Studera utomlands - åk2 period 4

 

Bildaaktivitet: II1304 CINTEX (där X är din årskurs)

Gruppindelning: Reflektionsgrupp P2&P4 x

Reflektionsuppgift:

Enligt Fredrik W Anderssons studie från 2011 är individer som studerat utomlands mer attraktiva på arbetsmarknaden. Vad beror detta på? Alla läser. Vad har universitetets ranking för betydelse? Vilka är de högst rankade universiteten du har möjlighet att läsa vid genom utbyte via KTH (använd timeshighereducation rankingen). Vi diskuterar detta tillsammans men en egen reflektionsuppgift lämnas in. Reflektionsdokumentet lämnas enskilt in i Bilda. Dokumentet ska innehålla reflektioner på Fredrik W Andersson material och gruppuppgiften samt på de återkommande frågorna om dina studier.

Gruppuppgifter:

1. Vilka arbetsgivare tror du uppskattar utlandsstudier mest? Vilka arbetsgivare tror du inte uppskattar utlandsstudier? Kontakta ett företag i Kista. Prata med någon som arbetar med rekrytering, t.ex HR-ansvarig, för att ta reda på hur de ser på utlandserfarenhet och vad är det de tittar på. På vilket sätt kan utlandserfarenheter bidra till verksamheten?   

2. Förutom saker som lön och anställningsbarhet anser de flesta som studerat utomlands att utlandsterminen/terminerna gett dem andra icke-mätbara fördelar. Vilka då? Kontakta någon av KTH-alumner som studerat utomlands och fråga honom/henne vad den viktigaste behållningen var.

3. När ansöker man om utlandsstudier? Var och till vilka universitet kan man åka till?  Hur ansöker man och hur finansierar man sitt utbyte?

4. Förberedelser. Vad ska man tänka på? Försäkringsskydd? Pass/visum? Boende? Packning? Räcker pengarna? Vad gör man om det händer något oväntat? Vem/vilka kontaktar man?

5. Kulturchock och "reversed culture chock"...vad är det och hur visar det sig? Ta gärna kontakt med studenter som varit på utbytesstudier för att höra hur de upplevt att möta ny kultur och hur det var att komma hem igen.

6. Berätta om andra former av utbyte. Vad innebär dubbeldiplom, dual master, KTH NOC samt free mover?

Varje grupp presenterar sin uppgift för övriga grupper den 19/5-2017 kl 13:00-15:00. Gruppindelning sker 18/4 kl 8:00 (de som ej närvarar, mailar mahedber@kth.se för att få en grupptilldelning).

Alla deltagare i gruppen måste vara aktiva i presentationen för att bli godkända. Gruppen måste ha en dokumentation av sin presentation som kan spridas till övriga grupper.

Förberedelser:

Litteratur och annat material:

Fredrik W Andersson (2011): Är individer som studerat utomlands mer attraktiva på arbetsmarknaden?

G. Di Pietro: University study abroad and graduates' employability

A. Chevalier: How to attract foreign students

International foreign students more employable: Erasmus study

The Erasmus Impact Study by European Commission 

How does studying abroad improve my career prospects?

How to talk about study abroad in a job interview

Kulturchock

Lärare Robert Rönngren skapade sidan 25 april 2012

Lärare Robert Rönngren ändrade rättigheterna 27 april 2012

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Robert Rönngren redigerade 27 april 2012

Ansvarig: Ges första gången läsåret 2013-2014¶

Gruppindelning: Alpha-Omega¶

Reflektionsuppgift:¶

Förberedelser:¶

Litteratur och annat material:¶

Rasmus Åberg redigerade 4 maj 2012

Ansvarig: Ges första gången läsåret 2013-2014

Gruppindelning: Alpha-Omega

Reflektionsuppgift:

Förberedelser:¶ Litteratur och annat material:1. Enligt Fredrik W Anderssons studie från 2011 är individer som studerat utomlands mer attraktiva på arbetsmarknaden. Vad beror detta på? Är det ett direkt ett resultat av utlandsstudierna eller är det andra faktorer som ligger bakom?¶

2. I EU-kommissionens förslag "Erasmus for all" (samlingsnamnet för EU:s samtliga utbytesprogram 2014-2020) nämns ordet "employability" inte mindre än fem gånger. Vad är, enligt detta dokument, kopplingen mellan utbytesprogram och anställningsbarhet?¶

3. Eurochambers, som representerar över 20 miljoner företag i Europa, var kritiska till ovan nämnda förslag. Vad är deras huvudargument? Granska deras argument kritiskt och utvärdera deras slutsatser.¶

4. Enligt en enkätundersökning av utbytesstudenter i Europa [fyll i när rapporten är klar. Den kommer bl.a. att behandla ämnet anställningsbarhet].¶

5. Förutom saker som lön och anställningsbarhet anser de flesta som studerat utomlands att utlandsterminen/terminerna gett dem andra icke-mätbara fördelar. Vilka då? Kontakta valfri KTH-alumn som studerat utomlands och fråga honom/henne vad den viktigaste behållningen var.¶

Förberedelser:¶

Litteratur och annat material:¶

Fredrik W Andersson (2011): Är individer som studerat utomlands mer attraktiva på arbetsmarknaden?¶

ESNSurvey 2010¶

ESNSurvey 2011 (länk kommer senare)¶

Eurochambers (2012): Erasmus for all position paper¶

European Commission (2011): Erasmus for all

Rasmus Åberg redigerade 7 maj 2012

Ansvarig: Ges första gången läsåret 2013-2014

Gruppindelning: Alpha-Omega

Reflektionsuppgift:

1. Enligt Fredrik W Anderssons studie från 2011 är individer som studerat utomlands mer attraktiva på arbetsmarknaden. Vad beror detta på? Är det ett direkt ett resultat av utlandsstudierna eller är det andra faktorer som ligger bakom?

2. I EU-kommissionens förslag "Erasmus for all" (samlingsnamnet för EU:s samtliga utbytesprogram 2014-2020) nämns ordet "employability" inte mindre än fem gånger. Vad är, enligt detta dokument, kopplingen mellan utbytesprogram och anställningsbarhet?

3. Eurochambers, som representerar över 20 miljoner företag i Europa, var kritiska till ovan nämnda förslag. Vad är deras huvudargument? Granska deras argument kritiskt och utvärdera deras slutsatser.

4. Enligt en enkätundersökning av utbytesstudenter i Europa [fyll i när rapporten är klar. Den kommer bl.a. att behandla ämnet anställningsbarhet].

5. Vilka arbetsgivare tror du uppskattar utlandsstudier mest? Vilka arbetsgivare tror du inte uppskattar utlandsstudier?¶

6.
Förutom saker som lön och anställningsbarhet anser de flesta som studerat utomlands att utlandsterminen/terminerna gett dem andra icke-mätbara fördelar. Vilka då? Kontakta valfri KTH-alumn som studerat utomlands och fråga honom/henne vad den viktigaste behållningen var.

7. Vad skulle utlandsstudier betyda för just dig? Diskutera vilka för- och nackdelar som kan finnas.¶

Förberedelser:

Litteratur och annat material:

Fredrik W Andersson (2011): Är individer som studerat utomlands mer attraktiva på arbetsmarknaden?

ESNSurvey 2010

ESNSurvey 2011 (länk kommer senare)

Eurochambers (2012): Erasmus for all position paper

European Commission (2011): Erasmus for all

kommenterade 16 april 2014

1. Eurochambers (2012): Erasmus for all position paper är lösenordsskyddad. 

2. Vilket dokument menar du i denna: European Commission (2011): Erasmus for all

En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 23 april 2014

I bilda står det Modellering, här står det Studera utomlands, vilket gäller för Åk2 P4?

Lärare kommenterade 23 april 2014

Det är två olika moment i P4 för er i åk2. Reflektionen handlar om utlandsstudier. Ni har också en ingenjörskunskapsmodul som handlar om modellering med tre föreläsningar och egna inlämningar.

kommenterade 15 maj 2014

Måste det vara en KTH student, eller funkar det med en LTH student som pluggat utomlands?

Lärare kommenterade 16 maj 2014

Helt ok!

Assistent Elisabeth Lundvall ändrade rättigheterna 5 april 2016

Kan därmed läsas av lärare och ändras av lärare.

Assistent Elisabeth Lundvall ändrade rättigheterna 5 april 2016

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 29 mars 2017

Vad syftar "gruppuppgift" på? 

Lärare kommenterade 29 mars 2017

Det är just en uppgift man löser i grupp. Malin kommer att berätta mer på nästa föreläsning

Assistent kommenterade 30 mars 2017

Den 18/4 kommer jag till föreläsning för att dela in er i grupper. Har ändrat i texten ovanför för att det ska bli mer lättare att förstå.

Assistent kommenterade 18 april 2017

Här kommer länk till gruppindelningarna. Observera att vi har två stycken grupp 1, två grupp 2 för att alla ska kunna vara aktiva under presentationen. Det blir intressant att höra olika versioner på samma frågeställning och olika intervjuobjekt kan ge olika versioner. Jag kommer uppdatera med personer allt eftersom då det fortfarande kommer in mail från studenter som ej var närvarande:

https://docs.google.com/document/d/1KMy_vnE43uIjNGymxsBLK3RV_lqy_GSnZlX7FOMaxyY/edit?usp=sharing

Assistent kommenterade 20 april 2017

Förtydligande; ni ska bara lösa EN uppgift ovan. Är ni i grupp 1 så ska ni lösa och redovisa uppgift 1, samma för grupp 1:2 (uppgift 1), grupp 2:1 och 2:2 löser uppgift 2, grupp 3 redovisar uppgift 3 och så vidare. Ber om ursäkt att jag inte var tillräckligt tydlig gällande detta. Ni ska alltså inte gå igenom samtliga uppgifter.

Feedback Nyheter