Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Nyhetsflöde

Logga in till din kurswebb

Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.

I Nyhetsflödet hittar du uppdateringar på sidor, schema och inlägg från lärare (när de även behöver nå tidigare registrerade studenter).

Maj 2016
under
VT 2016 mdid16
Schemahandläggare skapade händelsen 26 februari 2016
Assistent Hanna Hasselqvist Kis redigerade 26 februari 2016

G-E53

Assistent Hanna Hasselqvist Kis redigerade 26 februari 2016

Övning 6 Presentations

Schemahandläggare tog bort händelsen 13 maj 2016

Schemahandläggare återställde händelsen ifrån papperskorgen. 13 maj 2016

Schemahandläggare redigerade 17 maj 2016

E31, E32

 
under
VT 2016 mdid16
Schemahandläggare skapade händelsen 26 augusti 2015

ändrade rättigheterna 3 november 2015

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare tog bort händelsen 13 november 2015
Schemahandläggare redigerade 7 december 2015

SeminariumRedovisning

Tiorsdag 23 februari19 maj 2016 kl 103:00 - 126:00

Q11, Q13D1

SeminariumRedovisning

Schemahandläggare redigerade 14 december 2015

Torsdag 1926 maj 2016 kl 1309:00 - 162:00

Lärare Eva Sjuve redigerade 27 januari 2016

Redovisning Design contest

Schemahandläggare tog bort händelsen 13 maj 2016

Schemahandläggare återställde händelsen ifrån papperskorgen. 13 maj 2016

 
under
VT 2016 mdid16
Schemahandläggare skapade händelsen 7 december 2015
Lärare Eva Sjuve redigerade 27 januari 2016

Övning 6 Presentations

Lärare Eva Sjuve redigerade 28 januari 2016

F-E51, G-E53.

Schemahandläggare redigerade 26 februari 2016

E51, E53

Assistent Hanna Hasselqvist Kis redigerade 26 februari 2016

F-E51, G-E53.

Schemahandläggare tog bort händelsen 13 maj 2016

Schemahandläggare återställde händelsen ifrån papperskorgen. 13 maj 2016

 
under
VT 2016 mdid16
Schemahandläggare skapade händelsen 7 december 2015
Lärare Eva Sjuve redigerade 27 januari 2016

Övning 6 Presentations

Lärare Eva Sjuve redigerade 28 januari 2016

C-D32, D-D34, E-D35.

Schemahandläggare tog bort händelsen 13 maj 2016

Schemahandläggare återställde händelsen ifrån papperskorgen. 13 maj 2016

 
under
VT 2016 mdid16
Schemahandläggare skapade händelsen 7 december 2015
Lärare Eva Sjuve redigerade 27 januari 2016

Övning 6 Presentations

Lärare Eva Sjuve redigerade 28 januari 2016

A-E51, B-E52.

Schemahandläggare tog bort händelsen 13 maj 2016

Schemahandläggare återställde händelsen ifrån papperskorgen. 13 maj 2016

 
Mars 2016
under
VT 2016 mdid16
Schemahandläggare skapade händelsen 26 augusti 2015

ändrade rättigheterna 3 november 2015

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare tog bort händelsen 13 november 2015
Schemahandläggare redigerade 7 december 2015

Torsdag 10 mars 2016 kl 108:00 - 102:00

D32, D331

Schemahandläggare redigerade 7 december 2015

ÖvFöreläsning

ÖvFöreläsning

Lärare Eva Sjuve redigerade 27 januari 2016

Föreläsning 5

Lärare Eva Sjuve redigerade 27 januari 2016

Föreläsning av Ylva Ferneaus.

Lärare Eva Sjuve redigerade 28 januari 2016

Föreläsning avmed Lektor Ylva Ferneaus.

Lärare Eva Sjuve redigerade 4 mars 2016

Föreläsning med Lektor Ylva Ferneaus. Läs: 4th Edition: Chapter 2: Understanding and Conceptualizing Interaction, p.36-64 & Chapter 9: The Process of Interaction Design,p.319-349. 2nd edition:Chapter 2: Understanding and Conceptualizing Interaction, p.36-71 & Chapter 6,p.165-197 ALSO, two papers in the literature page, "Expanding on Wabi-Sabi as a Design Resource in HCI" och "From Patchwork to Appliqué: Reflections from an Interaction Design Remake"

Assistent kommenterade 9 mars 2016

Hej alla!

Här kommer lite extra info inför föreläsningen imorgon:

Som ni ser i schemat ovan har jag angett kapitel 2 & 9 i boken som rekommenderad förberedelse, dock inte för att jag kommer repetera det som står i dessa kapitel utan för att jag kommer prata om metodik för interaktionsdesign utifrån olika sätt att tänka kring interaktion och designprocesser (temana för kaptitlena). Det blir alltså lite meta-diskussion på föreläsningen, med några exempel. 

Dessutom kommer jag översiktligt presentera min egen forskning i fältet, med fokus på två nyliga projekt (se artiklarna som Eva lagt upp):
- den ena är skriven tillsammans med Vasiliki, som vissa av er har som övningsledare (!), och som tar ett lite mer filosofiskt grepp kring design av interaktiva prylar och system i stort
- den andra artikeln är skriven tillsammans med en student och är baserat på hennes exjobb som gjordes här på skolan förra våren

Dessa behöver ni inte läsa, men kika gärna om ni är intresserade av hur forskningsartiklar i fältet och framtida exjobb kan se ut! :)

Vi ses imorgon!

 
Februari 2016
under
VT 2016 mdid16
Schemahandläggare skapade händelsen 7 december 2015
Lärare Eva Sjuve redigerade 27 januari 2016

Föreläsning 11

Lärare Eva Sjuve redigerade 27 januari 2016

Föreläsning 11 User Centered

Föreläsning med Gulan

Lärare Eva Sjuve redigerade 28 januari 2016

Föreläsning med GulanProf. Jan Gulliksen.

Schemahandläggare redigerade 12 februari 2016

Torisdag 128 april 2016 kl 108:00 - 120:00

FD1

Lärare Eva Sjuve redigerade 1 april 2016

Föreläsning med Prof. Jan Gulliksen. In 2nd Edition read Chapter 6, p. 165-199, Chapter 9, p.279-388

 
Januari 2016
Schemahandläggare skapade händelsen 7 december 2015
Schemahandläggare redigerade 15 december 2015

TorOnsdag 76 april 2016 kl 1508:00 - 170:00

EQ1

Schemahandläggare redigerade 12 januari 2016

Onsdag 6 april 2016 kl 108:00 - 102:00

Lärare Eva Sjuve redigerade 27 januari 2016

Föreläsning 9

Lärare Eva Sjuve redigerade 27 januari 2016

Föreläsning 9 Guest lecture David Cuartilles

Guest lecture. I am very pleased to have David Cuartielles here to give a talk, one of the co-founders of the open source platform Arduino . David is an engineer and interaction designer, who in 2005 David co-created the Open Hardware platform Arduino, which has become a leading platform for DIY electronics and which earned the team an Honorary Mention at the Ars Electronica Digital Community Prix 2006. He also started the Fabrication Lab FBRKN at STPLN in Malmö, as well as doing academic research at Malmö University and at Arduino Verkstad based in Malmö. He has been working with interactivity, robots for children to help enable and understanding electronics, since the 90s. Be sure to come to this lecture!!

Lärare Eva Sjuve redigerade 28 januari 2016

Guest lecture. I am very pleased to have David Cuartielles here to give a talk, one of the co-founders of the open source platform Arduino . David is an engineer and interaction designer, who in 2005 David co-created the Open Hardware platform Arduino, which has become a leading platform for DIY electronics and which earned the team an Honorary Mention at the Ars Electronica Digital Community Prix 2006. He also started the Fabrication Lab FBRKN at STPLN in Malmö, as well as doing academic research at Malmö University and doing research with his team at Arduino Verkstad based in Malmö. He has been working with interactivity, robots for children to help enable and understanding electronics, since the 90s. Be sure to come to this lecture!!

 
December 2015
under
VT 2016 mdid16
Schemahandläggare skapade händelsen 26 augusti 2015

ändrade rättigheterna 3 november 2015

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare tog bort händelsen 13 november 2015
Schemahandläggare tog bort händelsen 8 december 2015
Schemahandläggare redigerade 15 december 2015

Tiorsdag 168 februari 2016 kl 153:00 - 175:00

Q115, Q17, Q133

Schemahandläggare återställde händelsen ifrån papperskorgen. 15 december 2015

Lärare Eva Sjuve redigerade 27 januari 2016

Övning 1 Field Studies

Field Studies. Read Chapter 7, Data gathering. p. 226-274, Chapter 8, Data analysis. p.275-318, Chapter 10. Identifying needs establishing requirements. p. 350-384. Interaction Design: Beyond Human Computer Interaction, by Preece, Jenny; Sharp, Helen ; Rogers, Yvonne, 4th edition, Wiley 2015

Lärare Eva Sjuve redigerade 28 januari 2016

E-Q15, F-Q17, G-Q33. Field Studies. Read Chapter 7, Data gathering. p. 226-274, Chapter 8, Data analysis. p.275-318, Chapter 10. Identifying needs establishing requirements. p. 350-384. Interaction Design: Beyond Human Computer Interaction, by Preece, Jenny; Sharp, Helen ; Rogers, Yvonne, 4th edition, Wiley 2015

Lärare Eva Sjuve redigerade 19 februari 2016

E-Q15, F-Q17, G-Q33. Field Studies. Read Chapter 7, Data gathering. p. 226-274, Chapter 8, Data analysis. p.275-318, Chapter 10. Identifying needs establishing requirements. p. 350-384. Interaction Design: Beyond Human Computer Interaction, by Preece, Jenny; Sharp, Helen ; Rogers, Yvonne, 4th edition, Wiley 2015. For 2:nd edition Rad Chapter 7, p. 201-222 and Chapter 13 p.389-407. See also texts in literature list for more on surveys and questionnaires, https://www.kth.se/social/course/DH1620/page/kurslitteratur-44/

 
under
VT 2016 mdid16
Schemahandläggare skapade händelsen 26 augusti 2015

ändrade rättigheterna 3 november 2015

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare tog bort händelsen 13 november 2015
Schemahandläggare redigerade 7 december 2015

Q1, Q11, Q13, Q15

Schemahandläggare redigerade 7 december 2015

Q1, Q11, Q13, Q15

Schemahandläggare tog bort händelsen 15 december 2015
Schemahandläggare redigerade 15 december 2015

Tisdag 16 februari 2016 kl 135:00 - 157:00

Q15, Q17

Schemahandläggare återställde händelsen ifrån papperskorgen. 15 december 2015

Lärare Eva Sjuve redigerade 27 januari 2016

Övning 1 Field Studies

Field Studies. Read Chapter 7, Data gathering. p. 226-274, Chapter 8, Data analysis. p.275-318, Chapter 10. Identifying needs establishing requirements. p. 350-384. Interaction Design: Beyond Human Computer Interaction, by Preece, Jenny; Sharp, Helen ; Rogers, Yvonne, 4th edition, Wiley 2015

Lärare Eva Sjuve redigerade 28 januari 2016

C-Q15, D-Q17. Field Studies. Read Chapter 7, Data gathering. p. 226-274, Chapter 8, Data analysis. p.275-318, Chapter 10. Identifying needs establishing requirements. p. 350-384. Interaction Design: Beyond Human Computer Interaction, by Preece, Jenny; Sharp, Helen ; Rogers, Yvonne, 4th edition, Wiley 2015

Lärare Eva Sjuve redigerade 19 februari 2016

C-Q15, D-Q17. Field Studies. Read Chapter 7, Data gathering. p. 226-274, Chapter 8, Data analysis. p.275-318, Chapter 10. Identifying needs establishing requirements. p. 350-384. Interaction Design: Beyond Human Computer Interaction, by Preece, Jenny; Sharp, Helen ; Rogers, Yvonne, 4th edition, Wiley 2015. For 2:nd edition Rad Chapter 7, p. 201-222 and Chapter 13 p.389-407. See also texts in literature list for more on surveys and questionnaires, https://www.kth.se/social/course/DH1620/page/kurslitteratur-44/