Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Visa version

Version skapad av Malin Sandell 2017-04-18 08:35

Visa < föregående
Jämför < föregående

Studera utomlands - åk2 period 4

 

Bildaaktivitet: II1304 CINTEX (där X är din årskurs)

Gruppindelning: Reflektionsgrupp P2&P4 x

Reflektionsuppgift:

Enligt Fredrik W Anderssons studie från 2011 är individer som studerat utomlands mer attraktiva på arbetsmarknaden. Vad beror detta på? Alla läser. Vad har universitetets ranking för betydelse? Vilka är de högst rankade universiteten du har möjlighet att läsa vid genom utbyte via KTH (använd timeshighereducation rankingen). Vi diskuterar detta tillsammans men en egen reflektionsuppgift lämnas in. Reflektionsdokumentet lämnas enskilt in i Bilda. Dokumentet ska innehålla reflektioner på Fredrik W Andersson material och gruppuppgiften samt på de återkommande frågorna om dina studier.

Gruppuppgifter:

1. Vilka arbetsgivare tror du uppskattar utlandsstudier mest? Vilka arbetsgivare tror du inte uppskattar utlandsstudier? Kontakta ett företag i Kista. Prata med någon som arbetar med rekrytering, t.ex HR-ansvarig, för att ta reda på hur de ser på utlandserfarenhet och vad är det de tittar på. På vilket sätt kan utlandserfarenheter bidra till verksamheten?   

2. Förutom saker som lön och anställningsbarhet anser de flesta som studerat utomlands att utlandsterminen/terminerna gett dem andra icke-mätbara fördelar. Vilka då? Kontakta någon av KTH-alumner som studerat utomlands och fråga honom/henne vad den viktigaste behållningen var.

3. När ansöker man om utlandsstudier? Var och till vilka universitet kan man åka till?  Hur ansöker man och hur finansierar man sitt utbyte?

4. Förberedelser. Vad ska man tänka på? Försäkringsskydd? Pass/visum? Boende? Packning? Räcker pengarna? Vad gör man om det händer något oväntat? Vem/vilka kontaktar man?

5. Kulturchock och "reversed culture chock"...vad är det och hur visar det sig? Ta gärna kontakt med studenter som varit på utbytesstudier för att höra hur de upplevt att möta ny kultur och hur det var att komma hem igen.

6. Berätta om andra former av utbyte. Vad innebär dubbeldiplom, dual master, KTH NOC samt free mover?

Varje grupp presenterar sin uppgift för övriga grupper den 19/5-2017 kl 13:00-15:00. Gruppindelning sker 18/4 kl 8:00 (de som ej närvarar, mailar mahedber@kth.se för att få en grupptilldelning).

Alla deltagare i gruppen måste vara aktiva i presentationen för att bli godkända. Gruppen måste ha en dokumentation av sin presentation som kan spridas till övriga grupper.

Förberedelser:

Litteratur och annat material:

Fredrik W Andersson (2011): Är individer som studerat utomlands mer attraktiva på arbetsmarknaden?

G. Di Pietro: University study abroad and graduates' employability

A. Chevalier: How to attract foreign students

International foreign students more employable: Erasmus study

The Erasmus Impact Study by European Commission 

How does studying abroad improve my career prospects?

How to talk about study abroad in a job interview

Kulturchock