Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Studieteknik - åk1-3 period 1

Ansvarig: Elisabeth Lundvall, elislund@kth.se, 790 4233

Bildaaktivitet: II1304 årskursöverskridande aktiviteter

Gruppindelning: Reflektion P1P3 x

Förberedelser: Föreläsning. Läs om Yt- och djupinlärning, Blooms och Feisel-Schmitz kunskapstaxonomier och artikeln "Förståelse ger djup"

De flesta universitets- och högskolestudier kännetecknas av att det är mycket material man ska kunna och måste sätta sig in i. Det är en grundregel att man alltid ska läsa, skriva, diskutera, räkna, söka, tänka och reflektera. Som studerande behöver man därför användning av en strategi för hur man på bästa sätt utnyttjar sin tid för att lära sig så mycket som möjligt. Förståelsen för de akademiska spelreglerna kommer inte nödvändigtvis av sig själv - även om man själv tycker att man studerar disciplinerat. Ämnet/innehållet ska inte bara kunna läsas utan också bearbetas aktivt om man ska kunna få ut något av det. Syftet med studieteknik är att introducera dig till några utvalda aspekter av hur du som nystartad akademiker på bästa sätt kan arbeta med ditt/dina ämnen. Det handlar om:

  • Att förstå vad som belönas på Universitet/Högskola
  • Att självständigt planera dina arbetsuppgifter
  • Att skapa god och effektiv studievardag
  • Att läsa och lära texter effektivt för att bli förtrogen med textens innehåll och område
  • Att kunna variera läsningen med olika lästekniker
  • Att skriva kortfattade och precisa anteckningar

Det är också viktigt att lära sig samarbeta med sina medstudenter på ett konstruktivt sätt.

Uppgiften består av allmänna frågor som alla skall beröra och årskursspecifika frågor.

Allmänna frågeställningar: Varje student ska lämna skriftlig rapport (examineras) med hjälp av reflektionsfrågor (ca en A4).

  • Hur gick dina studier i föregående och innevarande period ? Reflektera över kurserna och din studieteknik.
    • Hur lärde du dig innehållet i kursen? Vad gjorde du aktivt för att lära dig?
    • Hur var kursen/kurserna designade för att du skulle lära dig?
  • Har du eller planerar du att förändra ditt sätt att studera? Hur? Vad hoppas du vinna på det?
  • Vilka särskilda utmaningar ser du (fram emot) i kurserna i den här och nästa period?
  • Att studera i grupp med sina medstuderande

Årskursspecifika uppgifter/frågeställningar:

Åk1: Det är nu du behöver hitta en effektiv studieteknik - därför är uppgifterna lite mer omfattande för dig i åk1!

  • Sammanfatta på 1-2 sidor texten du hittar här: https://www.kth.se/social/group/informationsteknik-p/page/om-studieteknik/
    V
    ilka av teknikerna (tror) du passar dig och vad tänker du prova!
  • Läs igenom Lärstilar - Yt- respektive djupinlärning. Hur minnet fungerar, Kunskapstaxonomier och artikeln "Förståelse ger djup" och fundera i din reflektion över hur de kan påverka ditt val av studieteknik. Materialet hittar du i undersidorna till den här sidan i menyn till vänster.
  • Titta igenom videon http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=A0D8TlTP9uc där Ulrika (fd student på IT) beskriver hur hon förändrade sin syn på studierna så att hon gick från att ha det jobbigt till att klara sig bra. Beskriv i din reflektion vad det var hon gjorde och hur det kopplar till olika lärstilar.
  • Beskriv vad begreppen "Påstående", "Argument" och "Motivering" betyder.
  • Varför måste en ingenjör alltid kunna argumentera för och motivera de val och beslut man gör i sin yrkesroll?
  • Beskriv hur du ser att behovet av att kunna argumentera och motivera kan påverka hur du skall studera?
  • Försök definiera och beskriv vad du menar med att du "förstår" innehållet i en kurs
  • Utgå från utbildningsplanen för CINTE och rita en graf över hur obligatoriska och villkorligt valfria kurser hänger ihop (dvs. i vilken ordning läser du dem och vilka kurser är förkunskaper till andra). Reflektera över hur detta kan påverka planeringen av dina studier.

Åk2: Din syn på kunskap utvecklas förhoppningsvis över tiden.

Läs igenom materialet om studieteknik på PAs (PA - Program Ansvarig) sida https://www.kth.se/social/group/informationsteknik-p/page/om-studieteknik/

Vilka råd vill du ge de som läser i lägre årskurser? Vad ser du som du har idéer om i de andras reflektioner?

Utgå från nedanstående nio påståenden om kunskapssyn och inlärning och behandla följande frågor i din reflektion (har du inte läst eller kommer ihåg informationen i dokumenten om yt- och djupinlärning respektive minnets funktion - gör det):

Vilket påstående stämde bäst med din syn på kunskap när du började på IT-programmet?
Vilket påstående stämmer bäst med din syn på kunskap idag?
Vilken syn på kunskap borde utbildningen förmedla för att passa dig?
Hur kan du själv påverka utvecklingen av din kunskapssyn?
Vad känner du är relevant för din studieteknik i det som din PA tycker?

  1. Att lära sig teknik handlar om rätt eller fel. Det är mina lärares uppgift att förmedla rätt kunskap till mig.
  2. Att lära sig teknik handlar mest om rätt eller fel och lärarna måste kunna ge mig öppna frågor där jag själv måste kunna klura ut rätt svar.
  3. Det kan finnas olika sätt att lösa problem och det viktigaste är att lära sig hitta den rätta lösningen.
  4. Det finns ofta olika sätt att lösa problem och det kan finnas olika lösningar. Det viktiga i min utbildning är att jag skaffar mig en egen uppfattning om den kunskap som finns inom området och kan hävda den.
  5. Kunskap inom teknikområdet kan delas in i fack där det antingen finns rätt eller fel, som inom matematiken, eller där kunskapen och hur den skall användas för att hitta rätt eller fel beror på kontexten i vilken den används.
  6. Den kunskap som jag skall lära mig är komplex och jag kan behöva ta ställning till och värdera vad som är relevant för de problem jag ställs inför.
  7. Jag behöver lära mig tillräckligt mycket för att kunna värdera och välja vilken metod jag skall använda för att analysera och lösa problem
  8. Jag behöver lära mig tillräckligt mycket om området för att kunna bestämma vilken kunskap jag skall använda och hur jag skall tillämpa den för att kunna lösa olika problem beroende på sammanhanget.
  9. Jag behöver skaffa mig både breda och djupa kunskaper för att känna mig trygg i att jag kan lösa problem på ett relevant sätt i olika situationer, värdera konsekvenserna av mina lösningar och också själv kunna ta ansvar för och fortsätta utveckla min kunskap.

Åk3: Svara på standardfrågorna och följande frågor:

  • Vilka råd vill du ge de som läser i lägre årskurser?
  • Hur ser du på kunskap idag - vilket av de 9 påståendena från uppgiften i åk2 (ovan) stämmer bäst med din syn på kunskap idag?
  • Hur har din studieteknik förändrats under de två första åren på KTH?
  • Vilka är de bästa råden du kan ge till en nybörjare på programmet?
  • Var har du hittat den bästa inspirationen för att utveckla din studieteknik?
  • Hur tror du att du kommer att klara Högskoleförordningens krav för att få en civilingenjörsexamen att du måste kunna:

- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens

  • På vilket sätt har utbildningen och vad i den har bidragit till att utveckla din förmåga att utveckla din kompetens enligt ovan?
  • Vad kan förbättras när det gäller hur KTH och programmet bidrar till att utveckla studenternas studieteknik?

 

 

 

Litteratur;
Liljeqvist, Björn (2006): Plugga smart och lär dig mer! Studentlitteratur AB
(Några exemplar kan finna tillgängliga via SVL) 

Rekommenderas: 
Wilhelmsson, Elisabet (2007): Studiepraktikan - om att läsa och skriva i högre utbildningar, Liber

Annat material:
Kompendium 1 och 2 "Akademisk Studieteknik". "Studiegrupp – använd dig av dina medstuderande" Delas ut i samband med föreläsning

Om studierna och studieteknik (PAs funderingar) https://www.kth.se/social/group/informationsteknik-p/page/om-studieteknik/

Lärare Robert Rönngren skapade sidan 25 april 2012

Robert Rönngren redigerade 26 april 2012

Elisabeth Lundvall¶

Robert Rönngren redigerade 26 april 2012

Ansvarig: Elisabeth Lundvall, elislund@kth.se, 790 4233¶

Gruppindelning:¶

Reflektionsuppgift:¶

Åk1:¶

Åk2: Ges första gången 2013-2014¶

Åk3: Ges första gången 2014-2015¶

Material:

Robert Rönngren redigerade 26 april 2012

Ansvarig: Elisabeth Lundvall, elislund@kth.se, 790 4233

Gruppindelning: 1-40

Reflektionsuppgift:

Åk1:

Åk2: Ges första gången 2013-2014

Åk3: Ges första gången 2014-2015

Material:

Robert Rönngren redigerade 26 april 2012

Ansvarig: Elisabeth Lundvall, elislund@kth.se, 790 4233

Gruppindelning: 1-40

Reflektionsuppgift:

Åk1:

Åk2: Ges första gången 2013-2014

Åk3: Ges första gången 2014-2015

Material:

Lärare Robert Rönngren ändrade rättigheterna 27 april 2012

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Robert Rönngren redigerade 27 april 2012

Ansvarig: Elisabeth Lundvall, elislund@kth.se, 790 4233

Gruppindelning: 1-40

Reflektionsuppgift:

Åk1:

Åk2: Ges första gången 2013-2014

Åk3: Ges första gången 2014-2015

MFörberedelser:¶

Litteratur och annat m
aterial:

Elisabeth Lundvall redigerade 10 maj 2012

Ansvarig: Elisabeth Lundvall, elislund@kth.se, 790 4233

Gruppindelning: 1-40

Reflektionsuppgift:

De flesta universitets- och högskolestudier kännetecknas av att det är mycket material man ska kunna och måste sätta sig in i. Det är en grundregel att man alltid ska läsa, skriva, diskutera, räkna, söka, tänka och reflektera. Som studerande behöver man därför användning av en strategi för hur man på bästa sätt utnyttjar sin tid för att lära sig så mycket som möjligt. Förståelsen för de akademiska spelreglerna kommer inte nödvändigtvis av sig själv - även om man själv tycker att man studerar disciplinerat. Ämnet/innehållet ska inte bara kunna läsas utan också bearbetas aktivt om man ska kunna få ut något av det. Syftet med studieteknik är att introducera dig till några utvalda aspekter av hur du som nystartad akademiker på bästa sätt kan arbeta med ditt/dina ämnen. Det handlar om:¶


* Att förstå vad som belönas på U/H
* Att självständigt planera dina arbetsuppgifter
* Att skapa god och effektiv studievardag
* Att läsa och lära texter effektivt för att bli förtrogen med textens innehåll och område
* Att kunna variera läsningen med olika lästekniker
* Att skriva kortfattade och precisa anteckningar
Det är också viktigt att lära sig samarbeta med sina medstudenter på ett konstruktivt sätt.¶

Åk1:

Åk2: Ges första gången 2013-2014

Åk3: Ges första gången 2014-2015

Förberedelser:

Litteratur och annat material:

Elisabeth Lundvall redigerade 15 maj 2012

Ansvarig: Elisabeth Lundvall, elislund@kth.se, 790 4233

Gruppindelning: 1-40

Reflektionsuppgift:

De flesta universitets- och högskolestudier kännetecknas av att det är mycket material man ska kunna och måste sätta sig in i. Det är en grundregel att man alltid ska läsa, skriva, diskutera, räkna, söka, tänka och reflektera. Som studerande behöver man därför användning av en strategi för hur man på bästa sätt utnyttjar sin tid för att lära sig så mycket som möjligt. Förståelsen för de akademiska spelreglerna kommer inte nödvändigtvis av sig själv - även om man själv tycker att man studerar disciplinerat. Ämnet/innehållet ska inte bara kunna läsas utan också bearbetas aktivt om man ska kunna få ut något av det. Syftet med studieteknik är att introducera dig till några utvalda aspekter av hur du som nystartad akademiker på bästa sätt kan arbeta med ditt/dina ämnen. Det handlar om:


* Att förstå vad som belönas på U/H
* Att självständigt planera dina arbetsuppgifter
* Att skapa god och effektiv studievardag
* Att läsa och lära texter effektivt för att bli förtrogen med textens innehåll och område
* Att kunna variera läsningen med olika lästekniker
* Att skriva kortfattade och precisa anteckningar
Det är också viktigt att lära sig samarbeta med sina medstudenter på ett konstruktivt sätt.

Åk1:

Åk2: Ges första gången 2013-2014

Åk3: Ges första gången 2014-2015

Förberedelser:

Litteratur och annat material:(rekommenderas): ¶

Liljeqvist, Björn (2006): Plugga smart och lär dig mer! Studentlitteratur AB¶

Wilhelmsson, Elisabet (2007): Studiepraktikan - om att läsa och skriva i högre utbildningar, Liber¶

Annat material:¶

Kompendium 1 och 2 "Akademisk Studieteknik" "Studiegrupp – använd dig av dina medstuderande" Delas ut i samband med föreläsning

Elisabeth Lundvall redigerade 12 september 2012

Ansvarig: Elisabeth Lundvall, elislund@kth.se, 790 4233

Gruppindelning: Reflektion P1P3 x

Reflektionsuppgift:

De flesta universitets- och högskolestudier kännetecknas av att det är mycket material man ska kunna och måste sätta sig in i. Det är en grundregel att man alltid ska läsa, skriva, diskutera, räkna, söka, tänka och reflektera. Som studerande behöver man därför användning av en strategi för hur man på bästa sätt utnyttjar sin tid för att lära sig så mycket som möjligt. Förståelsen för de akademiska spelreglerna kommer inte nödvändigtvis av sig själv - även om man själv tycker att man studerar disciplinerat. Ämnet/innehållet ska inte bara kunna läsas utan också bearbetas aktivt om man ska kunna få ut något av det. Syftet med studieteknik är att introducera dig till några utvalda aspekter av hur du som nystartad akademiker på bästa sätt kan arbeta med ditt/dina ämnen. Det handlar om:


* Att förstå vad som belönas på U/H
* Att självständigt planera dina arbetsuppgifter
* Att skapa god och effektiv studievardag
* Att läsa och lära texter effektivt för att bli förtrogen med textens innehåll och område
* Att kunna variera läsningen med olika lästekniker
* Att skriva kortfattade och precisa anteckningar
Det är också viktigt att lära sig samarbeta med sina medstudenter på ett konstruktivt sätt.

Åk1:

Åk2: Ges första gången 2013-2014

Åk3: Ges första gången 2014-2015

Förberedelser:

Varje student ska lämna skriftlig rapport (examinera) med hjälp av reflektionsfrågor (ca en A4).¶

Litteratur (rekommenderas): 

Liljeqvist, Björn (2006): Plugga smart och lär dig mer! Studentlitteratur AB

Wilhelmsson, Elisabet (2007): Studiepraktikan - om att läsa och skriva i högre utbildningar, Liber

Annat material:

Kompendium 1 och 2 "Akademisk Studieteknik". "Studiegrupp – använd dig av dina medstuderande" Delas ut i samband med föreläsning

Elisabeth Lundvall redigerade 12 september 2012

Ansvarig: Elisabeth Lundvall, elislund@kth.se, 790 4233

Gruppindelning: Reflektion P1P3 x

ReflektionsuppgiftFörberedelser:

De flesta universitets- och högskolestudier kännetecknas av att det är mycket material man ska kunna och måste sätta sig in i. Det är en grundregel att man alltid ska läsa, skriva, diskutera, räkna, söka, tänka och reflektera. Som studerande behöver man därför användning av en strategi för hur man på bästa sätt utnyttjar sin tid för att lära sig så mycket som möjligt. Förståelsen för de akademiska spelreglerna kommer inte nödvändigtvis av sig själv - även om man själv tycker att man studerar disciplinerat. Ämnet/innehållet ska inte bara kunna läsas utan också bearbetas aktivt om man ska kunna få ut något av det. Syftet med studieteknik är att introducera dig till några utvalda aspekter av hur du som nystartad akademiker på bästa sätt kan arbeta med ditt/dina ämnen. Det handlar om:


* Att förstå vad som belönas på U/H
* Att självständigt planera dina arbetsuppgifter
* Att skapa god och effektiv studievardag
* Att läsa och lära texter effektivt för att bli förtrogen med textens innehåll och område
* Att kunna variera läsningen med olika lästekniker
* Att skriva kortfattade och precisa anteckningar
Det är också viktigt att lära sig samarbeta med sina medstudenter på ett konstruktivt sätt.

Åk1:

Åk2: Ges första gången 2013-2014

Åk3: Ges första gången 2014-2015

Förberedelser:¶ Reflektion; Hur tänker du kring studieteknik, fördelar/nackdelar?Har du använd dig av någon av teknikerna under senaste veckan?Hur planerar du att lägga upp dina studier den närmaste tiden?Att arbeta i grupp med sina studiekamrater? Varje student ska lämna skriftlig rapport (examinera) med hjälp av reflektionsfrågor (ca en A4).

Litteratur (rekommenderas): ¶; Liljeqvist, Björn (2006): Plugga smart och lär dig mer! Studentlitteratur AB Kommer att delas ut vid tillfälle ¶

Rekommenderas: 
Wilhelmsson, Elisabet (2007): Studiepraktikan - om att läsa och skriva i högre utbildningar, Liber

Annat material:

Kompendium 1 och 2 "Akademisk Studieteknik". "Studiegrupp – använd dig av dina medstuderande" Delas ut i samband med föreläsning

Elisabeth Lundvall redigerade 12 september 2012

Ansvarig: Elisabeth Lundvall, elislund@kth.se, 790 4233

Gruppindelning: Reflektion P1P3 x

Förberedelser:

De flesta universitets- och högskolestudier kännetecknas av att det är mycket material man ska kunna och måste sätta sig in i. Det är en grundregel att man alltid ska läsa, skriva, diskutera, räkna, söka, tänka och reflektera. Som studerande behöver man därför användning av en strategi för hur man på bästa sätt utnyttjar sin tid för att lära sig så mycket som möjligt. Förståelsen för de akademiska spelreglerna kommer inte nödvändigtvis av sig själv - även om man själv tycker att man studerar disciplinerat. Ämnet/innehållet ska inte bara kunna läsas utan också bearbetas aktivt om man ska kunna få ut något av det. Syftet med studieteknik är att introducera dig till några utvalda aspekter av hur du som nystartad akademiker på bästa sätt kan arbeta med ditt/dina ämnen. Det handlar om:


* Att förstå vad som belönas på U/H
* Att självständigt planera dina arbetsuppgifter
* Att skapa god och effektiv studievardag
* Att läsa och lära texter effektivt för att bli förtrogen med textens innehåll och område
* Att kunna variera läsningen med olika lästekniker
* Att skriva kortfattade och precisa anteckningar
Det är också viktigt att lära sig samarbeta med sina medstudenter på ett konstruktivt sätt.

Åk1:

Åk2: Ges första gången 2013-2014

Åk3: Ges första gången 2014-2015

Reflektionsuppgift; Hur tänker du kring studieteknik, fördelar/nackdelar?Har du användt dig av någon av teknikerna under senaste veckan och i så fall vilka?Hur planerar du att lägga upp dina studier den närmaste tiden?Att arbeta i grupp med sina studiekamrater? Varje student ska lämna skriftlig rapport (examinera) med hjälp av reflektionsfrågor (ca en A4).

Litteratur; Liljeqvist, Björn (2006): Plugga smart och lär dig mer! Studentlitteratur AB Kommer att delas ut vid tillfälle 

Rekommenderas: Wilhelmsson, Elisabet (2007): Studiepraktikan - om att läsa och skriva i högre utbildningar, Liber

Annat material:

Kompendium 1 och 2 "Akademisk Studieteknik". "Studiegrupp – använd dig av dina medstuderande" Delas ut i samband med föreläsning

Elisabeth Lundvall redigerade 12 september 2012

Ansvarig: Elisabeth Lundvall, elislund@kth.se, 790 4233

Gruppindelning: Reflektion P1P3 x

Förberedelser: Föreläsning.

De flesta universitets- och högskolestudier kännetecknas av att det är mycket material man ska kunna och måste sätta sig in i. Det är en grundregel att man alltid ska läsa, skriva, diskutera, räkna, söka, tänka och reflektera. Som studerande behöver man därför användning av en strategi för hur man på bästa sätt utnyttjar sin tid för att lära sig så mycket som möjligt. Förståelsen för de akademiska spelreglerna kommer inte nödvändigtvis av sig själv - även om man själv tycker att man studerar disciplinerat. Ämnet/innehållet ska inte bara kunna läsas utan också bearbetas aktivt om man ska kunna få ut något av det. Syftet med studieteknik är att introducera dig till några utvalda aspekter av hur du som nystartad akademiker på bästa sätt kan arbeta med ditt/dina ämnen. Det handlar om:


* Att förstå vad som belönas på U/H
* Att självständigt planera dina arbetsuppgifter
* Att skapa god och effektiv studievardag
* Att läsa och lära texter effektivt för att bli förtrogen med textens innehåll och område
* Att kunna variera läsningen med olika lästekniker
* Att skriva kortfattade och precisa anteckningar
Det är också viktigt att lära sig samarbeta med sina medstudenter på ett konstruktivt sätt.

Åk1:

Åk2: Ges första gången 2013-2014

Åk3: Ges första gången 2014-2015

Reflektionsuppgift;Varje student ska lämna skriftlig rapport (examinera) med hjälp av reflektionsfrågor (ca en A4).¶

Hur tänker du kring studieteknik, fördelar/nackdelar?Har du använt dig av någon av teknikerna under senaste veckan och i så fall vilka?Hur planerar du att lägga upp dina studier den närmaste tiden?Att arbeta i grupp med sina studiekamrater? Varje student ska lämna skriftlig rapport (examinera) med hjälp av reflektionsfrågor (ca en A4).

Litteratur; Liljeqvist, Björn (2006): Plugga smart och lär dig mer! Studentlitteratur AB Kommer att delas ut vid tillfälle 

Rekommenderas: Wilhelmsson, Elisabet (2007): Studiepraktikan - om att läsa och skriva i högre utbildningar, Liber

Annat material:Kompendium 1 och 2 "Akademisk Studieteknik". "Studiegrupp – använd dig av dina medstuderande" Delas ut i samband med föreläsning

Elisabeth Lundvall redigerade 12 september 2012

Ansvarig: Elisabeth Lundvall, elislund@kth.se, 790 4233

Gruppindelning: Reflektion P1P3 x

Förberedelser: Föreläsning.

De flesta universitets- och högskolestudier kännetecknas av att det är mycket material man ska kunna och måste sätta sig in i. Det är en grundregel att man alltid ska läsa, skriva, diskutera, räkna, söka, tänka och reflektera. Som studerande behöver man därför användning av en strategi för hur man på bästa sätt utnyttjar sin tid för att lära sig så mycket som möjligt. Förståelsen för de akademiska spelreglerna kommer inte nödvändigtvis av sig själv - även om man själv tycker att man studerar disciplinerat. Ämnet/innehållet ska inte bara kunna läsas utan också bearbetas aktivt om man ska kunna få ut något av det. Syftet med studieteknik är att introducera dig till några utvalda aspekter av hur du som nystartad akademiker på bästa sätt kan arbeta med ditt/dina ämnen. Det handlar om:


* Att förstå vad som belönas på U/H
* Att självständigt planera dina arbetsuppgifter
* Att skapa god och effektiv studievardag
* Att läsa och lära texter effektivt för att bli förtrogen med textens innehåll och område
* Att kunna variera läsningen med olika lästekniker
* Att skriva kortfattade och precisa anteckningar
Det är också viktigt att lära sig samarbeta med sina medstudenter på ett konstruktivt sätt.

Åk1:

Åk2: Ges första gången 2013-2014

Åk3: Ges första gången 2014-2015

Varje student ska lämna skriftlig rapport (examinera) med hjälp av reflektionsfrågor (ca en A4).

Hur tänker du kring studieteknik, fördelar/nackdelar?Har du använt dig av någon av teknikerna under senaste veckan och i så fall vilka?Hur planerar du att lägga upp dina studier den närmaste tiden?Att arbet studera i grupp med sina studiekamrater? 

Litteratur; Liljeqvist, Björn (2006): Plugga smart och lär dig mer! Studentlitteratur AB Kommer att delas ut vid tillfälle 

Rekommenderas: Wilhelmsson, Elisabet (2007): Studiepraktikan - om att läsa och skriva i högre utbildningar, Liber

Annat material:Kompendium 1 och 2 "Akademisk Studieteknik". "Studiegrupp – använd dig av dina medstuderande" Delas ut i samband med föreläsning

Elisabeth Lundvall redigerade 12 september 2012

Ansvarig: Elisabeth Lundvall, elislund@kth.se, 790 4233

Gruppindelning: Reflektion P1P3 x

Förberedelser: Föreläsning.

De flesta universitets- och högskolestudier kännetecknas av att det är mycket material man ska kunna och måste sätta sig in i. Det är en grundregel att man alltid ska läsa, skriva, diskutera, räkna, söka, tänka och reflektera. Som studerande behöver man därför användning av en strategi för hur man på bästa sätt utnyttjar sin tid för att lära sig så mycket som möjligt. Förståelsen för de akademiska spelreglerna kommer inte nödvändigtvis av sig själv - även om man själv tycker att man studerar disciplinerat. Ämnet/innehållet ska inte bara kunna läsas utan också bearbetas aktivt om man ska kunna få ut något av det. Syftet med studieteknik är att introducera dig till några utvalda aspekter av hur du som nystartad akademiker på bästa sätt kan arbeta med ditt/dina ämnen. Det handlar om:


* Att förstå vad som belönas på U/H
* Att självständigt planera dina arbetsuppgifter
* Att skapa god och effektiv studievardag
* Att läsa och lära texter effektivt för att bli förtrogen med textens innehåll och område
* Att kunna variera läsningen med olika lästekniker
* Att skriva kortfattade och precisa anteckningar
Det är också viktigt att lära sig samarbeta med sina medstudenter på ett konstruktivt sätt.

Åk1:

Åk2: Ges första gången 2013-2014

Åk3: Ges första gången 2014-2015

Varje student ska lämna skriftlig rapport (examinera) med hjälp av reflektionsfrågor (ca en A4).

Hur tänker du kring studieteknik, fördelar/nackdelar?Har du använt dig av någon/några av teknikerna under senaste veckan och i så fall vilka?Hur planerar du att lägga upp dina studier den närmaste tiden?Att studera i grupp med sina studiekamrater? 

Litteratur; Liljeqvist, Björn (2006): Plugga smart och lär dig mer! Studentlitteratur AB Kommer att delas ut vid tillfälle 

Rekommenderas: Wilhelmsson, Elisabet (2007): Studiepraktikan - om att läsa och skriva i högre utbildningar, Liber

Annat material:Kompendium 1 och 2 "Akademisk Studieteknik". "Studiegrupp – använd dig av dina medstuderande" Delas ut i samband med föreläsning

Elisabeth Lundvall redigerade 12 september 2012

Ansvarig: Elisabeth Lundvall, elislund@kth.se, 790 4233

Gruppindelning: Reflektion P1P3 x

Förberedelser: Föreläsning.

De flesta universitets- och högskolestudier kännetecknas av att det är mycket material man ska kunna och måste sätta sig in i. Det är en grundregel att man alltid ska läsa, skriva, diskutera, räkna, söka, tänka och reflektera. Som studerande behöver man därför användning av en strategi för hur man på bästa sätt utnyttjar sin tid för att lära sig så mycket som möjligt. Förståelsen för de akademiska spelreglerna kommer inte nödvändigtvis av sig själv - även om man själv tycker att man studerar disciplinerat. Ämnet/innehållet ska inte bara kunna läsas utan också bearbetas aktivt om man ska kunna få ut något av det. Syftet med studieteknik är att introducera dig till några utvalda aspekter av hur du som nystartad akademiker på bästa sätt kan arbeta med ditt/dina ämnen. Det handlar om:


* Att förstå vad som belönas på U/H
* Att självständigt planera dina arbetsuppgifter
* Att skapa god och effektiv studievardag
* Att läsa och lära texter effektivt för att bli förtrogen med textens innehåll och område
* Att kunna variera läsningen med olika lästekniker
* Att skriva kortfattade och precisa anteckningar
Det är också viktigt att lära sig samarbeta med sina medstudenter på ett konstruktivt sätt.

Åk1:

Åk2: Ges första gången 2013-2014

Åk3: Ges första gången 2014-2015

Varje student ska lämna skriftlig rapport (examinera) med hjälp av reflektionsfrågor (ca en A4).

Hur tänker du kring studieteknik? Enkelt/svårt, fördelar/nackdelar?Har du använt dig av någon/några av teknikerna under senaste veckan och i så fall vilka?Hur planerar du att lägga upp dina studier den närmaste tiden?Att studera i grupp med sina studiekamrater? 

Litteratur; Liljeqvist, Björn (2006): Plugga smart och lär dig mer! Studentlitteratur AB Kommer att delas ut vid tillfälle 

Rekommenderas: Wilhelmsson, Elisabet (2007): Studiepraktikan - om att läsa och skriva i högre utbildningar, Liber

Annat material:Kompendium 1 och 2 "Akademisk Studieteknik". "Studiegrupp – använd dig av dina medstuderande" Delas ut i samband med föreläsning

Elisabeth Lundvall redigerade 13 september 2012

Ansvarig: Elisabeth Lundvall, elislund@kth.se, 790 4233

Gruppindelning: Reflektion P1P3 x

Förberedelser: Föreläsning.

De flesta universitets- och högskolestudier kännetecknas av att det är mycket material man ska kunna och måste sätta sig in i. Det är en grundregel att man alltid ska läsa, skriva, diskutera, räkna, söka, tänka och reflektera. Som studerande behöver man därför användning av en strategi för hur man på bästa sätt utnyttjar sin tid för att lära sig så mycket som möjligt. Förståelsen för de akademiska spelreglerna kommer inte nödvändigtvis av sig själv - även om man själv tycker att man studerar disciplinerat. Ämnet/innehållet ska inte bara kunna läsas utan också bearbetas aktivt om man ska kunna få ut något av det. Syftet med studieteknik är att introducera dig till några utvalda aspekter av hur du som nystartad akademiker på bästa sätt kan arbeta med ditt/dina ämnen. Det handlar om:


* Att förstå vad som belönas på U/H
* Att självständigt planera dina arbetsuppgifter
* Att skapa god och effektiv studievardag
* Att läsa och lära texter effektivt för att bli förtrogen med textens innehåll och område
* Att kunna variera läsningen med olika lästekniker
* Att skriva kortfattade och precisa anteckningar
Det är också viktigt att lära sig samarbeta med sina medstudenter på ett konstruktivt sätt.

Åk1:

Åk2: Ges första gången 2013-2014

Åk3: Ges första gången 2014-2015

Varje student ska lämna skriftlig rapport (examinera) med hjälp av reflektionsfrågor (ca en A4).

Hur tänker du kr
* Hur gick d
inga studieteknik? Enkelt/svårt, fördelar/nackdelar?Har du använt dig av någon/några av teknikerna under senaste veckan och i så fall vilka?Hur planerar du att lägga upp dina studierr i föregående och innevarande period ? Reflektera över kurserna och din studieteknik.
* Planerar du att förändra ditt sätt att studera? Hur? Vad hoppas du vinna på det?
* Vilka särskilda utmaningar ser du (fram emot) i kurserna i
den nhärmaste tiden? och nästa period?
*
Att studera i grupp med sina medstudiekamrater?erande. 

Litteratur; Liljeqvist, Björn (2006): Plugga smart och lär dig mer! Studentlitteratur AB Kommer att delas ut vid tillfälle 

Rekommenderas: Wilhelmsson, Elisabet (2007): Studiepraktikan - om att läsa och skriva i högre utbildningar, Liber

Annat material:Kompendium 1 och 2 "Akademisk Studieteknik". "Studiegrupp – använd dig av dina medstuderande" Delas ut i samband med föreläsning

Lärare Robert Rönngren ändrade rättigheterna 5 september 2013

Kan därmed läsas av alla inloggade användare och ändras av lärare.

Lärare Robert Rönngren ändrade rättigheterna 5 september 2013

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 25 september 2013

Hej!

Jag undrar om, enligt vad som står på schema, den datum för seminarium om Studieteknik är den 17/10 och 18/10?  Jag vill gärna veta när ska vi ha Studieteknik seminarium därför att vi ska inlämna reflektionsuppgift före seminarium och vi ska läs också de övriga gruppmedlemmars reflektionsdokument innan seminariet.

Lärare kommenterade 26 september 2013

Exakt tid för seminariet måste ni i gruppen komma överens med seminarieledaren om.

kommenterade 26 september 2013

Men, i alla fall, innan period 1 slutar.? Eller hur?

kommenterade 9 oktober 2013

Det står att man ska läsa Lärstilar - Yt- respektive djupinlärning. Hur minnet fungerar men jag kan inte hitta den. Det står att den ska vara en undersida men det står inget om var man kan hitta den. Jag har letat i Bilda och här på KTH Social.

En ledtråd tack

kommenterade 10 oktober 2013

Det är en undersida till denna sida, om du kollar till vänster i menyn så hittar du den. Om inte, så här:

https://www.kth.se/social/course/II1304/page/larstilar-yt-respektive-dju/

kommenterade 3 september 2014

Hejsan

När kommer info om uppgift i P1 för Åk3?

Lärare kommenterade 9 oktober 2014

Seminarietider för grupperna 3, 16, 17, 18

Lokal: Mötesrum ADA, avdelning SCS, hiss A plan 4

Samling senast 5 min för seminarietiden vid entren från glasgatan

Mötestider:

Grupp 3: 16/10 kl 0800

Grupp 16: 16/10 kl 0930

Grupp 17: 16/10 kl 1200

Grupp 18: 16/10 kl 1600

kommenterade 10 oktober 2014

Hej Robert!

Jag är med i grupp 16 men har en labb i elektromagnetism och vågrörelselära från klockan 8-12, skulle jag kunna få hoppa in i grupp 17 eller 18 istället? 

Lärare kommenterade 14 oktober 2014

inga problem

kommenterade 14 oktober 2014

Jag har samma problem som Araxi, går det bra för mig med?