vt17 KURSPM

VT17  - Kurspm HU1801 Industriell marknadsföring

 

1 Kursöversikt och lärandemål

2 Kurslitteratur med läsanvisning
3 Veckoplanering
4 Om examinaton TEN 3 hp

 Tentamensmall med på förhand kända B och C frågor
5 Om examination PRO 4 hp 
 Veckouppgifter PRO 

6 Om examination ÖVN 0,5 hp

7 Om Entreprenörskap på KTH

 

 

KURSÖVERSIKT

Ann Du, MSc, KI, Handelshögskolan

Cristoffer Lokatt, doktorand Stockholms universitet, cristoffer.lokatt@sbs.su.se

Petra Nordberg, lärare Företagsekonomiska Institutet, petnordberg@gmail.com

Peter Sillén, universitetsadjunkt, kursansvarig och examinator, petersil@kth.se

(eventuellt) Dr. Christina Wainikka, lektor, Södertörns Högskola, christina.wainikka@sh.se

 

Att du kursregistrerat dig på Mina sidor är förutsättning för examinering och betyg

  • Kursbetyg(A-F) påverkas av visad kunskap och prestation för samtliga lärandemål och examinerande moment
  • Godkänt projekt (PRO 4 hp, betyg A-E)
  • Godkänd tentamen (TEN 3 hp, betyg A-E)
  • Godkända Övningar (ÖVN 0,5 hp betyg P)

Betyg registreras i LADOK och ska visas inom ca tre veckor på Mina Sidor.

 

Kursutvärdering är viktigt och Dina synpunkter hur lärandemål uppfyllts är viktiga.
Du eller klassens representanter lämnar synpunkter om kursens innehåll 
• till lärare under kursen 
• i kursenkät efter kurs, som sammanställs och diskuteras vid kursnämnd med klassreprep

 


 

Kursens syfte är att

  • Ge dig grundläggande teoretiska och praktiska färdigheter inom företagsekonomi samt  verktyg för
  • ekonomisk analys av affärsverksamhet med teknikanknytning
  • Utveckla din kunskap om begrepp, metoder och analys av frågeställningar inom ämnesområdet
  • Utveckla din kunskap om hur företag leds, organiseras och utvecklas.
  • Utveckla din färdighet i vetenskaplig arbetsmetodik och  praktisk tillämpning av teori
  • Utveckla din färdighet i skriftlig och muntlig presentation

 

Marknadsföring innebär att anpassa företagets verksamhet till kundernas behov. Kursen ger företags, forskares och konsulters perspektiv på marknadsföring. Litteratur och föreläsningar behandlar strategier, marknadsinformation och inköpsbeteende hos kunder. Studenten kommer att bekanta sig med olika begrepp, metoder, modeller och synsätt inom marknadsföringen samt tillämpa dessa kunskaper kring en industriprodukt eller ett företag. Tyngdpunkt läggs på modern industriell marknadsföring och dess speciella villkor och särdrag i förhållande till konsumentmarknadsföring i både säljar- och inköpsledet. 

 

LÄRANDEMÅL SOM EXAMINERAS finns även på http://www.kth.se/student/kurser/kurs/HH1802

 

För betyg godkänd, E skall studenten:

  • kunna redogöra för vanliga begrepp, metoder, modeller och synsätt som karaktäriserar modern industriell marknadsföring
  • kunna utföra en nulägesanalys avseende en produkts/företags styrka och svagheter samt
    värdera detta i relation till kunder och konkurrenter
  • redogöra för metodik vid marknadsundersökning och marknadsplanering
  • känna till skillnader mellan konsument- och producentmarknad.
  • beskriva hur företag kan påverka under inköpsprocess och vid köpbeslut
  • beskriva hur företag kan arbeta marknadsmässigt med strategi och planering för portföljer av produkter och tjänster, prissättning, distribution och kommunikation
  • känna till de viktigaste lagarna som reglerar aktörernas beteende på marknaden.
  • redogöra för relevanta aspekter av hållbar utveckling

 

Kurswebb Canvas (ej aktiv vt17) https://kth.instructure.com/courses/1770

 

Studieplanering

Kursen planeras för 20-25 studietimmar per vecka egen förberedande läsning, undervisning, egen repetition och arbete med uppgifter som ska lämnas in.
Börja tidigt med läsning och lösning av teoriuppgifter och beräkning av kalkylfrågor. 
Läs kursbokens kapitel före lektion för att kunna medverka i diskussion på lektioner 
Diskussion på lektioner är övning, inte en del av examination

 


 

Examination TEN

Föreläsningar med teori, uppgifter och fokus på lärandemål inför TEN
Diskussion på föreläsning är övning, inte del av examination
Frivilliga inlämningar för bonuspoäng till tentamen

 

Examination PRO

Datorlabbar  då aktivt deltagande förväntas

Övningslektioner då  aktivt deltagande förväntas

Obligatoriska vecko-inlämningar

Examination ÖVN

Obligatorisk redovisning övningsuppgift

 

’Projekttid’ är schemalagd för eget arbete med uppgifter

Redovisning då Du redovisar Slutrapport – se ’Examination ÖVN’ längre ner i dok

 

OBS MÖJLIGHETER OCH RESURSER FÖR STUDIESTÖD INOM KTH
www.kth.se/arc för möjligheter till stöd i studier
http://www.kth.se/student/studentliv/studieresultat/forbattra-dina-studieresultat-1.316344
http://www.kth.se/student/studentliv/funktionsnedsattning/kontakta-samordnaren-1.39745

 

 

 


 

2 KURSLITTERATUR MED LÄSANVISNING

 

Företagsekonomi 100, P-H Skärvad, J Olsson, LIBER, senaste upplaga

https://www.liber.se/Hogskola/Ekonomi/Foretagsekonomi/Organisation-och-management/Foretagsekonomi-100/

Kapitel Introduktion + Kapitel 1 – 3 + Kapitel 5-11Kapitel 14

 

 

Marketing Management, Kotler et al, PEARSON

För kursboken Företagsekonomi 100 ska du för angivna kapitel kunna redogöra kortfattat för det som nämns som rubrik eller är beskrivet med ord i fetstil eller står om i faktaruta eller visas i Figur.

 

För kursboken Marketing Management ska Du för tentamens kunna tillämpa viktiga begrepp, samband, resonemang  som de beskrivs i respektive kapitels sammanfattning

 

OBS SE TIDIGT I KURSEN PÅ TENTAMALLEN LÄNGRE NER

Dokumentera löpande vid lektionerna underlag för svar på tentamens B-frågor och C-frågor, så kan du och din arbetsgrupp spara tid i tentaförberedelse

FYRA A - FRÅGOR är på förhand OKÄNDA och hämtas ur det som nämns i läsanvisningen ovan

TRE B - FRÅGOR är på förhand KÄNDA i sin formulering, men ej vilka som väljs AV TIO

TRE C - FRÅGOR är på förhand KÄNDA i sin formulering

 Samtliga frågor, A, B och C kan besvaras ur kurslitteratur läsanvisning ovan

Referenslitteratur för den som under kursen vill se i annan litteratur

Principles of Marketing, European edition PEARSON

Sustainable Marketing, Barry Emery, Pearson förlag*

 

Finns på kurswebb

Prof Örjan Sölvell - On strategy and competitiveness

 

 

Akademiska publikationer att söka via webb eller KTHB

http://www.diva-portal.org/smash/search.jsf?dswid=2548

https://scholar.google.se/

https://www.ama.org/publications/MarketingNews/Pages/Current-Issue.aspx

http://www.ams-web.org/?10

 

 

OBS https://www.kth.se/en/kthb hjälper Dig gärna med litteratursökning

 

 

 


 

3 VECKOPLANERING

(justeringar av planering kommer att göras under kursens gång mht inlärning och studenters synpunkter)

Veckoschema https://se.timeedit.net/web/kth/db1/public01/ri107219X54Z0QQ5Z06g3Y20yQ016Y72Z05gQY5Q5527c5p.html

 

Vecka 12

MM kap 1

(F100 kap 1-3 och 5-11 är bra och sammanfattande på svenska)

Föreläsning    

kurspm, veckoplan, litteratur, kurswebb    projektuppgift, diskussion, klassrep

Redovisning - indelning  i övningsgrupper, genomgång obligatoriska inlämningar

Föreläsning

filmklipp intervju Kotler 3.0 grunder

https://www.kth.se/social/course/HU1801/page/kotler-filmklipp-om-marketing-30/

https://www.kth.se/social/course/HU1801/page/b2b-vs-b2c-genomgang/

Projektarbete

 .

OBS fredag 24/3 obl inlämning PRO

 1.Why is marketing important?
2.What is the scope of marketing?
3.What forces are defining the new European marketing realities?
4.What does a holistic marketing philosophy include?
5.What tasks are necessary for successful marketing management?

.

Vecka 13

MM kap

F100 kap

Redovisning

Föreläsning 

Övning

Projektarbete

 

OBS  inlämning PRO tisdag 4e april

Besvara frågorna i inledningen av kapitel 2, 3 och 4 med stöd av valfritt urval teori och med stöd av

bokens exempel och/eller andra egna exempel 

 

Vecka 14

MM kap

F100 kap 7+8

Övning

https://www.kth.se/social/course/HU1801/page/om-hallbar-utveckling-sustainable-devel/

Redovisning

Föreläsning 

Projektarbete

OBS inlämning PRO tisdag 18e april

Besvara frågorna i inledningen av kapitel 5, 6 och 7 med stöd av valfritt urval teori och med stöd av

bokens exempel och/eller andra egna exempel

 

Vecka 16

MM kap

F100 kap 14

Redovisning

Övning

Föreläsning 

Projektarbete

OBS inlämning PRO tisdag 25 april
Besvara frågorna i inledningen av kapitel 8, 9 och 10 med stöd av valfritt urval teori och med stöd av
bokens exempel och/eller andra egna exempel

 

 

Vecka 17

MM kap

F100 kap 9+10

Övning

Redovisning

 om examination ÖVN Rapport, individuell - utformning och innehåll , se mall

Redovisning

 

Föreläsning 

om Examination TEN, läsanvisning, tentamensmall

Projektarbete

OBS inlämning PRO tisdag 2a maj
Besvara frågorna i inledningen av kapitel 11,  12 och 13 med stöd av valfritt urval teori och med stöd av
bokens exempel och/eller andra egna exempel
 

 

Vecka 18

MM kap

F100 kap 5 + 11

Övning

Redovisning

Föreläsning 

Projektarbete

OBS inlämning PRO tisdag 9e maj
Besvara frågorna i inledningen av kapitel 14, 15 och 16 med stöd av valfritt urval teori och med stöd av
bokens exempel och/eller andra egna exempel

  


 

Vecka 19

MM kap

F100 kap

Övning

Redovisning

 

OBS inlämning PRO tisdag 16e maj
Besvara frågorna i inledningen av kapitel 17, 18 och 19 med stöd av valfritt urval teori och med stöd av
bokens exempel och/eller andra egna exempel

 

Vecka 20

MM kap

F100 kap

Övning

Redovisning

Föreläsning

Projektarbete

OBS inlämning PRO tisdag 23 maj (en av alternativ 1 och 2 nedan)

Uppgift alternativ 1

Besvara frågorna i inledningen av kapitel 21 med stöd av valfritt urval teori och med stöd av
bokens exempel och/eller andra egna exempel

Uppgift alternativ 2
Redogör för begreppen 'CSR-corporate Socia Responsibility' och 'socially responsible marketing' 

på ett för gruppen valfritt sätt. Utgå från kap 21, men det är fritt att använda andra källor eller exempel.

 

OBS 26/5 inlämning individuell RAPPORT för examination ÖVN 0,5 hp på kurswebb (mail som reserv om kurswebb ej fungerar)

Rapporten är en sammanställning av vad du medverkat i som PRO- uppgifter och en analys och diskussion av ditt lärande (motsvarande rapporten som lämnades för kursen Extern Redovisning) 

Vecka 22 TENTAMEN 1a juni kl 14-18  LYCKA TILL !

 

OBS Kom ihåg kursenkät och synpunkter till klassrepresentanter inför kursnämnd
Kursutvärdering är viktigt och Dina synpunkter är viktiga.

 

 

 


 

4 EXAMINATION TEN (3 hp A-E/F)
Anmäl dig i tid till skriftliga tentamen, annars riskerar du hamna på väntelista tentamensdagen med risk ej få möjlighet visa dina kunskaper. Tentamensplanering utgår från antal anmälda.

Vid tentamen förklarar Du teoretiska begrepp med exempel och löser uppgifter

Se mall för tentamen nästa sida i kurspm

Examination i TEN utgår från KTH lärandemål för kursen, se ovan i kurspm.

 

För godkänd tentamen krävs  50% av totalt antal möjliga poäng på aktuell tentamen.

Godkänd TEN förutsätter balans av av poäng mellan A, B och C-frågor.

Komplettering av TEN är möjlig vid betyg Fx (ca 45% av antal möjliga poäng på tentamen)

Skriftlig begäran om komplettering lämnas till examinator senast 2 veckor efter   tentamens resultat lämnats. Komplettering skall slutredovisas med godkänt resultat innan omtentamen.  Därefter motsvarar betyget Fx betyget F och komplettering är ej längre möjlig


Komplettering utgår från de kunskapsluckor tentamen visar. Rättning av egna fel samt inlämning av skriftlig redovisning ska på utmärkt sätt besvara kompletteringsfrågor. Den som kompletterar kan bli ombedd muntligt redovisa kompletteringen för godkänd examination. Korrekt godkänd komplettering ger TEN betyg E, annars F. Besked lämnas vid redovisning.

Omprövning av tentamen kan begäras skriftligt, med motivering, inom tre veckor från att tenta resultat meddelats via Mina Sidor. Därefter görs ingen omprövning

 


 

TENTAMENSMALL (OBS formuleringar kan ändras, med samma innebörd)

 

Fyra A frågor (tot 40 poäng)

Ur Företagsekonomi 100 Kapitel Introduktion + Kapitel 1 – 3 + Kapitel 5-11Kapitel 14

Ska Du kortfattat kunna redogöra för något som nämns som rubrik, är beskrivet med ord i fetstil står om i faktaruta eller visas i Figur.

 

 

Tre B frågor (30 poäng)

(Svar för tentamens #Bfrågor och #Cfrågor tas upp på föreläsningar eller kan du på egen hand söka ur kurslitteratur och  Referenslitteratur)

 

Du ska kortfattat förklara eller beskriva en modell / metod / teori / beskrivning.

Du kan förbereda Ditt svar med underlag från lektioner, uppgifter under kursen eller egen läsning

  

De tre frågorna kommer att väljas bland följande

  1. Hur definierar marknadschefen sina målgrupper i samband med planering av Reklamkampanj?
  2. Redogör kort för olika immaterialrättsliga skydd i Sverige.
  3. Vilka myndigheter och rättsinstanser (domstolar) finns inom konsumenträtt och konkurrensrätt
  4. Hur skapas och utvecklas ett varumärke inom B2B
  5. Vad innehåller konkurrenslagen ?
  6. Ange några huvudsteg för en lyckad introduktion av en ny vara eller tjänst
  7. Hur skapas ett effektivt samarbete utan konflikter och tydligt uppträdande mot kund i en eller flera distributionskanaler
  8. Vilka är de viktigaste lagarna som reglerar företags beteende på marknaden?
  9. Beskriv de fem stegen i planeringsprocessen för en marknadskampanj (marketing plan)
  10. Redogör för tre möjliga etableringsstrategier för ett företag som vill exportera

 

Tre C frågor (30 poäng)

(Svar för tentamens #Bfrågor och #Cfrågor tas upp på föreläsningar eller kan du på egen hand söka ur kurslitteratur och  Referenslitteratur)

 

Du ska kortfattat resonera om något med stöd av teori och konkret(a) exempel från företag

 

  1. Beskriv, gärna med något exempel, väsentliga skillnader i marknadsföring mellan
  • Konsumentmarknad (B2C)
  • Producentmarknad (B2B)

 

  1. Förklara, gärna med något exempel, vad en marknadskanal / distributionskanal är och nämn några viktiga frågeställningar som berör valet av marknadskanal/distributionskanal

 

  1. Beskriv innehåll och områden i marknadsföringslagens förbudskatalog.

Ange två exempel på överträdelser och vad dessa kan leda till för det

företag som gör en överträdelse.

 

 

 

 

 


 

5 EXAMINATION PRO

 

OBS obligatorisk delredovisning varje veckas uppgift är slutredovisning för den uppgiften, dvs löpande examination under kursen

 

Uppgifter med instruktioner delas ut löpande under kursen.

Planera för 5-7 timmars arbete per vecka med veckouppgifter.

 

Godkänd PRO  4 hp  (A-E) förutsätter

Lösning av vecko - PRO uppgifter utarbetas av en grupp fyra studenter, som på valfritt sätt - beräkna, beskriv, visa bild, graf, statistik - besvara med relevant teori ur kurslitteratur, andra källor (se bl.a. länkar längst ner i kurspm) du kritiskt bedömmer, egna sakliga synpunkter och resonemang. Planera för 5-7 timmars arbete per vecka med PRO

  • Godkänt akivt deltagande, påläst och med konstruktiva synpunkter vid övningslektioner och redovisningar
  • Godkända av arbetsgrupp studenter vecko- inlämningar av PRO uppgifter
  • Godkänd av grupp inlämnad skriftlig ’peer review’ kamratgranskning av en annan grupps rapport  
  • Besvara frågor i inledningen av respektive veckas kapitel ur MM
  • Tips - se slutet av kapitel för bra sammanfattning, fokusera på att förstå väl de exempel boken tar upp och de modeller och figurer som MM använder för att förtydliga teori
  • Det är en del av uppgiften att lösning ser till både teori till praktisk omvärld.
  • Ca (strax under) en A4 per person i arbetsgruppen (
  • Inte ju mer desto bättre, det viktiga är att visa förståelse för kapitlets innehåll genom att tydligt med egna ord besvara frågor i inledningen av kapitel, förklara och belysa med hjälp av bokens teori och konkreta exempel ur boken eller ur egna företagsexempel i omvärld.



Varje uppgifts lösning ska ta upp exempel från två företag, som förslag ur listor nedan.

(undvik söka optimera val av företag, välj ett ni i gruppen är intresserade av och mängden alternativ är för att ge möjlighet till ett brett urval för gruppen att välja bland och för tips om olika källor att söka intressanta företag)

.

en DI Gasell 

http://gasell.di.se/

http://www.di.se/amnen/di-gasell-2016/

https://sv-se.facebook.com/digasell/  

.

ett ledande varumärke

http://interbrand.com/best-brands/best-global-brands/2016/ranking/

http://www.sb-index.com/?gclid=CJvM2Yij09ICFYaHsgodElgBlQ

http://superbrands.cloudaccess.host/brandsearch-3/

https://guldagget.se/vinnare/

http://100wattaren.se/vinnarna

.

en attraktiv arbetsgivare  

http://beta.fortune.com/best-companies

http://universumglobal.com/rankings/

.

ett innovativt teknikföretag

http://www.nyteknik.se/startup/33-listan/

.

ett KTH partnerföretag

https://www.kth.se/samverkan/partnerskap/strategiska-partnerskap-1.375589

.

ett börsnoterat företag

http://www.nasdaqomxnordic.com/shares

.

ett företag i KTHs inkubator (kan vara svårare att få information om, då de är i tidigt stadium)

https://www.kth.se/innovation/forinkubator/bolag

.

ett företag i Stockholmsregionens inkubator (bland ledande i världen)

http://www.stockholminnovation.com/sting-bolag/

Varje inlämning ska - med gruppens egna sakliga synpunkter - på något valfritt sätt även behandla hur hållbar utveckling kan påverka eller redan har påverkan på frågeställningen,

se särskilt UNDP #9 och #12

(går bra att relatera även eller istället till andra UNDP-mål gruppen bedömer är relevant för uppgiften)

http://www.undp.org/content/undp/en/home/sustainable-development-goals.html

 

Använd gärna, men det är inte obligatoriskt, gensvar (även kallat ‘peer-review’)

  • Kom överens med annan grupp om att växla kommentarer om varandras redovisning
  • Utväxla skriftliga synpunkter mellan grupperna
  • Gör justeringar för de relevanta kommentarer gruppen får i ‘gensvar’ (eng ‘peer-review’)

 

Redovisa på valfritt sätt gruppens arbete och lösning på  http://sv.wix.com/. En i gruppen mailar lärare en länk http://sv.wix.com/ där arbete finns som redovisar gruppens lösning. Skriv i mailet vilka studenter som medverkat och som är beredda att redovisa innehåll. OBS namn på student som ej medverkat får ej stå med

 

Vid lektioner Övning och Redovisning förväntas Du kunna redogöra för och diskutera  tidigare inlämningar du medverkat i, vara påläst om teori från tidigare lektioner och lämna konstruktiva frågor och synpunkter på andra gruppers arbete med

 

Enstaka missad övningslektion kan, efter överenskommelse m lärare, kompletteras genom förklaring av skäl och skriftlig inlämning, ca 300 tecken, något som utvecklar gruppens arbete.

 

OBS ! KTH gör som rutin plagiatkontroll av skriftliga inlämningar

Ange både muntliga och skriftliga källor tydligt

Kopiering utan angiven källa och även glömd angiven  källa är plagiering

Riskera inte kursbetyg och andras arbete genom slarv med källhänvisning.

Se även http://www.kth.se/en/student/studentratt/plagiering-1.38496?l=sv_SE

 

 


VECKOUPPGIFTER PRO (Exempeluppgifter - väljs och specificeras under kursen)

 

PRO uppgift ’Vad är marknadsföring B2B och B2C? Skillnader, likheter, exempel

 

PRO uppgift ’Hur bygger företag B2B, B2C  varumärken genom CSR och hållbarhet ?

 

PRO uppgift  ’Exempel på koppling strategi – marknadsorientering – marknadsföring’

                        

PRO uppgift ’Hur levererar företag värde genom marknadsförings- och distributionskanaler?’

 

PRO uppgift ’Kunddata och relationsmarknadsföring’

 

 

6 EXAMINATION ÖVN 0,5 hp (P/F) - SLUTRAPPORT

TIPS Skriv löpande in i mallen (nedan) för rapporten, både text och notera källor

 Godkänd individuell slutredovisning  ska

innehålla en sammanställning  av ditt arbete med och lösning av  anvisade PRO uppgifter och

enbart ha med namn på studenter som aktivt medverkat och lämnar in och som är beredda att redovisa om innehåll, dvs får inte ha med namn på student som inte medverkat att lösa uppgifter

vara sammanhängande väl genomarbetad i språk och struktur 
• följa vetenskaplig metodik (rubriker A-H i mallen nedan)

• trovärdigt förankrad i aktuell omvärld genom litteratursökning och externa kontakter – i betydelsen att det är en examinerad del av uppgiften att koppla teori till praktik
• Tydligt markera användande av andras material. Användning av källor uppmanas, men både muntliga och skriftliga källor måste alltid nämnas och markeras tydligt 
• ej kopiera andras material utan angivande av källa

 Ta hänsyn till kommentarer från ’peer review’ kamratgranskning

 

MALL FÖR SLUTRAPPORT KURS HU1801

KursnNamn / Rapport / Datum

Försättsblad med namn  (KTH-logga får inte stå med annat än på ex-jobb vid slutexamen)

Innehållsförteckning

A Sammanfattning

B Introduktion  (beskrivning av bakgrund till arbetet och syfte)

(Bakgrund är bl.a. att det är en rapport som skrivs för 3hp som delmoment kurs HH1800)

C Metod  (en beskrivning av hur studier och arbete genomförs)

D Resultat (beskriv resultat av PRO-uppgifter)

E Analys         (värdera  kompetens som lärts genom uppgifter, styrkor och svagheter i det )

F Diskussion (värdera vad du/kursen kunde gjort på annat sätt, t.ex hur kompentens skaffats)

G Slutsatser (värdera nyttan av din kompetens och lämna rekommendationer till andra som ska lära samma sak)

H Källor och referenser (Litteratur Artiklar, webb inkl datum material togs från webben)

SLUT MALL FÖR RAPPORT 

 

OBS ! KTH gör som rutin plagiatkontroll av skriftliga inlämningar

Kopiering utan angiven källa och även glömd angiven  källa är plagiering

Riskera inte kursbetyg genom slarv med källhänvisning.

Se även http://www.kth.se/en/student/studentratt/plagiering-1.38496?l=sv_SE

 

 

 

 


 

7 OM ENTREPRENÖRSKAP PÅ KTH

 - På KTH händer mycket inom entreprenörskap 
I projektuppgiften ingår att gruppen någon gång under kursen besöker KTH Student Inc på KTH centrala campus https://www.kth.se/en/innovation/studentinc eller annan inkubator eller liknande eller någon av verksamheterna nedan. Se projektfråga PRO5

  • http://www.innovationchallenge.se/
    https://www.kth.se/innovation/team/samarbetsparners/excitera-1.585286
    Almi (statlig) http://www.almi.se/
    • Vinnova (statlig) http://www.vinnova.se/sv/
    • Tillväxtverket (statlig)
    • http://www.sisp.se/om-inkubatorer
    • STING (Stockholms stad) http://www.stockholminnovation.com/en/
    • http://foretag.stockholm.se/Foretagsservice/Utveckla-din-ide/
    • http://www.nyforetagarcentrum.com/main.asp?categoryID=918&NFCID=79
    • https://www.verksamt.se/ (statlig)
    • http://sllinnovation.se/
    • http://www.sll.se/om-landstinget/forskning-och-utveckling/ideradet/
    • http://shinetwork.se/shine-innovationstavling/
    • Flemingsberg Science
    • Riskkapitalföreningen
    • Draknästet / Dragon's Den (tv)
    • http://www.smtc.se/erbjudanden/coaching/inkubator
    • http://uic.se/
    • http://connectost.se/
    • http://www.modeochdesign.se/page.php?department=9
    • http://www.uic.se/finansiering/finansieringsfaser/
    • http://www.driva-eget.se/nyheter/affarer/tavla-med-din-affarside
    • http://www.startupstockholm.se/start
    • http://www.driftig.nu/Lankar/list/onecat/Omrade+Inkubatorer-Science-Parks-och-Foretagshotell/0/all_items/

Tävlingen www.venturecup.se har stor likhet med projektuppggiften. Det ingår inte i kursen att delta i tävlingen, men kan ge inspiration att läsa om den

.

10 Webbnyheter
USA
http://www.brandchannel.com/
http://adage.com/
http://www.forbes.com/sales-marketing/#3cdd41e1a6d7
http://www.wsj.com/news/cmo-today
http://www.wsj.com/news/business/media-marketing
http://www.amazon.com/Understanding-Digital-Marketing-Strategies-Generation/dp/0749471026
http://www.smartinsights.com/digital-marketing-strategy/online-business-revenue-models/amazon-case-study/
http://www.socialmediatoday.com/content/3-digital-marketing-lessons-amazoncom
http://www.gartner.com/it-glossary/business-intelligence-bi/
https://www.oracle.com/solutions/business-analytics/business-intelligence/index.html
http://businessintelligence.com/

Asia
http://www.ame.asia/
http://www.campaignasia.com/
http://www.digitalmarket.asia/
http://www.marketing-interactive.com/
Europe 
http://www.cmocouncil.org/europe/
http://blogs.adobe.com/digitaleurope/
http://www.adobe.com/se/marketing-cloud/online-marketing-solutions.html

http://www.cio.com/article/3023553/marketing/14-digital-marketing-mistakes-and-how-to-avoid-them.html
http://www.emc.be/
https://live.ft.com/Events/2016/FT-Digital-Media-2016

Swe
http://www.dagensmedia.se/
http://www.resume.se/
http://www.dagensanalys.se/
http://swedma.se/

 

 

Lärare Peter Sillén skapade sidan 20 mars 2015

Lärare Peter Sillén ändrade rättigheterna 10 april 2017

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Feedback Nyheter