Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Nyhetsflöde

Logga in till din kurswebb

Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.

I Nyhetsflödet hittar du uppdateringar på sidor, schema och inlägg från lärare (när de även behöver nå tidigare registrerade studenter).

Augusti 2015
Schemahändelse Omtenta, 27 augusti 2015 09:00
Ändrades av schemahandläggare 24 augusti 2015
Visa fler liknande händelser (2)
Schemahändelse Omtenta, 28 augusti 2014 09:00
Ändrades av schemahandläggare 26 augusti 2014
Schemahändelse Tentamen, 29 augusti 2013 09:00
Ändrades av schemahandläggare 27 augusti 2013
Augusti 2013
Lärare Anna Delin skrev inlägget 22 augusti 2013
 
Lärare Anna Delin skrev inlägget 13 juni 2013

Lärare Anna Delin ändrade rättigheterna 22 augusti 2013

Kan därmed läsas av alla och ändras av anna delin (annadel@kth.se).
 
Oktober 2012
Dmitrij Velström skrev inlägget 14 oktober 2012
Lärare kommenterade 14 oktober 2012

Både Ta och TB är fel.

Studera figuren tydligare!

En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 14 oktober 2012

Ser inget annat än en reflektion runt Y axel och projektion på X... Dessutom om man multiplicerar ursprungliga x vektorn (-2,3) med matrisen från facit blir svaret (-14,6) altså 3(-3,2) som är 3 gånger längre än vad vektorn är på figuren efter sista transformationen.

Min matris ger (2,0) som stämmer med figuren.

kommenterade 14 oktober 2012

Jag fick samma svar som Dzmitry. Kan inte tänka mig att att det skulle vara fel

Lärare kommenterade 14 oktober 2012

I vänstra figuren syns att ex avbildas på (2,3) och ey på (-2,3)

Då har ni kolnnerna  i matrisen A

En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 14 oktober 2012

En enhets vektor kan inte vara (2,3) för att enheten måste ligga på bara en axel.

Figur A:

ex är (-2,0) och den avbildas på (2,0) altså byter den tecken - kolonnen är (-1,0)

ey är (0,3) och den avbildas på (0,3), altså förändras den inte - kolonnen är (0,1)

Första matrisen är
-1 0
 0 1
- precis som jag kom fram till

Figur B:

ex är (2,0) och den avbildas på (2,0) altså förändras den inte - kolonnen är (1,0)

ey är (3,0) och den avbildas på (0,0), altså försvinner den - kolonnen är (0,0)

Andra matrisen är
1  0
0  0

A . B = (-1,0),(0,0)

Bör stämma....

Lärare kommenterade 14 oktober 2012

Skilj på enhetsvektorn och avbildningen av densamma, som finns i bilden

En användare har tagit bort sin kommentar
En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 14 oktober 2012

Enhetsvektorn för x axel är ex(1,0).

I den förstå figuren har vektorn den ursprunliga x koordinaten (-2,0).

ex för figuren är altså 2*ex = (-2,0)?

Avbildningen är (2,0) - koordinaten har gångrats med -1. 

Tappar bort tråden helt nu.

kommenterade 14 oktober 2012

om jag har fattat rätt så är inte den streckade vektorn transformationen av den ifyllda. utan den streckade är transformationen av ey, och den ifyllda transformationen av ex. 

Lärare kommenterade 14 oktober 2012

Precis så, och det är ju så det står i uppgiften!

 
Fabian Miiro skrev inlägget 12 oktober 2012
 
Fabian Miiro skrev inlägget 11 oktober 2012
 
Soren Kavosi skrev inlägget 11 oktober 2012

Soren Kavosi taggade med Tentamen. 11 oktober 2012

 
Kevin Lane skrev inlägget 10 oktober 2012

Kevin Lane taggade med Transformation. 10 oktober 2012

kommenterade 10 oktober 2012
  • Standardmatis [T] = {{1,2},{3,4}};
  • x = {{3},{-2}}

T(x) = Standardmatrisen [T] matrismultiplicerat med x

 
Jimmy Hytönen skrev inlägget 4 oktober 2012
kommenterade 4 oktober 2012

Antog att det är i R^3?

Lärare kommenterade 4 oktober 2012

Jag rekommenderar R3!

kommenterade 5 oktober 2012

ska man använda matriser i deluppgift 2 eller det går att använda andra algebra metoder?

Lärare kommenterade 8 oktober 2012

Det är inget krav på matriser

 
Soren Kavosi skrev inlägget 3 oktober 2012
Lärare kommenterade 3 oktober 2012

Vad är det du inte förstår? Du skall välja fem punkter som ligger i underrummet.

Det gör att först måste du skapa underrummet.

kommenterade 3 oktober 2012

Jag förstår inte hur jag skapar underrumet

kommenterade 4 oktober 2012

Tänk på underrummet som ett plan som ska gå genom origo och dessutom vara ortogonalt (vinkelrät mot) den givna vektorn. Du har ju då både en punkt i planet (origo) och sedan villkoret att underrummets planekvation skalärt den givna vektorn ska vara lika med noll! Lycka till!

kommenterade 4 oktober 2012

Tack!

 
Kevin Lane skrev inlägget 4 oktober 2012

Kevin Lane taggade med Mathematica. 4 oktober 2012

kommenterade 4 oktober 2012

Tror det bara är att be om en ny nykel, fungerat för mig.

Det gör du här;

https://progdist.ug.kth.se/private/licensed/mathematica/8/license.html

Lärare kommenterade 4 oktober 2012

Det behövs en nyckel för varje maskin du vill ha programmet på.

kommenterade 4 oktober 2012

fråga om en ny nyckel på länken som andreas gav dig.

dagen efter så kommer de ha aktiverat den för framtida bruk (utöver trialtiden)

 
Martin Thorén skrev inlägget 3 oktober 2012
 
Gustaf Björkén skrev inlägget 3 oktober 2012
Lärare kommenterade 3 oktober 2012

Du skall flytta pyramiden; rotation eller spegling står det inget om.

kommenterade 3 oktober 2012

Det går att köra förflyttning så att den hamnar på andra sidan underrummet, och då hamnar toppen i origo. Är det det som är tanken?

kommenterade 3 oktober 2012

Är den metoden godkänd?

kommenterade 3 oktober 2012

Föreläsning 8 Homogena koordinater (Notebook) där fin det info om förflyttning

Lärare kommenterade 3 oktober 2012

Tanken är att du gör en förflyttning så att toppen hamnar rätt. De övriga punkterna hamnar sedan där de hamnar, och var det är finns det inget genereellt svar på. Det märker du när du gör förflyttningen.

kommenterade 3 oktober 2012

Tack för svaren! :)

 
Fabian Miiro skrev inlägget 1 oktober 2012
 
September 2012
Kevin Lane skrev inlägget 29 september 2012

Kevin Lane taggade med Matriser. 29 september 2012

En användare har tagit bort sin kommentar
Lärare kommenterade 29 september 2012

echelon form betyder trappstegsformad.

Row Echelon Form betyder sålunda bara att matrisen är trappstegsformad. Detta kan göras för given matris på flera sätt (med radreduceringar). Reduced Row Echeleon Form är ett betydligt starkare krav som innebär att given matris reducerats till unik trappstegsform och att ytterligare tre krav är uppfyllda.(d.v.s. kraven 1 - 4, nederst sid. 48 och överst sid. 49, Section 2.2 i CONTEMPORARY LINEAR ALGEBRA). Har linjärt ekvationssystems totalmatris reducerats till reducerad rad trappstegsform ( Reduced Row Echeleon Form ) så kan systemets lösning avläsas direkt.

MVH Bo Å.

En användare har tagit bort sin kommentar
 
Kevin Lane skrev inlägget 28 september 2012

Kevin Lane taggade med Mathematica. 28 september 2012

kommenterade 29 september 2012

Du har inte definerat rätt hörn, hörnen till polygonen väljer du själv, men de måste vara på underrummet som är ortogonal mot vektorn v.

Fundera på vad ett underrum i R3 är för något, och hur du kan koppla den informationen med det som står i uppgiften.

Lycka till

 
Fabian Miiro skrev inlägget 28 september 2012
kommenterade 28 september 2012

Jag verkar inte kunna få tag på dina anteckningar eller vad det nu är du samlat från matten? Jag får detta:

This item might not exist or is no longer availableThis item might have been deleted, expired, or you might not have permission to view it. Contact the owner of this item for more information.

kommenterade 28 september 2012

Prova nu :)

kommenterade 28 september 2012

Tack ska du ha! Nu funkar det :)

 
Fabian Miiro skrev inlägget 27 september 2012
 
Fabian Miiro skrev inlägget 26 september 2012
 
Kevin Lane skrev inlägget 22 september 2012

Kevin Lane taggade med ekvationsystem och Mathematica. 22 september 2012

kommenterade 22 september 2012

Kolla de två senaste föreläsningarna under schema till höger, det mesta man undrar om finns där!

En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 23 september 2012

Jag tror att jag gjort fel på uppgift 3 så jag skulle behöva lite hjälp.

Så här gjorde jag med uppgift 3:

Definerar M1 =

M1 = ( {
{9, 2, 0},
{6, 1, 6},
{0, 2, 9}
} )

Nollvektorn definerar jag som noll. noll = 

(0
0
0

)

Sedan till ekv.systemet:

ekvation = M1.x == b
ekvation = M2.x == b
ekvation = M1.x == noll
ekvation = M2.x == noll

Får ut detta när jag kompilerar:

{{9 x1 + 2 x2}, {6 x1 + x2 + 6 x3}, {2 x2 + 9 x3}} == {{1}, {2}, {3}}

{{8 x1 - 2 x2 - 41 x3}, {2 x1 + 6 x2 - 8 x3}, {104 x1 + 130 x2 - 
479 x3}} == {{1}, {2}, {3}}

{{9 x1 + 2 x2}, {6 x1 + x2 + 6 x3}, {2 x2 + 9 x3}} == {{0}, {0}, {0}}

{{8 x1 - 2 x2 - 41 x3}, {2 x1 + 6 x2 - 8 x3}, {104 x1 + 130 x2 - 
479 x3}} == {{0}, {0}, {0}}

Sedan till att försöka lösa ekv.systemet:

{{lös1, lös2, lös3}} = {x1, x2, x3} /. Solve[ekvation]

Och får ut detta:

{{(131 x3)/26, -((9 x3)/26), x3}}

Tycker själv att det inte ser rätt ut. Jag vill ju få ut vad x1,x2 och x3 blir men får istället med mig x1,x2 och x3 som ovan.

Uppskattar om någon skulle kunna hjälpa mig på travet.

kommenterade 23 september 2012

thats a lot of god damn code to do this

Solve[M1.x == b, {x1, x2, x3}]

 
Kevin Lane skrev inlägget 23 september 2012

Kevin Lane taggade med ekvationsystem och Mathematica. 23 september 2012

kommenterade 23 september 2012

Använd kommandot Solve!

kommenterade 23 september 2012

kanske du kan testa att lösa varje matris som ett ekv.system....

 
Kevin Lane skrev inlägget 21 september 2012

Kevin Lane taggade med tentafrågor, Tentamen och tenta. 21 september 2012

kommenterade 21 september 2012

Klicka på fliken "Examination, betyg och tentor till höger".

 
Fabian Miiro skrev inlägget 21 september 2012
 
Fabian Miiro skrev inlägget 20 september 2012
 
Fabian Miiro skrev inlägget 18 september 2012
kommenterade 18 september 2012

*Övning 7

Fabian Miiro korrigerade 18 september 2012

Dagens övningar: Övningar 67

kommenterade 18 september 2012

Tack!

kommenterade 19 september 2012

Jag ska bjuda dig på öl eller valfri dryck nästa pub. Du är grym!

 
Gustaf Björkén skrev inlägget 19 september 2012
Lärare kommenterade 19 september 2012

Vi har redan haft föreläsning om transformationer och matriser och har en till i morgon, och i inlämningsuppgiften handlar det inte om handräknande som på övningarna.

kommenterade 19 september 2012

Ok, förstår

Lärare kommenterade 19 september 2012

Dessutom handlar första delen av förberedelserna om matriser och matrisräkningar om jag inte minns fel.

 
Soren Kavosi skrev inlägget 19 september 2012
Lärare kommenterade 19 september 2012

Du kan tolka det som att  k-> oändligheten, men då blir uppgiften trivial.. Välj själv ett ensiffrigt tal.

kommenterade 19 september 2012

ok, tack!