politiska intressenter är forumet ett utmärkt tillfälle för Unite! att visa upp sina resultat och sin roll i att utveckla området för högre utbildning

Den 3:e och 4:e mars kommer nio studenter från Unite!-universiteten att delta i "European Students' Assembly", som ska samla 200 studentrepresentanter från de 41 europeiska universitetsallianserna (EUA) i Europaparlamentet i Strasbourg. Konferensen är den första i en serie möten som kommer att ge studenterna en röst i Europeiska unionen.

European Students' Assembly är en unik möjlighet för studenter från hela Europa att diskutera några av de komplexa utmaningar som EU står inför idag. De kommer att göra det genom olika paneler och rundabordssamtal och diskutera frågor som: Hur kan EU samla medborgarna kring sina gemensamma värderingar? Hur kan Europeiska unionen bli mer motståndskraftig mot cyberattacker? Behöver vi en europeisk hälsounion efter pandemin? Jordbruk kontra hållbarhet; vilken ekonomisk modell kan EU anta? Hur ska framtidens europeiska demokratierse ut? Hur bör EU positionera sig i en globaliserad värld, gentemot aktörer som USA, Kina eller Ryssland, och med hänsyn till konflikter i dess närområde? Hur ska EU förbereda sig för att hantera kommande flyktingkriser? Och hur bygger man framtidsorienterade, digitaliserade och ändå inkluderande system för högre utbildning i hela Europeiska unionen?

Under det senaste året har alla involverade i Unite! lämnat viktiga bidrag till alliansens utveckling och framsteg.

— Kontakterna mellan våra nuvarande sju partner har kontinuerligt ökat. På grund av det stora antalet experter som bidrar till så många aktiviteter, drar fler och fler studenter och personal nytta av våra alliansövergripande erbjudanden. Detta kommer nu att stärkas ytterligare genom ett djupare institutionellt samarbete inom det nya Erasmus plus-projektet och även genom expansionen med två nya partners. Vi är mycket glada över att TU Graz och Politechnika Wroclawska är med och att vi kommer att fortsätta denna väg tillsammans med dem, säger Andreas Winkler, generalsekreterare för Unite!.

Under den 4:e Unite!-dialogen i Barcelona (november 2021) fick arbetsgrupperna möjlighet att berätta om och diskutera sin nutid och framtid. Styrgruppen, Akademiskt forum och studentforumet SURE! och styrande och representativa organ inom hela Unite!-gemenskapen, kunde 2021 träffas personligen och fatta de första besluten för att säkerställa alliansens framsteg.

Den 5:e Unite!-dialogen är planerad till 8 - 10 mars med KTH i Stockholm som värd. Den 6:e Unite!-dialogen kommer att äga rum i Turin. Värd är då Politecnico di Torino (POLITO) veckan 19- 23 september.