Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida
HT 2013 tilda13
KTH / Course web / Applied Computer Science (DD1320) / HT 2013 tilda13 / News feed

News feed

Log in to your course web

You are not logged in KTH, so we cannot customize the content.

Do you have questions regarding this course?

If you are registered on a current course round, please refer to the Canvas course room. You find the right course room under "Courses" in the personal menu.

If you are not registered, see Course PM for DD1320 or contact your student office or study counsellor.

In the News feed, you find updates for pages, schedule and posts from teachers (when aimed also at earlier registered students).

August 2014
Page Kurslitteratur
under HT 2013 tilda13

Teacher Linda Kann created page 19 August 2013

Linda Kann tagged with kurslitteratur tilda. 19 August 2013

Per von Wowern commented 20 December 2013

Hej!

Kommer denna kursbok även att användas under kursomgången som ges  under  vårterminen 2014?

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 30 August 2014

Vill du sälja din gamla kursbok (Miller-Ranum) på www.kthbok.com ? Höstens kursomgång börjar nu på måndag 1 sept!

Report abuse
 
December 2013
Page Laboration 1
under HT 2013 tilda13

Administrator Linda Kann created page 1 September 2013

Linda Kann tagged with labb1. 1 September 2013

Linda Kann Moved page from tilda13 2 September 2013

Teacher Linda Kann changed the permissions 2 September 2013

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.

Teacher Linda Kann changed the permissions 8 September 2013

Kan därmed läsas av lärare och ändras av lärare.

Linda Kann Moved page from Tillämpad datalogi (DD1320) 8 September 2013

Administrator Linda Kann changed the permissions 8 September 2013

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Alexander Silasson commented 9 September 2013

Hej, vad innebär talen i attributet platser?

Report abuse
Carl Sandström commented 10 September 2013

Hej, vad innebär ett "Perfekt" program och ett testfall?

Report abuse
Fabian Wahlgren commented 10 September 2013

Hej, Vi undrar också över termen "testfall", vad innebär det i praktiken? Ska bara ta med saker som kan gå fel, eller ska man skriva specifika programsnuttar som testar för olika scenarios? 

Report abuse
Administrator Linda Kann commented 10 September 2013

@Alexander: 

9 / 17 (24) innebär att 9 platser är bokade av 17 bokningsbara och det finns 24 platser totalt (några platser är reserverade för drop-in).

Report abuse
Administrator Linda Kann commented 10 September 2013

@Carl:

När det gäller "perfekt program" kan du kolla på kraven för P-uppgiften längst ner på denna sida:  http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/kurser/DD1315/prgi12/P-del/

Tesdata: I första labben räcker det att du talar om hur du provkört programmet (indata + resultat).

Report abuse
Administrator Linda Kann commented 10 September 2013

@Fabian:

Senare ska ni få skriva testprogram som kör programmet för olika indata, men i första labben räcker det att ni skriver upp vilka indata ni testat med och vad resultatet blev.

Report abuse
Emilie Stoltenberg commented 10 September 2013

Hej,

Vi tycker att uppgiftsbeskrivningen är ganska öppen. Måste man exempelvis kunna söka på passens alla olika attribut eller räcker det att kunna söka på exempelvis passtyp?

Och, vi anser att vi har ett fullt fungerande program med endast två metoder. Ska vi då bara skriva till 3 metoder som vi egentligen inte behöver?

Upplys oss gärna om vi är helt fel ute och man egentligen inte kan skriva programmet med endast två metoder.

Tacksam för snabbt svar :)

Report abuse
One person like the comment
Bálint Gabulya commented 11 September 2013

Jag hittar inte var man gör inlämningen här på KTH social, kan någon vänlig själ hjälpa med det?

Report abuse
Administrator Linda Kann commented 11 September 2013

@Emilie

Det räcker att man kan söka på exempelvis passtyp.

Ja, ni ska skriva fem metoder, även om ni inte känner behov av flera! I resten av labbarna ska ni också skriva klasser med metoder så ni behöver träna på det.

Report abuse
Administrator Linda Kann commented 11 September 2013

@Bálint

Det ska stå "Inlämningsuppgifter" längst ner i vänstermenyn på https://www.kth.se/social/course/DD1320/subgroup/tilda13/

Problemet kan vara att du inte är registrerad på kursen, kolla med din studievägledare!

Report abuse
Johan Kvastad commented 11 September 2013

Hej!

Angående problemen att nå inlämning för Lab1: Min labbpartner kan nå inlämning för laboration 1, men är inte registrerad enligt social. Jag är registrerad enligt social men möts av "Permission Denied. User does not exist in moodle database. Please contact your system administrator.".

Report abuse
Administrator Linda Kann commented 11 September 2013

@Johan

Tack för utmärkta debuggingtips (som jag ska skicka vidare till KTH Social-gänget)!

Report abuse
One person like the comment
Bálint Gabulya commented 11 September 2013

Det måste vara det för jag har inte det alternativet. Jag ska se med min studievägledare.

Report abuse
Fabian Wahlgren commented 11 September 2013

Jag och min labbpartner får båda samma felmeddelanden som Johan skrev tidigare; "Permission Denied. User does not exist in moodle database. Please contact your system administrator."

Eftersom våra konton inte verkar fungera som de ska så mailar vi istället in våra laborationer till dig, Linda. Så har vi lämnat in dem i något format i alla fall.

Om det är något som går felanmäla så är våra KTH-konton fabianwa@kth.se samt pvbr@kth.se.

Report abuse
Administrator Linda Kann commented 11 September 2013

@Fabian

OK!

KTH Social-gänget jobbar med problemet. Den här kursen betatestar inlämningar, så det är extra bra när vi upptäcker sånt som inte fungerar än :-)

Report abuse
Oktay Bahceci commented 20 December 2013

Herregud. Jag går inte denna kurs men jag tittade runt litegrann här på KTH-webben och blir sjukt förvånad nu! Linda Kann, vilken bra struktur och information du har lagt upp om inlämningsuppgifterna för denna kurs! Finns det inte möjlighet att du kan hjälpa dina kollegor att förbättra sina, haha. Nu förstår man ju varför du förtjänar priset du fick för pedagogik! Bra jobbat! :)

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 21 December 2013

Hej Oktay,

Du behöver inte vara orolig, nästan alla lyckades lämna in sina labbar i systemet (dom som hade problem fick möjlighet att lämna in på annat sätt). Inlämningssystemet testades under kursen, så det är inte konstigt att det inte fungerade perfekt. Brister som upptäcks under testning rapporterar jag så att dom kan åtgärdas i senare versioner - det är så det normalt fungerar i systemutveckling.

Report abuse
Oktay Bahceci commented 21 December 2013

Hej Linda! Nej orolig är jag absolut inte, tvärt om! Ville bara hylla att ni som håller i denna kurs har gjort ett otroligt bra jobb att ge bra information för labbarna så eleverna vet precis vad dem ska göra, vilket är något som saknas på många andra kurser! Önskade att fler kursledare kunde vara lika bra och ge ut mycket information som ni gör i denna kurs! :)

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 21 December 2013

Vad bra, hoppas du får ett skönt jullov!

Report abuse
 
November 2013
Page Laboration 7
under HT 2013 tilda13

Teacher Linda Kann created page 6 November 2013

Pierre Rudin commented 13 November 2013

Är det nödvändigt att kunna skriva flera molekyler under samma körning av programmet. Eller är det okej att att starta om programmet imellan?

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 13 November 2013

Man ska kunna mata in flera formler utan att starta om programmet emellan!

Report abuse
Oscar Rosander commented 14 November 2013

Är det bara följande molekyler som behöver visas upp på redovisningen?:

O
CO2
(CH3)2(CH2)4

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 14 November 2013

Nej, den du redovisar för kan testa med helt andra molekyler.

Report abuse
Daniella Eklund commented 15 November 2013

Ska syntaxträd ritas upp även om syntaxen inte är korrekt?

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 15 November 2013

Nej, då räcker det med en felutskrift!

Report abuse
Sofie Asp commented 16 November 2013

Är det meningen att hela molekylen ska skickas till weight(mol) eller kan man beräkna vikten del för del?

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 17 November 2013

@Sofie:

Det var en bra fråga som visar att du är på rätt spår. Hela molekylen ska skickas till weight, som sen gör rekursiva anrop för att beräkna delarnas vikter.

Report abuse
Martin Bohman commented 17 November 2013

Hur menar du att man ska rita syntaxträden i förberedelseuppgiften? Det korta exemplet i föreläsningsanteckningarna är inte särskilt klargörande och boken verkar inte ta upp det.

Report abuse
Martin Bohman commented 17 November 2013

Ska de bara se ut som det som molgrafik sen ritar upp?

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 18 November 2013

@Martin:

Ja - rita som bilden i labben ovan! Tanken är att det ska bli enklare att se att det ditt program sen ritar är rätt.

Report abuse
Marcus Ekström commented 18 November 2013

Hej ! 

Redovisningstiderna till 13-11-21 är slut, kommer det komma upp fler? :)

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 18 November 2013

Jag tror att jag fixade det samtidigt som du skrev och frågade :-)

Report abuse
Bálint Gabulya commented 18 November 2013

Hej, 
När vikten ska skriva ut i samma ruta, krävs det bara att den skrivs ut i samma ruta? Får den vara ihopkopplad med molekylen med ett rött sträck exempelvis?

Report abuse
One person like the comment
Teacher Linda Kann commented 18 November 2013

@Bálint:

Vikten ska skrivas ut i samma fönster, inte i en av atomrutorna! Titta i koden på

http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/kurser/DD1320/tilda13/labbar/molgrafik.py

Report abuse
 
Page Laboration 6
under HT 2013 tilda13

Teacher Linda Kann created page 21 October 2013

Fredrik Hilding commented 4 November 2013

Vad exakt skall specen handla om för betyg C? Är det för den här labben? (Och varför skall vi då skriva den efter vi har gjort programmet?)

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 4 November 2013

Ja, det är en spec för programmet i denna labb. Det är tänkt att man ska skriva den i förväg, inte efteråt! Hade du redan gjort beyg E-delen innan du läste uppgiften för betyg C?

Report abuse
Fredrik Hilding commented 4 November 2013

Ok, då förstår jag. För C skulle man ju ha gjort allt för E, men då gör vi det lite rekursivt, det också.

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 4 November 2013

:-)

Report abuse
Robert Vegh commented 4 November 2013

Ska Kattis klara av att läsa t.ex 100 som atomnummer? Om den klarar 332 känns det som att den borde klara 100 men BNF'en innehåller bara 2-9.

Na332 accepteras som korrekt syntax, ska Na311 fungera? Struntar vi helt i siffrorna 0 och 1?

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 4 November 2013
<num>   ::= 2 | 3 | 4 | ...

ska läsas som 2 eller 3 eller 4 eller ... eller 99 eller 100 eller 101 ...

Report abuse
Malin Hägglund Eriksson commented 5 November 2013

Hej.

Jag försöker förstå lite hur KATTIS jobbar...

Kollar hon bara att hennes hemliga input blir rätt output, eller kollar hon hela programmet?

Jag menar... spelar det någon roll om man programerar fult eller snyggt så länge output blir ok?

Mvh

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 5 November 2013

Kattis struntar fullständigt i hur din kod ser ut (men assen du redovisar för kommer nog att klaga om du har fulkodat).

Report abuse
Malin Hägglund Eriksson commented 5 November 2013

Det finns grader...

Tack.

Report abuse
Sofie Asp commented 8 November 2013

"Inför metoden peek() i din köklass" ska vi använda oss av köer i labben? Är det tänkt att varje tecken i den inhämtade molekylen ska läggas i en kö? Vilken lista på molekyler ska vi använda oss av? Är det dem från exemplena? :)

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 8 November 2013

Ja, det är tänkt att de tecken du läser in (t ex H2O) ska läggas i en kö.

Börja att provköra programmet med de molekyler som finns i problemlydelsen på Kattis (Sample Input 1 och 2).

Sen är det bara att använda fantasin för att hitta på egna formler (både korrekta och felaktiga) att testa med!

Report abuse
Johan Kvastad commented 8 November 2013

En fråga i förtydligande syfte: Är situationen sådan att alla formler man vill testa inte är kända (det finns fler än i sample input i Kattis) och vår uppgift blir att lista ut alla formler som behöver testas?

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 8 November 2013

Ja, precis så är det!

De första två omgångarna med testformler som Kattis kör är "Sample Input 1" och "Sample Input 2". Sen finns det ytterligare två omgångar kvar efter det...

Report abuse
Johan Kvastad commented 8 November 2013

Hej!

Vi har läst in sample input 1 både från en fil och skrivit in det manuellt via kommandoraden. Vi får till synes korrekt output med stdout.write(). Vi har även jämfört med personer som får rätt av kattis och vår output är till synes identisk för sample input 1. Vi får dock "Wrong Answer" på första testet. Idéer?

Report abuse
Johan Kvastad commented 8 November 2013

Hej!

Vi har gett inputten från Sample Input 1 och Sample Input 2 till ett godkänt program och till vårt icke godkända program, sparat respektive output till två olika textfiler och sedan kört diff på resultatet, vilket ger att filerna är identiska. Hur är detta möjligt?

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 8 November 2013

Kan det vara så att ni skickat en annan version av programmet till Kattis?

Enligt Kattis så godkänner ert program inte Si(C3(COOH)2)4(H2O)7

Jag har också provkört och det ser ut så här:

dator>python3 formelkoll2.py 
Si(C3(COOH)2)4(H2O)7
Saknad högerparentes vid radslutet )2)4(H2O)7
#

            
Report abuse
Johan Kvastad commented 8 November 2013

Hej!

Ok, löste det. Det stod "  if q.peek() is not ")":  " vilket jag bytte till " if q.peek() != ")":  "Intressant nog fungerade is not versionen på http://repl.it/languages/Python, på windows 7 kommandoraden med python 3.3.2 och min vän fick samma fungerande beteende på sin linux med samma pythonversion. Vad händer hemma hos kattis egentligen? :)

Report abuse
Stephen Kirk commented 8 November 2013

Hej, Linda!

Innebär "testprogram" ett program med unittest, eller bara ett program som testar exempeldatan och avgör om detta är korrekt eller inte (likt Kattis)?

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 8 November 2013

@Johan:

Det är Kattis som har rätt - operatorn "is" används för att jämföra om två objekt är samma, inte om värdena är lika/olika; det använder man "==" resp "!=" för (se http://docs.python.org/3.0/reference/expressions.html#id10).

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 8 November 2013

@Stephan:

Testprogrammet behöver inte använda unittest!

Report abuse
Martin Bohman commented 9 November 2013

Vad menar du att testprogrammet ska testa?

Report abuse
Martin Bohman commented 10 November 2013

Min gissning är att testprogrammet ska testa ifall mitt första program ger korrekt output av en given input? På samma sätt som Kattis kollar ifall mitt program fungerar. Korrekt?

Om ja, visst är det väl okej att jag låter testprogrammet testa en version där jag läser inputen från en fil på vanligt vis

fil = open('textfil.txt', 'r')

rad = fil.readline()

istället för att använda stdin som Kattis vill ha?

Report abuse
Martin Bohman commented 10 November 2013

För övrigt är länkarna till föreläsnings-pdferna på prgi12 borttagna vad jag kan se.
http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/kurser/DD1315/prgi12/Forelasningsmaterial/

Report abuse
Fredrik Hilding commented 10 November 2013

Test-programmet skall bara skicka in input(t.ex. läsa från fil, som du föreslog), "köra programmet" och kontrollera att rätt output kommer(kanske även där matcha mot en fil?). Mer testprogram än så verkar inte efterfrågas!

indata:C(Xx4)5 -> *syntaxkoll* -> utdata från programmet -> Matcha mot förväntad utdata(dvs kattis "sample outputs") -> Om de två är samma har testet lyckats!

Report abuse
Martin Bohman commented 10 November 2013

Måste testprogrammet skicka inputen till formelprogrammet?

Just nu har jag gjort så att testprogrammet kör formelprogrammet -> formelprogrammet läser själv in inputen från en fil och skickar outputen tillbaka till testprogrammet -> testprogrammet kollar om outputen stämmer med förväntad output (läst från en fil)

Report abuse
Martin Bohman commented 10 November 2013

Jag gjorde alltså en ny version av formelkoll-programmet där jag ersatte stdin med att läsa från en fil, dvs ersatte stdin.readline() med fil=open('fil.txt'), fil.readline() osv.

Report abuse
Fredrik Hilding commented 10 November 2013

Det är nog kanske mer av en Linda-fråga förstås, men generellt skall man bara veta vilka tester man skall köra(dvs den indata du mycket riktigt läser in) och vilken utdata/vilket resultat som förväntas.

Jag tycker din test-algoritm låter bra iallafall!

Report abuse
Martin Bohman commented 10 November 2013

Ok, tack för hjälpen!

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 10 November 2013

Ja, det är precis som Fredrik skriver - testa att formelkoll ger Sample Output 1 när man ger Sample Input 1 som indata, och samma för indata/utdata 2.

Report abuse
Martin Bohman commented 10 November 2013

Så jag behöver inte använda stdin alltså?

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 10 November 2013

I programmet som du skickar in till Kattis så måste du använda stdin, men inte i ditt eget testprogram.

Report abuse
Johan Darnald commented 11 November 2013

Finns det någom möjlighet att få veta vad kattis inte tycker är korrekt med mitt svar? Sitter och famlar i mörkret då alla exempel och mina svar är lika(?), och jag inte har någon aning om i vilken ordning felmeddelandena ska komma.

Tack på förhand!

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 11 November 2013

Du löste tydligen problemet själv medan jag sov :-)

Report abuse
Nils Dressler commented 11 November 2013

Is there any way of finding out what KATTIS dosen't like about my Program ? Because i get Accepted for the first two Test Cases but an Run Time Error for Test Case 3. And I have no idea what i should change anymore.

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 11 November 2013

Invent some more test cases to try the following

  • numbers: 0 and 1 are not OK but 10 is
  • endings: lines that end with different errors

Report abuse
Johan Darnald commented 11 November 2013

Nja, det där godkända svaret är när jag körde formelkoll, inte formelkoll2 som det står att man ska göra. Så formatet på min text verkar inte vara problemet. En liten hint skulle vara mycket uppskattad!

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 11 November 2013

OK: C0 och C1 är inte OK, men t ex C10 ska godkännas!

Report abuse
Nils Dressler commented 11 November 2013

How should I understand a line that ends with a diffrerent Error ? An Error appart from the Errors i have defined ?

Report abuse
One user removed his/her comment
Martin Bohman commented 11 November 2013

A quick guess is that some line gives a different error output than it should. For example, some line could have two errors, and then it's supposed to catch the first occurring error and not the second.

Report abuse
Michaela Engman commented 11 November 2013

Hej! Tänkte bara höra om det är OK att istället för att printa ut felmeddelandena i huvudprogrammet bara returnera dessa så att man kan ta till vara på dessa i testprogrammet för betyg A? I annat fall sitter vi nämligen och brottas med "None Type Object" som vad vi vet inte går att jämföra med det vi vet att vi borde få ut av programmet.

Report abuse
Michaela Engman commented 11 November 2013

Med felmeddelanden menar jag egentligen också om tex "Formeln är syntaktiskt korrekt"

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 11 November 2013

@Nils:

Here is an example

  1. (CO2)
  2. (CO2)H

First line is missing a number after ")"

Second line is too, but that is not at the end of the line...

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 11 November 2013

@Michaela:

Javisst, testprogrammet kan ni lägga upp på önskat sätt!

Report abuse
Nils Dressler commented 11 November 2013

Tack !
Äntligen ....
:)

Report abuse
Emanuel Bivebäck commented 11 November 2013

Hej!

Vi får "Wrong Answer" som svar när vi lämnar in vårt program till Kattis. Dock fungerar det utan problem när vi kör sample input 1 och 2 från textfiler i idle. Men Kattis godkänner ingenting för oss, vad gör vi för fel?

/Emanuel

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 11 November 2013

@Emanuel:

Har ni talat om för Kattis vilken fil som innehåller main? 

Report abuse
Emanuel Bivebäck commented 11 November 2013

Ja det har vi gjort. Har provat att läsa in sample indata från en fil och vår output blir då rätt.

Trots det får vi fel på test case 1 av Kattis, domarstatus "Wrong answer". Har provat säkert 50 olika varianter men får det ej att fungera. VAD gör vi fel?:)  id nr 459298.

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 11 November 2013

Ert program verkar ge "För litet tal vid radslutet" alltför ofta...

Report abuse
One person like the comment
Linnea Kuritzén commented 11 November 2013

 Finns det något sätt att veta vad som går fel på de olika stegen? Nu fungerar alla sample output som de ska (Och massa andra som jag försöker med) men vi får ändå wrong answer i steg 2... ID 459349.

Report abuse
Linnea Kuritzén commented 11 November 2013

Hittade felet, det var ett stavfel bara :-)

Report abuse
 
Post Hej! Angående labb 6: Jag har lyckats skriva ett ...
by Andrea Chen under
HT 2013 tilda13

Hej! Angående labb 6: Jag har lyckats skriva ett program som hanterar test case 1 och test case 2 korrekt, men får fel på test case 3. Vad är det jag har missat? Här är några inkorrekta formler som jag testat mitt program med, men uppenbarligen är det ytterligare något fall som jag inte undersökt:

H1  -  För litet tal vid radslutet
H0  -  För litet tal vid radslutet
H02  -  För litet tal vid radslutet 2
H11  -  Formeln är syntaktiskt korrekt
((OH)C  -  Saknad siffra vid radslutet C
(OH)2)  -  Felaktig gruppstart vid radslutet )
3  -  Felaktig gruppstart vid radslutet 3

Vad kan det vara som saknas? Några tips?

Report abuse
Andrea Chen posted 8 November 2013

Andrea Chen tagged with Lab 6. 8 November 2013

Teacher Linda Kann commented 8 November 2013

Har du testat atomer som inte finns?

Report abuse
Andrea Chen commented 8 November 2013

Japp! Exempel:

NaXl2  -  Okänd atom vid radslutet 2

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 8 November 2013

Har du testat enbokstavsatomer som inte finns?

Report abuse
Andrea Chen commented 8 November 2013

Jaa, nu fick jag det att funka! Problemet var att programmet inte angav rätt "radslut" när den okända atomen bara var en bokstav (den antog att även nästa tecken tillhörde atomen). Nu gick det, tack för hjälpen!

Report abuse
One person like the comment
 
October 2013
Page Laboration 5
under HT 2013 tilda13

Administrator Linda Kann created page 18 September 2013

Johan Kvastad commented 11 October 2013

Hej!

Angående artistnamn i laboration 5: storfil.py tolkar i grundläget "T-Pain featuring R. Kelly_ Pimp C (of UGK)_ Too $hort_ MJG (of Eightball & MJG)_ Twista &  Paul Wall" som en artist, är detta det önskade beteendet/tillräckligt beteende? Eller ska man ändra koden för att identifiera individuella artister?

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 11 October 2013

Det är OK som artistnamn; du behöver inte parsa noggrannare än så.

Report abuse
Darja Hashemi Demneh commented 30 October 2013

Hej!

Har ännu inte fått något registrerat för laboration 5 i rapp, är det något ni inte har hunnit med än eller är det bara en miss av labassistenten? Vem ska jag kontakta för att få det fixat?

Report abuse
 
September 2013
Page Hemtal 2
under HT 2013 tilda13

Administrator Linda Kann created page 20 September 2013

Nils Dressler commented 29 September 2013

Där finns ingen länk för inlämming av Hemtal 2. Kommer det snart ?

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 29 September 2013

Tack för påpekandet - jag hade bara lagt upp inlämning av hemtal 2 & 3 på tildae13. Nu fixat!

Report abuse
 
Page Laboration 4
under HT 2013 tilda13

Administrator Linda Kann created page 8 September 2013

One user removed his/her comment
Robin Gileborg commented 28 September 2013

Längst från gud, måste den lösas med hjälp av rekursion och child; har löst den utan båda, men är lösningen giltig då?

Report abuse
Teacher Linda Kann commented 28 September 2013

Det är inte ett formellt krav att använda rekursion!

Report abuse
 
Page Hemtal 1
under HT 2013 tilda13

Administrator Linda Kann created page 10 September 2013

Linda Kann tagged with hemtal 1. 10 September 2013

Nils Dressler commented 19 September 2013

Hej Linda,

I have asked you after the last lecture if it is still possible to hand in my sollutions to the Hemtal1 ,and you said i can still upload it, because you reopened the Hand In Function. But somehow it is still not possible for me to upload it.

Report abuse
Administrator Linda Kann commented 19 September 2013

Now I've tried to fix the problem - please try again!

Report abuse
 
Page Laboration 2
under HT 2013 tilda13

Administrator Linda Kann created page 8 September 2013

Michael Sparr commented 16 September 2013

Det står i koden att man kan få tips i kursens FAQ. Var finns den?

Report abuse
Robin Gileborg commented 16 September 2013

Måste uppgiften Bakfram kortkonst lösas med Stack?

Report abuse
Emanuel Bivebäck commented 16 September 2013

Hej!

Behöver "bakfram konst" fungera för godtyckligt antal kort eller räcker det med 13?

Report abuse
Administrator Linda Kann commented 16 September 2013

@Michael:

Nu ligger FAQ som undersida till labb2!

Report abuse
Administrator Linda Kann commented 16 September 2013

@Robin:

Nej, men man får inte förstöra sin kö....

Report abuse
Administrator Linda Kann commented 16 September 2013

@Emanuel:

Det finns ingen anledning att begränsa det till exakt 13 kort. Satsa på godtyckligt antal!

Report abuse
 
Show older
  • HT 2013 tilda13
  • Applied Computer Science
DD1320 | credits

Selection: only course round/group

  • Overview
  • News feed
  • Schedule
  • HT 2013 tilda13
    • Bokning
    • Hemtal
      • Hemtal 1
      • Hemtal 2
      • Hemtal 3
    • KursPM
    • Kursanalys
    • Kurslitteratur
    • Laborationer
      • Laboration 1
      • Laboration 2
        • FAQ - labb 2
      • Laboration 3
      • Laboration 4
      • Laboration 5
      • Laboration 6
      • Laboration 7
    • Lärare (& övningsmaterial)
    • Schema

KTH

  • Study at KTH
  • Research
  • Cooperation
  • About KTH
  • Student at KTH
  • Alumni
  • KTH Intranet

Organisation

  • KTH Library
  • KTH Schools
  • Competence centres
  • President and management
  • University Administration

Services

  • Timetables
  • Course and programme directory
  • Course, programme and group webs
  • Learning management system (Canvas)
  • Webmail

Contact

KTH Royal Institute of Technology
SE-100 44 Stockholm
Sweden
+46 8 790 60 00

  • Contact KTH
  • Work at KTH
  • Press and media
  • About KTH website