Nyhetsflöde

Logga in till din kurswebb

Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.

I Nyhetsflödet hittar du uppdateringar på sidor, schema och inlägg från lärare (när de även behöver nå tidigare registrerade studenter).

Maj 2017
under HT 2016 progp16

Per Austrin skapade sidan 20 juni 2016

Lärare Per Austrin ändrade rättigheterna 20 juni 2016

Kan därmed läsas av lärare och ändras av lärare.

Lärare Per Austrin ändrade rättigheterna 23 augusti 2016

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
kommenterade 26 augusti 2016

När kommer laborations komp.

Lärare kommenterade 26 augusti 2016

Alexandr: kommer lägga upp de första labbarna under helgen.

En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 15 september 2016

Hej!

När kommer man kunna testa sin F3-kod mot Kattis?

Lärare kommenterade 15 september 2016

Jakob: det ska man redan kunna göra, vad är det som inte funkar?

kommenterade 15 september 2016

Per: Ah, det var jag som sett fel. Tack!

kommenterade 18 september 2016

Kattis vill inte godkänna min skyffla-funktion som jag gjort i Prolog, på uppvärmningsinlämningen. Min funktion beter sig enligt uppgiftsbeskrivningen och alla exempel som nämns i laborationsbeskrivningen ger korrekt resultat i min implementation.  Kattis godkänner testen av heltalslistorna, men ger "Wrong Answer" för listor av strängar. Jag har absolut ingen aning vart felet föreligger och skulle behöva vägledning.

kommenterade 18 september 2016

Submissionnumret på Kattis är 1283308.

Lärare kommenterade 19 september 2016

Måns: prova att be om hjälp av labbhandledare via Git, enligt instruktionerna här: https://www.kth.se/social/course/DD1361/subgroup/ht-2016-progp16/page/hjalp-med-labbarna/

kommenterade 23 september 2016

Hur ska man göra för att importera sin F2-kod i labb F3 i kattis? Man kan bara ha en modul per fil, och det verkar bara gå att ladda upp en fil på kattis. Man kan ju bara klistra in koden från F2 i F3, men det står i labbeskrivningen att man ska importera.

kommenterade 23 september 2016

Det går att ladda upp flera filer till Kattis men jag tror inte det går att ladda upp en fil i taget utan allt som ska laddas upp måste markeras i en och samma fildialog. Jag hade F2 och F3 i helt olika repon så jag valde till slut att lägga en kopia av F2.hs i F3-foldern så jag kunde ladda upp filerna samtidigt.

kommenterade 23 september 2016

Jag kan inte se labb L1 på kattis? Jag kan se Uppvärmning, F2, F3 och L2 Men varken F1 eller L1 (men F1 har jag redan gjort).

kommenterade 23 september 2016

Labb L1 är samma problem som Uppvärmning/F1 :)

kommenterade 24 september 2016

Ok så man submittar till samma labb men väljer ett annat språk?

kommenterade 24 september 2016

Ja :)

kommenterade 25 september 2016

När kommer Laboration 3 upp? (L3)

kommenterade 29 september 2016

Jag frågar som Aleksandr, när kommer L3 upp?

kommenterade 29 september 2016

Apropå L2: Är det någon skillnad mellan att vara bekant med en person och att känna till personen?

Lärare kommenterade 29 september 2016

Måns: nej, det är samma sak.

Alexandr, Daniel: ska försöka se till att få L3 redo och lägga upp den senast imorgon!

kommenterade 29 september 2016

Hoj!

Jag försökte just pusha min labblösning till github men får då ett felmeddelande som lyder:
WARNING: REMOTE HOST IDENTIFICATION HAS CHANGED!

är detta relaterat till underhållet som annonseras på KTHs git-server?

Maintenance is scheduled on Thursday, September 29 at 16:01 +0200

Access to GitHub Enterprise and all git repositories will be unavailable.

Vill gärna skicka en pull request innan deadline men får inte till det!

Lärare kommenterade 29 september 2016

Felix: ja, de har gjort en uppdatering för att fixa ett säkerhetshål i Github Enterprise-versionen som används.  Detta innefattade tyvärr skapande av nya publika nycklar för servern, vilket innebär att din dator kommer bli misstänksam eftersom servern verkar ha fått en ny identitet.

Felmeddelandet du får bör även innehålla instruktioner om hur du gör för att tala om för din ssh-klient att detta identitetsbyte är förväntat, snarare än en hacker som försöker roffa åt sig dina labblösningar.

kommenterade 29 september 2016

Okej tack det löste sig =)

kommenterade 30 september 2016

Är det möjligt i Prolog att skriva den rekursiva Fibonaccifunktionen utan varken ifpilar eller red cuts, så att alla anrop till fib(N,F) bara returnerar en lösning, som dessutom är den korrekta?

kommenterade 30 september 2016

Jag vet inte vad en ifpil är men min fib är en enkel rekursiv version som bara ger ett svar (och eftersom fib bara har ett svar för varje N så ter sig väl detta naturligt)

Lärare kommenterade 30 september 2016

Måns: först en liten terminologi-kommentar: tänk på att Prolog arbetar med predikat snarare än funktioner, det är inte så att lösningar returneras -- de hittas.  Det är lätt att man tänker på Prolog-predikat som funktioner (jag gör samma sak), men det är bra att försöka komma bort från det tänket.

För att besvara din faktiska fråga: ja det går.  Eftersom det är en av labb-uppgifterna tänker jag inte skriva här hur man kan göra.  Om du inte redovisat L1 ännu kan du diskutera hur man kan göra det med handledaren på din redovisning.  Om du har redovisat L1, ta det med en handledare på ett labb-pass eller via Git.

kommenterade 30 september 2016

Jag har redovisat L1.

kommenterade 30 september 2016

Med ifpilar menar jag att du kan exempelvis skriva: integer(N) -> A is 1; A is 0. Så om integer(N) är sant sätts A till 1, annars sätts A till 0.

kommenterade 30 september 2016

ok bra , vi väntar med spänning.

En användare har tagit bort sin kommentar
Lärare kommenterade 30 september 2016

Alexandr, Daniel: nu är labb L3 upplagd, labb-kompendiet är uppdaterat.  Körning för att skapa git-repon pågår, så det kommer dyka upp om en liten stund.  Trevlig helg!

kommenterade 1 oktober 2016

Kan mängden konspiratörer i en konspiration vara tom?

Lärare kommenterade 3 oktober 2016

Måns: det ingår i uppgiften att resonera om den typen av frågor, så jag tänker inte ge ett svar här.  Om du kör fast i ditt resonerande, kontakta labb-asse på labb-pass eller via Git.

En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 11 oktober 2016

När kommer S-labbarna att läggas upp?

Lärare kommenterade 12 oktober 2016

Henrik: Jag ska se till att polera färdigt dem så att de dyker upp i början på nästa vecka så att de av er som vill jobba i förväg med dem under tenta-perioden har möjlighet att göra så.

kommenterade 12 oktober 2016

Ok, tack!

En användare har tagit bort sin kommentar
Lärare kommenterade 12 oktober 2016

Johan: ja, din (1) säger såvitt jag kan se samma sak som den citerade texten.  Som det står därnäst i uppgiften ska du vid redovisning även kunna förklara varför det är så.  Ta gärna bort din kommentar, eftersom övningen i översättning från halv-formell beskrivning i naturligt språk till logiska formler är en del av labb-uppgiften.

kommenterade 17 oktober 2016

När laddar ni upp S-labbarna?

Lärare kommenterade 17 oktober 2016

Emil: se några kommentarer högre upp!

kommenterade 18 oktober 2016

hej

Skall dem betygshöjande laborationerna redovisas efter att alla obligatoriska laborationerna är redovisade? vi har nämligen lämnat in F3 för ganska länge sedan men inte fått någon redovisningstid för denna.

En användare har tagit bort sin kommentar
En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 26 oktober 2016

I S1, hur är det med tomma strängar? Ska dessa matchas?

Lärare kommenterade 27 oktober 2016

Johan: det varierar väl från deluppgift till deluppgift.  På varje deluppgift tror jag det ska gå att resonera sig fram till huruvida tomma strängar ska matchas eller inte från specen -- tänk på att "för alla"-kvantifiering (har ni pratat om det i logiken ännu?) alltid är sann över tomma mängden, t.ex. är påståendet "alla gånger som en katt har vunnit Nobelpriset den kommit till middagen utklädd till hund" sant.

En användare har tagit bort sin kommentar
En användare har tagit bort sin kommentar
En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 2 november 2016

Jag väntar på svar på den issue för S1 som jag la upp på GitHub i förrgår.

kommenterade 9 november 2016

Måste man inkludera Whitespace och kommentarer i den formella grammatik som man ska konstruera i labb S2? Eller förutsätts det att parsern sköter det själv i syntaxanalysen?

kommenterade 9 november 2016

Måns, tips: skriv grammatiken för det som lexikala grejsimojsen spottar ut och inte råa strängar, då slipper man bry sig om sånt i parsern och gör arbetet lättare.

Lärare kommenterade 10 november 2016

Måns: för att utveckla lite på Johans svar: det vanligaste är att whitespace och kommentarer hanteras i det lexikala analys-steget, och då kommer de inte finnas med i grammatiken.  Själva parsern som skrivs ska sedan vara en direkt representation av grammatiken -- med andra ord: om något är med i parsern som  inte finns med i grammatiken, eller tvärtom, så är det något som är fel.

En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 10 november 2016

Error information

Rapporterat radnummer i syntaxfelsmeddelande för lågt.

Hints about test file

Sample input 11


Fast Sample input 11 har ju inga syntaxfel (och mitt program kör det felfritt)

Kattis ID: 1505599
kommenterade 10 november 2016

En fråga: är det tänkt att detta är en labb som man kan göra i Python3?

kommenterade 10 november 2016

Det står i labbeskrivningen att du kan välja fritt bland de språk som Kattis stödjer.

kommenterade 10 november 2016

Jo, jag har förstått det. Frågan är ifall det är möjligt att göra det i Python 3 och kunna ta 2*10^5 instruktioner på 10 sekunder.

kommenterade 10 november 2016

tips om du gör det i python - glöm inte höja recursion limit. Du kommer ha nytta av detta tips ,tro mig

kommenterade 10 november 2016

Johan, vet du om det finns något specifikt test för det? Jag är fast på test 37 (rekursionen) och använder Python 3. Är det ert senare test i så fall?

kommenterade 11 november 2016

@Alexandr Försöker klara mig undan att höja recursion limit (det känns liksom som fel väg att gå… men det kanske är så jag ändå borde göra)

kommenterade 12 november 2016

Jonas, jag vet ej  om det är oundvikligt att klara sig utan att höja recursion limit, men jag tror att det just är det testet  som innebär att du kommer får ganska stor stack: "djupt nästlade REP kommandon" .  eller liknande beskrivning

Lärare kommenterade 12 november 2016

Hej, ska försöka svara på alla frågorna i en kommentar:

Johan S, angående sample input: du har rätt, feedback från Kattis är fel där, tack!  Jag ska fixa det nästa vecka, men tills vidare kan du själv räkna ut genom att kolla vilket testfall du failade på: de 11 första testfallen är sample-fallen i ordning. Den submission du länkade till failade på testfall 10, vilket alltså är sample input 10.

Angående Python: ja, tidsgränsen är generöst tilltagen och det ska inte vara några problem ur den aspekten att lösa det i Python 3 (får man Time Limit-problem så beror det på att man gjort något fel/konstigt).  Däremot kommer du, som Alexandr säger, behöva använda sys.setrecursionlimit för att justera maximalt rekursionsdjup.  (Alternativet är att simulera rekursionen iterativt med en stack, men jag avråder från att man går den vägen.)

kommenterade 12 november 2016

@Alexandr Ja, jag höjde den till slut, tack för tipset! Funderade ett kort tag på att implementera en annan typ av parser men det står specifikt att uppgiften ska göras med rekursiv medåkning och då går det ju inte att undvika rekursion (och Python har ingen tail call optimization).

Förresten, jag såg att du hade en riktigt bra tid på Kattis! Är den tiden med lexer, parser och syntaxträd? Jag fick inte i närheten av samma tid så jag har klurat en stund på hur jag skulle kunna göra min implementation snabbare. Har du något tips?

kommenterade 12 november 2016

(Med det sagt så använde jag stack för exekveringssteget men fastnade sen på rekursionen i parsningssteget)

kommenterade 12 november 2016

För loopar utan avslutande citationstecken, var ligger felet?
Så t ex

1. REP "
2. FORW 1.
3.
Ligger felet där REP börjar (1), sista raden med kommandon (2) eller sista raden där vi letar efter tokens (3)?

En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 12 november 2016

JOnas

vi använder oss av lexer , parser och syntaxträd. vi har inte lagt några funderingar kring  huruvida den skulle vara snabb eller inte så jag har inga förslag i den delen, det ända vi ville var att få programkoden att fungera.

kommenterade 12 november 2016
Om filen tar slut mitt i ett kommando
% så anses felet ligga på sista raden
   % i filen där det förekom någon kod

sista raden - om detta var alla instruktionerna som var givna
(men felet ligger egentligen på rad 1 eftersom du inte har något nummer efter REP , den hittar token REP på rad 1 , sedan förväntas token "Nummer" men hittar token CITAT på rad 1, )
1. REP "
2. FORW 1.
3.

kommenterade 12 november 2016

@Alexandr Tack! Får fundera på/testa mig fram till vad det är som gör att min lösning är så långsam.

kommenterade 13 november 2016

"Däremot kommer du, som Alexandr säger, behöva använda sys.setrecursionlimit för att justera maximalt rekursionsdjup.  (Alternativet är att simulera rekursionen iterativt med en stack, men jag avråder från att man går den vägen.)"

Behöver man göra något liknande i Java? För jag fastnar också på test 37.

Lärare kommenterade 14 november 2016

Emil: nej, motsvarigheten finns inte i Java.  Där begränsas stackdjupet bara av flaggan "-Xss64m" som Java körs med i Kattis, vilket ska vara mer än tillräckligt (och om det inte är tillräckligt kommer er lösning antagligen krascha med Memory Limit Exceeded).

kommenterade 15 november 2016

Får Compile Error: "unmappable character for encoding UTF-8 " När jag ska starta testet på kattis. Detta beror på mina kommentarer som är på svenska då åäö förekommer. Detta har aldrig varit något problem på tidigare labbar. Kommer jag behöva kommentera om till engelska eller kan ni hantera charseten? :)

kommenterade 15 november 2016

@Andreas Nu är jag inte handledare men finns det någon anledning till att du inte bara kodar om textfilerna som utf-8 istället för att ändra kommentarerna? Ingen dold kritik utan bara intresserad.

kommenterade 15 november 2016

@Andreas Det ser ut som Kattis alltid använder --encoding utf-8 för java. Kanske du tidigare sparat filer i utf-8 utan att tänka på det?

Lärare kommenterade 15 november 2016

Andreas: som Jonas säger så kan du använda åäö men använd utf-8-kodning.  Du kan antagligen reproducera felmeddelandet från Kattis om du kompilerar lokalt med flaggan "-encoding UTF-8" till javac.  Se https://open.kattis.com/help/java

kommenterade 15 november 2016

@Jonas, jag kodade allt i eclipse och aldrig lagt något intresse i vilken encoding den har som standard, har ju fungerat tidigare :P. Va Cp1252 som standard tydligen. Problemet är i alla fall löst nu, tack för hjälpen!

kommenterade 15 november 2016

Hej, finns det nån tidsplan för när resterande labbar anländer?

Lärare kommenterade 16 november 2016

Johan: ja, jag håller på och pillar med dem, hoppas bli klar och få upp dem (allihop) innan den här veckan är slut.

kommenterade 17 november 2016

Hej vi får run time error- Uncaught exception på testfall 1 trots att vi klarar den manuellt. Vad kan detta bero på?

kommenterade 17 november 2016

Kattis id: 1522000 förresten

Lärare kommenterade 17 november 2016

Denny: det betyder antagligen att ni inte provkör på samma sätt som Kattis.  Har ni provat att spara ner testfallet i en fil och omdirigerat filen till System.in, dvs kört något i stil med:

java Main < test1.in

kommenterade 17 november 2016

Ja vi har gjort exakt så! Det är det som är skumt

Lärare kommenterade 17 november 2016

Denny: om ni skapat testfilen genom att copy-pasta indata kan någon modifiering ha skett där (t.ex. kanske radbrytningarna konverterats till windows-radbrytningar, och er lösning kanske av någon anledning inte funkar med linux-radbrytningar).  Har ni provat att ladda hem exempel-testfilerna direkt från Kattis (via den här länken: https://kth.kattis.com/problems/kth.progp.s2/file/statement/samples.zip )?

En användare har tagit bort sin kommentar
En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 17 november 2016

Hej! Vi har fastnat på testfall 38, vi får att vårt program ger ett syntaxfel trots att Leona programmet är korrekt. Vi har själva testat skriva testfall med djupt nästlade rep-satser och vårt program klarar av dem manuellt. Några tips på hur vi ska gå vidare?
Kattis id: 1522651

kommenterade 17 november 2016

Testa olika former av nästlade REP satser, med och utan citationstecken och sånt. Ni kommer att hitta kombinationen till slut.

kommenterade 17 november 2016

Ja det är precis så vi har gjort men vi lyckas tyvärr inte hitta någon kombination som failar.

kommenterade 17 november 2016

Prova att sätta in kommentarer på massa ställen.

kommenterade 17 november 2016

Tack! Det löste sig, problemet var med kommentarerna.

kommenterade 17 november 2016

Jag får Time Limit Exceeded på testfall 38 (submission 1523810). Har jag gjort något fel i min algoritm, eller är det så att den är så pass ineffektiv att den ändå lyckas komma över tidsgränsen?

kommenterade 17 november 2016

Jag vet ju inte hur din algo ser ut men jag kan säga att jag hade två ställen med kvadratisk komplexitet. Fundera över valet av datastrukturer (kanske .pop() är O(n)?) och algon så ser du nog problemet.

Lärare kommenterade 18 november 2016

Måns: antagligen är det något i din algoritm/kod som gör att den tar kvadratisk tid.  Vanliga fällor att kolla efter är om stora objekt kopieras många gånger.  Till exempel, om du går framåt i listan med tokens genom att konstruera en ny lista som är alla tokens utom det första, så kommer varje sådant steg ta linjär tid, och hela algoritmen ta kvadratisk tid.

kommenterade 18 november 2016

Lab S2: Ska upprepade kommandon som genererar linjer i samma riktning mata ut en sammanhängande linje eller som två linjesegment?

D.v.s. ska t.ex. detta program generera en eller två rader utdata?:

DOWN. FORW 1. FORW 1.

En användare har tagit bort sin kommentar
En användare har tagit bort sin kommentar
En användare har tagit bort sin kommentar
En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 19 november 2016

Glöm inte att lägga till labbarna på kattis sidan


https://kth.kattis.com/courses/DD1361/progp16/problems

En användare har tagit bort sin kommentar
En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 25 november 2016

Exakt hur långt är ett kortnummer och sifferkod? Ska de kunna vara arbiträrt långa?

En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 29 november 2016

På labb S2, testfall 39, får vi Memory Limit Exceeded. Ledtråden säger att man ska få time limit exceeded om man gjort fel, allt vi har försökt med har bar slutat i samma fel på samma fall. Kattis: 1550707

Lärare kommenterade 29 november 2016

Jonathan: Ledtråden borde också säg att man lika gärna kan få Memory Limit som Time Limit om man gjort fel och inte separerat parsningen från exekveringen.  Tips: om ni parsar ett program i stil med DOWN. REP "10000 FORW 1. LEFT 1." ska ni inte få ut ett parse-träd som innehåller tusentals noder (om ni gör det beror det förmodligen på att ni har "vecklat ut" REP-instruktionen i parsningen, dvs väsentligen exekverat programmet).

kommenterade 4 december 2016

Sitter fast lite på S2 testfall 49 på Kattis (submission 1564313); "Ett slump-genererat program på 548 bytes, med 1 syntaxfel" och får felet "Rapporterat radnummer i syntaxfelsmeddelande för lågt.". Har försökt att fundera ut en massa möjliga sätt som syntax kan vara felaktig (saknade/inkorrekta parametrar, whitespace mitt i tokens etc) men lyckas inte reproducera något fall där jag får lägre rapporterat radnummer än vad som borde fås. Har ni något tips? Det är inte helt lätt att hitta vad det skulle kunna vara i och med att informationen om felet och indata är så ospecifik, till skillnad mot utveckling i verkligheten då man i stort sett alltid har tillgång till den indata som ens program misslyckades med.

kommenterade 5 december 2016

När är sista dagen/datum att lämna in betygs höjande labbar? innan man måste vänta till labbveckan för att redovisa.

kommenterade 5 december 2016

I labb Inet ska banken kunna byta välkomstmeddelande utan att behöva starta om server eller klient. Men behöver de ha något admingränssnitt till servern för att kunna göra det eller kan de få redigera databasen där meddelandet ligger direkt?

kommenterade 7 december 2016

Vi har fastnat på S2 testfall 45, vi får syntaxfel och allt som står är att testfilen är slumpad på 4370 bytes, men inget vi har gjort har kunnat återskapa felet. Kattis: 1572558

kommenterade 12 december 2016

Vi lämnade in Inet-labben tisdag den 6/12 (innan deadline) och fick vår Pull request godkänd och inväntar granskning, men vi har fortfarande inte fått något svar från någon assistent. Mitt Git-ID: felixed

kommenterade 12 december 2016

Samma här

Lärare kommenterade 13 december 2016

Felix, Rasmus: det har varit lite backlog med inlämningar och redovisningar, men den håller långsamt på att betas av.

kommenterade 14 december 2016

Är det någon som fått igenom X1 som pull request? Jag tycker jag gör allt rätt men det fungerar inte:

Jag får dels felet "Rapporten har ogiltig typ text/x-pascal, måste vara ren text-fil, eller PDF." (men när jag kör `file` lokalt så får jag resultatet report.md: UTF-8 Unicode text).

Dels får jag felet "Kattis-ID:n får bara bestå av siffror 0-9, "Report:" ej giltigt"

Taggade en issue med @progp16/progp16-talk men fick inget svar där så skriver här istället.

--- Min pull request-beskrivning:

Fixes #1

Kattis: 1577908 1577909 1577910 1577911 1577913 1577915

Report: X1/report.md

Students: @nockert

kommenterade 16 december 2016

Får Runtime Error på testfall 50 står även att det är p.g.a. TypeError. Skulle det kunna bero på att rekursionen går för långt och ger exception? När jag ökar recursionlimit så får jag fel p.g.a. overflow

kommenterade 9 januari 2017

Jag lämnade in både L2- och S2-labben den 19/12 och fick min Pull request godkänd och inväntar granskning av labbhandledare, men har fortfarande inte fått något svar från någon assistent och är bara idag och ett tillfälle kvar att redovisa. Git-ID: onegard

En användare har tagit bort sin kommentar
Lärare kommenterade 10 januari 2017

Alexandra: du kommer nog hinna få redovisa på passet nästa vecka.

En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 10 januari 2017

Hej, visst är det så att man kan redovisa betygshöjande labbar under labbveckan i juni?

kommenterade 15 januari 2017

Hej finns det möjligt att få hjälp imorgon (16/1) på labbpasset? Elelr är det bara för redovisning?

kommenterade 24 januari 2017

"Under våren: Det kommer under vårterminen finnas kompletteringstillfällen för redovisning av obligatoriska labbar" När kommer nästa kompletteringstillfälle?

Lärare kommenterade 26 januari 2017

Henrik: jag kommer planera detta när tentan är färdigrättad, men preliminärt så lutar jag åt att inte ha schemalagda tillfällen, utan att ni helt enkelt lämnar in på git som vanligt när ni vill redovisa och att vi kontinuerligt betar av inlämningar därifrån.

kommenterade 1 mars 2017

"Sista datum för att skicka in lösningar på betygshöjande labbar kommer att vara någon gång i början på maj (exakt datum tillkännages under våren)". När är det exakta datumet?

Mvh,

Henrik

Lärare kommenterade 23 mars 2017

Henrik: Jag har uppdaterat sidan nu, 15 maj blir det (så snarare mitten än början på maj).  Se även https://www.kth.se/social/course/DD1361/post/redovisningar-under-varen-se-httpswww/

kommenterade 22 april 2017

Hej,

Jag och min labbpartner har problem med testfall nr 40 på kattis. Vi har kollat igenom vår algoritm men hittar inte vad det är som inte funkar. Skulle vi kunna få lite information om testfallet eller råd baserat på vår struktur? Kattis ID: https://kth.kattis.com/submissions/1818650

tack på förhand

// Carl & Lars

kommenterade 3 maj 2017

Hej.

Jag och min labbpartners kod strular vid testfall 45.

Hinten: "Ett slump-genererat program på 4370 bytes, utan syntaxfel".

Error meddelande: "Syntaxfelsmeddelande skrevs ut trots att Leonardo-programmet inte innehöll några syntaxfel."

Vi vet inte hur vi ska lista ut var felet finns i vår kod, eftersom det kan vara vilket av alla olika anledningar som det skrivs ut ett syntaxfel. Kan man få en bättre hint på vad för typ av problem detta orsakas av eller råd på vilken struktur som kan vara problemet?

 
Januari 2017
under HT 2016 progp16

Per Austrin skapade sidan 20 juni 2016

Lärare Per Austrin ändrade rättigheterna 20 juni 2016

Kan därmed läsas av lärare och ändras av lärare.

Lärare Per Austrin ändrade rättigheterna 22 augusti 2016

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
kommenterade 3 oktober 2016

Jag undrar om KS:arna hur lång tid är skrivtiden? just nu är det bokatr 8-10 är det två timmar skrivtid eller är det bara en timme? 

När börjar kamraträttningen? 

Tack på förhand.

kommenterade 4 oktober 2016

Mona: https://www.kth.se/social/course/DD1361/subgroup/ht-2016-progp16/page/kontrollskrivningarna/

kommenterade 29 oktober 2016

Hej! Vet ni vilket datum tentan kommer att vara på än?

En användare har tagit bort sin kommentar
En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 28 november 2016

När ungefär beräknas resultatet från KS i syntax vara klar?

Lärare kommenterade 29 november 2016

Alexandr: Gissningsvis nästa vecka.

kommenterade 2 december 2016

Hej, Är det någon kamraträttning efter tentan(den som är i januari)?

Lärare kommenterade 8 december 2016

Abdel: nej, det är ingen kamraträttning efter tentan.

En användare har tagit bort sin kommentar
En användare har tagit bort sin kommentar
En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 14 december 2016

Om man failar tentan, måste man gå om kursen då? Måste man då i så fall göra om laborationerna för de kursmoment som man redan klarat?

Lärare kommenterade 15 december 2016

Måns: om man blir klar med alla laborationerna och färdig med LAB-momentet i kursen, så att man får de 4.5 hp, så har man dessa "för alltid", och kommer bara behöva göra om tentan nästa läsår.

Om man inte är klar med alla labbar utan har någon labb kvar, så kan jag inte garantera något om hur det kommer vara nästa läsår.  Det kan vara så att de labbar man gjort i år räknas även nästa år och man bara behöver göra återstående (så har det varit de senaste åren), men det kan också vara så att något ändrats och man behöver göra en ny uppsättning labbar.

Ungefär detsamma gäller med tenta-delarna - om man är klar med en av dem, t.ex. funkprog-delen, i år, så kan det vara så att detta förs över till nästa kursomgång och man inte behöver skriva om den (så har det varit de senaste åren), men det finns ingen garanti för detta.

kommenterade 5 januari 2017

Hej

Jag hade anmält mig till tentan men nu verkar min anmälan ha försvunnit!!! :( 

Är det en bugg??? 

kommenterade 6 januari 2017

@Mona Det hade blivit något fel i systemet vet jag, så maila service@csc.kth.se så kanske de kan hjälpa dig! Jag kunde inte ens registrera mig, men de ordnade det. Mvh Niklas

kommenterade 6 januari 2017

Tack, har mejlat dem. De borde åtminstone skicka tentamensplacering snart tänker jag.

kommenterade 15 januari 2017

Hej!

När får man in labbpoängen på resultatsidan på KTH social? Jag har gjort alla obligatoriska labbar.

 
December 2016
under HT 2016 progp16

Per Austrin skapade sidan 20 juni 2016

Lärare Per Austrin ändrade rättigheterna 20 juni 2016

Kan därmed läsas av lärare och ändras av lärare.

Lärare Per Austrin ändrade rättigheterna 23 augusti 2016

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
kommenterade 5 september 2016

Jag kommer inte åt presentationerna. . .
Det kommer upp en ny sida när länken slides klickas och så ser man att den laddar PDF:n. Man ser att den laddat drygt en femtedel sen stannar den utan att göra något vidare.

Lärare kommenterade 5 september 2016

Hej Leif!  Gäller det alla eller bara några specifika?  Jag har för mig att det kan vara lite trassel med detta beroende på vilken webb-läsare man använder.  Prova att spara ned PDF:en på disk och öppna med en PDF-läsare, det ska alltid fungera.

kommenterade 5 september 2016

Tusen tack!
(Jag bytte från Chrome till safari, så gick det.)

kommenterade 31 oktober 2016

När kommer föreläsningsanteckningar för syntaxanalysen? Vore bra om de lades upp samma dag som föreläsningen hölls.

Lärare kommenterade 31 oktober 2016

Axel: upplagda nu!

kommenterade 31 oktober 2016

Strålande!

kommenterade 3 november 2016

Kan sliderna läggas upp någon dag eller någon timma innan föreläsningen? Ibland vill man gå tillbaka i sliderna under föreläsningen om man har missat något.

Lärare kommenterade 3 november 2016

Adel: ska försöka fixa ordna det till de kommande föreläsningarna.  Slides för dagens föreläsning är i alla fall upplagda nu.

kommenterade 10 november 2016

I slides för syntax 3 andra exemplet om rekursiv medåkning skriver du

char next = peekChar();
   if (c == ’p’)

Det borde vara

char next = peekChar();
   if (next == ’p’)

Om jag förstår det rätt.

Lärare kommenterade 14 november 2016

Axel: fixat nu, tack!

kommenterade 2 december 2016

Hej,

Får vi slider eller anteckningar från Inet föreläsning den 1 December?

Lärare kommenterade 8 december 2016

Adel: nej, såvitt jag förstod på Alexander gick han bara igenom frågor om labben på den föreläsningen, och det finns inga slides eller anteckningar.

 
Augusti 2016
under HT 2016 progp16

Per Austrin skapade sidan 20 juni 2016

Lärare Per Austrin ändrade rättigheterna 20 juni 2016

Kan därmed läsas av lärare och ändras av lärare.

Lärare Per Austrin ändrade rättigheterna 22 augusti 2016

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
kommenterade 23 augusti 2016

Hej, under registrering här ovan står det både progp15 och progp16. Den senare länken (progp16) leder till 404 och på Kattis hittar jag endast progp15. Ska man registrera sig på den?

Lärare kommenterade 23 augusti 2016

Hej Thony, det ska vara progp16.  Jag har fixat felet på sidan, och nu finns progp16 på Kattis som man kan registrera sig på.  Tack för felrapporten!

kommenterade 23 augusti 2016

Vilken upplaga av Haskell-boken kommer att anvandas?

Lärare kommenterade 24 augusti 2016

Just i år, just i september kommer en ny upplaga som vi inte vet någonting om. Det ni behöver för att klara labbarna och tentan täcks av Hutton 1st edition. När vi vet mer om 2nd edition så berättar vi det på kurssidan.

 
Juni 2016
under HT 2016 progp16

Per Austrin skapade sidan 20 juni 2016

Lärare Per Austrin ändrade rättigheterna 20 juni 2016

Kan därmed läsas av lärare och ändras av lärare.

Lärare Per Austrin ändrade rättigheterna 22 augusti 2016

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
 
under HT 2016 progp16

Per Austrin skapade sidan 20 juni 2016

Lärare Per Austrin ändrade rättigheterna 20 juni 2016

Kan därmed läsas av lärare och ändras av lärare.

Lärare Per Austrin ändrade rättigheterna 22 augusti 2016

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
 
under HT 2016 progp16

Per Austrin skapade sidan 20 juni 2016

Lärare Per Austrin ändrade rättigheterna 20 juni 2016

Kan därmed läsas av lärare och ändras av lärare.

Lärare Per Austrin ändrade rättigheterna 23 mars 2017

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
 
under HT 2016 progp16

Per Austrin skapade sidan 20 juni 2016

Lärare Per Austrin ändrade rättigheterna 20 juni 2016

Kan därmed läsas av lärare och ändras av lärare.

Lärare Per Austrin ändrade rättigheterna 16 september 2016

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
 
under HT 2016 progp16

Per Austrin skapade sidan 20 juni 2016

Lärare Per Austrin ändrade rättigheterna 20 juni 2016

Kan därmed läsas av lärare och ändras av lärare.

Lärare Per Austrin ändrade rättigheterna 23 augusti 2016

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
 
Feedback Nyheter